טיפול אנדודונטלי בשיניים צעירות עם אפקס פתוח

(1)
לדרג
תוכן מקודם

ד"ר יארה סרור, מומחית לטיפולי שורש, מתארת שלושה סוגי טיפולים שבכוחם להציל שיניים צעירות במצבים של פגיעה במוך השן ואת הטיפולים המיועדים לטיפול בשיניים צעירות עם אפקס פתוח, לעידוד צמיחת השורש ולשיפור הפרוגנוזה של השן

רופאת שיניים ,מומחית לאנדודונטיה
053-8096812 (מספר מקשר)

 "כאשר השן בוקעת אל תוך חלל הפה, נדרשות לשורש שלוש שנים נוספות כדי לסיים את התפתחותו, ולכן אם ילד בגיל שבע או שמונה מגיע למרפאה עם שן עם עששת או חבלה, סביר להניח שרופא השיניים ייתקל בשן צעירה במצב שהאפקס עדיין פתוח", אומרת ד"ר יארה סרור, רופאה מומחית לטיפולי שורש. היא מפרטת מה הם הטיפולים שיש בכוחם להציל שיניים צעירות במצבים של פגיעה במוך השן ומרחיבה על הטיפולים המיועדים לטיפול בשיניים צעירות עם אפקס פתוח, חלקם אף מעודד את צמיחת השורש ומשפר את הפרוגנוזה של השן.

אילו טיפולים מתאימים לשיניים צעירות כאשר המוך נפגע ?

"הטיפול בשיניים צעירות נחלק לשלושה סוגי טיפולים:

  1. טיפולים משמרי חיות.
  2. טיפול עם אפקסיפיקציה של MTA או חומר ביו-קרמי.
  3. טיפולי רהוסקולריזציה (מטורציה).

"שלושת סוגי הטיפולים מיועדות לטיפול בילדים ששיניהם עדיין לא סיימו את צמיחתן לפי אינדיקציות שונות", מציינת ד"ר סרור ומוסיפה: "ישנם מצבים נוספים שגורמים לאפקס פתוח כמו פצירת יתר (over instrumentation) או ספיגה של השורש".

מה היית ממליצה לרופא שיניים שמטפל בילד עם דלקת במוך?

"ראשית, הייתי ממליצה לבצע הערכה מדוקדקת של האנמנזה הרפואית שכוללת את תלונת המטופל יחד עם בדיקה קלינית ורנטגנית ובהתאם להתקדמות העששת. אם מעריכים שהדלקת נמצאת בשלב ההתחלתי ועדיין לא פגעה באופן בלתי הפיך במוך כולו, הרי שניתן להציע למטופל טיפולים משמרי חיות (Vital Pulp Therapy) שמטרתם להשאיר מוך בריא בתעלות כדי להשרות את המשך התפתחות השורש. פעולה זו כוללת הסרה חלקית או מלאה של המוך הכותרתי".

באילו מצבים מומלץ על טיפולים משמרי חיות?

"הייתי ממליצה על טיפולים אלו במצבים שבהם המוך עדיין ויטלי גם אם ברקע יש עששת עמוקה וכן במצבים של חבלה שגרמה לחשיפת המוך בשן צעירה. במצב זה מומלץ לא להתחיל בטיפול שורש, ולבצע אקסטרפציה אלא להפנות את המטופל למומחה לטיפולי שורש שמטפל בילדים לצורך הערכת מצב המוך ובחינה אם ניתן לבצע טיפול משמר חיות שיאפשר אפקסוג'נסיס".

טיפולים אלה נחלקים למספר סוגים:

כיפוי מוך ישיר - מצב שבו יש חשיפה מזערית של המוך ובה מונח חומר ביו-קרמי או MTA ומבוצע שחזור ללא הסרת חלק מהמוך.

פולפוטומי חלקי –שכולל הסרה או קיטוע של כשני מילימטרים של המוך באזור החשיפה, חיטוי, המתנה עד לעצירת הדימום והנחת חומר ביו-קרמי.

פולפוטומי מלא – קיטוע מלא של המוך הכותרתי עד למפתח התעלות.

"אבחנה נכונה עשויה להביא למעל 85% סיכויי ההצלחה ללא סיבוכים נלווים ולאפשר לשן לצמוח ולשרוד", מדגישה ד"ר סרור ומוסיפה: "טיפולים אלה נעשים על ידי מומחה לטיפול שורש מפני שיש צורך להסתכל על המוך תחת מיקרוסקופ ולהעריך את הגוון שלו, הנראות שלו, רמת הדימום והאם קיימות הפרשות. מידע זה חשוב כדי לבחור טיפול משמר חיות מתאים ולהעריך אם מצב המוך הוא בלתי הפיך או מציג פתולוגיה שלא מאפשרת טיפולים מסוג זה. יש לציין כי מחקרים אחרונים מצאו שניתן להציע טיפולים משמרי חיות גם לשיניים בוגרות".

טיפולי שיניים לילדים

האם ניתן להציל שיניים צעירות שעברו תהליך של נמק?

"בהחלט, כל עוד נעשתה אבחנה נכונה ניתן להציל במרבית המקרים שיניים צעירות שעברו תהליך של נמק באמצעות טיפול עם אפקסיפיקציה של MTA או חומר ביו-קרמי. הטיפול מתאים גם במצבים שבהם מתגלה דלקת בלתי הפיכה במוך הרדיקולרי".

ד"ר סרור מוסיפה כי "טיפולים אלה מאתגרים במיוחד במצבים שבהם השיניים מאבדות חיות בשלב יחסית מוקדם עוד לפני שהשורש סיים את התפתחותו – מצב בו השורש קצר, קירות השורש דקים והאפקס פתוח. הטיפול במצב זה כולל יצירת מחסום (פלאג) אפיקלי בתוך גבולות תעלות השורש, שמאפשר את איטום השורש ללא זליגה החוצה של חומרי המילוי. כך ניתן למנוע נזקים לרקמה בעיקר כאשר ישנה קירבה אנטומית לסינוס או לרצפת האף ולעצבים".

בנוסף, היא אומרת, "במקרים מסוימים נדרש אף לבצע שימוש במטריצה לדוגמה של קולגן שתשמש כבסיס לדחיסת ה-MTA, במיוחד במקרים שבהם המפתח האפיקלי הוא בצורת משפך (Blunderbuss). טיפול זה נעשה תחת מיקרוסקופ והקולגן מאפשר שליטה במיקום ה-MTA ודחיסה אחידה של החומר. תהליך האפקסיפיקציה מאפשר לאחר מכן לאטום את התעלה בבטחה ולסיים את טיפול השורש".

באילו מצבים אפקסיפיקציה באמצעות MTA או כיסוי ביו-קרמי אינם מתאימים?

"לעתים, למרבה הצער, השיניים נפגעות עוד בשלב צעיר מאוד מהיבט התפתחות השורש. לא פעם אנחנו נתקלים במצבים שהשורש נפגע כאשר הוא הגיע רק למחצית מאורכו המשוער, קירות השורש דקים מאוד והמפתח האפיקלי פתוח מאוד. מקרים אלה לרוב לא מתאימים לאפקסיפיקציה באמצעות MTA אלא לטיפול רהוסקולריזציה (מטורציה).

"טיפול זה מבוסס על הכנסת תאי גזע המצויים בסביבת השורש שיאכלסו את השורש ויבנו רקמה דמוית מוך אשר מאפשרת את סגירת האפקס, את התארכות השורש ואת עיבוי הקירות", מציינת ד"ר סרור. "כיום ניתן לבצע טיפול רהוסקולריזציה יחד עם משתית PRP או PRF שנלקחת מדגימת דם של המטופל ולהחדירה אל תוך תעלת השורש. המשתית הזו עשירה בפקטורי גדילה ובתאי גזע המעודדים את תהליך צמיחת השורש".

מהי המלצתך לרופאים שמתלבטים לפני טיפולי שורש?

"אנחנו עדים ליותר ויותר ילדים הנזקקים לטיפול אנדודנטלי שלא תמיד נעשה על ידי רופאי שיניים לילדים ולא תמיד ניתן למצוא אנדודונטים שמנוסים בעבודה עם ילדים – דעו שיש פתרון עבורם! בנוסף, אם אינכם בטוחים שהמקרה יתאים ל-Vital Pulp Therapy או לטיפול שורש, פנו למומחה לטיפולי שורש (אנדודונט) כדי למנוע מצב שלא ניתן לשוב ממנו ובפרט כאשר השן טרם סיימה את התפתחותה ושכבת המוך טרם הוסרה מהשורש".

הכר את המומחה: ד"ר יארה סרור, רופאת שיניים, מומחית בטיפול שורש, מקבלת מטופלים במרפאתה הפרטית ביישוב עיילבון, עובדת עם קופות החולים כללית ולאומית. ד"ר סרור מטפלת בילדים ובמבוגרים כאחד ובעלת ניסיון רב בטיפול עם גז צחוק, מורשית מטעם משרד הבריאות לבצע טיפולים תחת סדציה והרדמה כללית.

סייעה בהכנת הכתבה: הילה צור-שינזי. אילוסטרציה: שאטרסטוק

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום