אבעבועות הקוף? חיידקים ווירוסים נמצאים סביבנו כל הזמן

(39)
לדרג

חוששים מקורונה, פוליו ואבעבועות הקוף? חיידקים ווירוסים רבים אחרים מאיימים על בריאותנו מדי יום בבית, במשרד ובמקומות ציבוריים. איך נזהרים מהם?

מאת: רני זהר

עיקרי כתבה:

  • חיידקים ווירוסים נמצאים סביבנו באופן יומיומי על גבי משטחים בבית, במשרד ובמקומות ציבוריים.
  • ניתן להימנע מחיידקים שחיים על גבי משטחים ועלולים לגרום למחלות באמצעות שטיפת ידיים וחיטוי משטחים.
  • וירוסים לעומת זאת עוברים באמצעות מערכת הנשימה, מחזור יד-פה, מחזור צואה-פה ובמגע ישיר, והמלחמה מול מחלות נגיפיות מתבצעת בעיקר באמצעות בידודים וחיסונים המונעים מקרי הדבקה ומחלה.
    ______________________________________________________________

וירוסים, חיידקים ומה שביניהם

חיידקים ווירוסים נמצאים בסביבת החיים היומיומית שלנו על גבי המשטחים הדוממים ברחבי הבית, במשרד ובמקומות ציבוריים. גם בבית הנקי ביותר אפשר למצוא מושבות חיידקים, וירוסים ופטריות שלחלקם השפעות שליליות על בריאות האדם. מחקרים מראים שבבתי חולים, בגני ילדים, במטבחים ועוד, מיקרואורגניזמים יכולים לשרוד למשך ימים, שבועות ואף חודשים על גבי משטחים.

אם זה לא מספיק מטריד, לא רק משטחים נושאים וירוסים וחיידקים, גם אנחנו. כאשר הגוף שלנו נושא נגיף או חיידק, אנו עלולים להדביק את מי שסביבנו, אם באמצעות מגע ישיר על ידי מגע במשטח ואז בפה, או באמצעות האוויר.

מה זה וירוס? נקרא גם נגיף

וירוס הוא גורם מידבק בגודל תת מיקרוסקופי שתלוי בתא חי ״מארח״ כדי להתרבות. וירוס, או נגיף בעברית, אינו נחשב לחומר חי עד שהוא נכנס לתא חי. מבחינה ביולוגית, מטרת הגנים של הוירוס היא להשתכפל, ממש כמו בני אדם ובעלי חיים, אך רק כשהוא מגיע לתא הוא יכול להכניס את החומר הגנטי שלו לתוכו ולהשתלט עליו בתוך זמן קצר.

מה ההבדל בין חיידק לוירוס?

בני האדם, כידוע, הם אוסף של תאים. חיידק הוא למעשה תא בודד, יצור חד תאי המתרבה באופן עצמאי מחוץ לתא שלנו. זאת, לעומת וירוס שחייב להיות בתוך תא על מנת להשתכפל. חיידקים הם מצורות החיים הנפוצות ביותר על פני כדור הארץ, הם מצליחים להתקיים בסביבות מחיה מגוונות ואף כאלו קיצוניות שבהן לא מצליחים להתקיים אורגניזם אחרים.

מאחר שחיידק הוא תא, יש לו מספר מאפיינים ייחודיים, לכן ניתן לפתח תרופות שיפגעו בו ולא בתאים שלנו. לעומת זאת, וירוס נמצא בתוך התא שלנו, הוא משתלט עליו וכל פעולה שהוא עושה נעזרת בתהליכים של התא. לכן, פגיעה בו תפגע בתאים שלנו. זו הסיבה שאין כמעט תרופות לוירוסים.

האנטיביוטיקה משמשת אותנו במלחמה נגד חיידקים, אך חלק גדול מהחיידקים פיתחו עמידות לה, ולכן הרפואה החלה להשתמש בוירוסים של חיידקים כדי לתקוף אותם.

חיידקים בסביבה משרדית

במחקר על הסביבה המשרדית של המכון למדעי החיים באוניברסיטה העברית בירושלים נמצא מספר רב ומגוון של חיידקים על גבי עכברי מחשב וידיות של דלתות, כולל חיידקי מעיים, עור ומערכת הנשימה וחיידקים פתוגניים – חיידקים שגורמים למחלות נשימתיות ולמחלות מעיים.

מושבות חיידקים בבית ובמשרד

מקלדות, ידיות, עכברי מחשב, מסכים, אפרכסות טלפון ועוד - לכלה אלה פוטנציאל הדבקה משמעותי של חיידקים. צילום: שאטרסטוק

המחקר מצא כי סביבת המשרד, שבה נמצאים מספר רב של אנשים שנוגעים באותם המשטחים – מקלדות, ידיות של דלתות, עכברי מחשב, מסכים, אפרכסת טלפון ועוד - יש פוטנציאל הדבקה משמעותי של חיידקים פתוגניים שעלולים לגרום למחלות עור, מעיים ודרכי נשימה. עקב כך החוקרים המליצו לספק למשרדים אמצעי חיטוי כדי שיהיו זמינים במספר אתרים ברחבי המשרד ולהגביר את המודעות לסכנה הזו.

זהירות! מושבות חיידקים בבית 

מחקר גנטי מצא כי בחדרי שירותים ציבוריים קיימים 19 סוגי חיידקים שונים, מקבוצות שונות, המשפיעים על מערכות גוף שונות בבני אדם. המחקר, שהתבצע בחדרי שירותים ציבוריים של נשים וגברים בקמפוס של קולג׳ אמריקאי, מצא כי מרבית החיידקים רוכזו במשטחים כמו דלתות, אסלות, מושבי אסלה, מכלי הסבון, ברזים ורצפות.

בבית, מספר חפצים שבהם אנו נעזרים מדי יום ביומו עלולים משמשים כמושבת חיידקים של ממש. הראשונה, מברשת השיניים, שלפי מחקרים קיימים עליה כ-100 מיליון חיידקים המגיעים אליה מחלל הפה. גם סקוץ׳ המטבח הוא מושבת חיידקים פעילה, עם כ-1.4 מיליון חיידקים מצטברים. בנוסף, מגבות המטבח והאמבטיה, שלט הטלוויזיה וקערות האוכל של חיית המחמד הם כר פורה לחיידקים בגלל אופן השימוש בהם, בין אם זה מגע תכוף או שאריות אוכל שעומדות באוויר הפתוח.

המניעה העיקרית היא שמירה על היגיינה וחיטוי

המניעה העיקרית היא שמירה על היגיינה וחיטוי. צילום: שאטרסטוק

בין נגיף הקורונה, נגיף הפוליו ואבעבועות הקוף

כאשר הם משתלטים על התאים שלנו, שלושת הנגיפים שמאיימים עלינו בשנה האחרונה - קורונה, פוליו ואבעבועות הקוף - עלולים לגרום להתפרצות מחלות נגיפיות. לכן, כדאי לדעת כיצד הם עוברים מאדם לאדם:

נגיף הקורונה עובר מאדם לאדם בעיקר דרך אמצעי הנשימה. כאשר נשא קורונה נושם החוצה, חלקיקים המרחפים באוויר ומכילים את הוירוס יכולים להיקלט על ידי אדם אחר בסביבתו, בין אם על ידי נשימתם או נחיתתם על העיניים, האף והפה, במיוחד במקרה של שיעול ועיטוש. נמצא כי הדבקה ממשטחים נגועים היא פחות נפוצה.

נגיף הפוליו עובר מאדם לאדם באמצעות מחזור צואה-פה. מים שבאו במגע עם צואה, מזון שבא במגע עם צואה, מערכת טיהור שפכים שאינה תקינה וניקוי לא מספק לאחר מגע עם צואה – כל אלה יכולים לגרום לכך שחלקיקים נגיפיים ייבלעו והשכפול הנגיפי יתבצע בתוך מערכת העיכול.

וירוס אבעבועות הקוף יכול לעבור מבעל חיים לאדם באמצעות נשיכה או על ידי מגע ישיר עם נוזלי הגוף של בעל חיים נגוע. הנגיף יכול להתפשט מאדם לאדם על ידי מגע נשימתי, על ידי טיפות שמקורן בדרכי הנשימה, מה שמצריך קירבה ממושכת של פנים אל פנים, או על ידי מגע עם נוזלי הגוף של אדם נגוע. שימוש משותף בחדרים ובמיטות, באותם כלים ומצעים, מהווה גורם סיכון גבוה להדבקה.

הדבקה בוירוסים וחיידקים

כשאדם שבמערכת הנשימה שלו וירוס או חיידק מתעטש, הוא מפזר סביבו כ-5,000 חלקיקים מידבקים. צילום: שאטרסטוק

איך מתמודדים עם חיידקים והוירוסים שאנו נושאים עלינו?

השכבה השומנית של כפות הידיים צוברת עליה את כל מה שנגענו בו. בתוך השומנים נמצאים וירוסים וחיידקים. המניעה העיקרית היא שמירה על היגיינה וחיטוי. אפשר להשתמש באלכוג׳ל, אך המומחים ממליצים על שטיפת הידיים במים וסבון במשך 20 שניות.

נוסף על כך, גם את האוויר אנו חולקים בינינו ועם הוירוסים שבתוכנו, ולכן בתקופת הקורונה היה חשוב לשמור על בידוד. כשאדם שבמערכת הנשימה שלו וירוס או חיידק מתעטש, הוא מפזר במטר המיידי סביבו כ-5,000 חלקיקים מידבקים; כשהוא משתעל, הוא מפזר כ-3,000 חלקיקים כאלה וכשהוא מדבר, הוא מפזר 1,000 חלקיקים לדקה.

שני אמצעי המניעה העיקריים במלחמה נגד וירוסים שגורמים למחלות נגיפיות הם בידוד וחיסון. הבידוד משמש כאמצעי יעיל למניעת מקרי הדבקה, במיוחד בוירוסים כמו נגיף הקורונה שההדבקה העיקרית שלהם נעשית בדרכי הנשימה.

בגלל שלוירוסים אין ממש תרופה, אמצעי הטיפול היעיל ביותר הוא החיסון, שמונע מראש הדבקה ומחלה. החשיפה של המערכת החיסונית לוירוס המוחלש מאפשרת לה ליצור נוגדנים, שבהמשך, אחרי פעולתו של הזיכרון המזהה שלה, יאפשרו לה להתמודד עם הוירוס גם בגירסתו הפעילה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום