בדיקת EXEM: ללא כאבים וללא קרינה

(0)
לדרג
תוכן מקודם

אחת הבדיקות החשובות בבירור בעיות פוריות היא צילום רחם – בדיקה יעילה ומדויקת אך כואבת וחושפת לקרינה. לאחרונה נכנסה לארץ בדיקת EXEM שנותנת אותה תוצאה, ללא החסרונות של צילום הרחם. פרופ' יגאל וולמן, מומחה למעקב ובדיקות הריון מתקדמות, מסביר

רופא גינקולוגיה ומיילדות (נשים) ,מומחה ליילוד וגינקולוגיה
077-2311253 (מספר מקשר)

כשזוג או אישה מנסים להיכנס להריון והדבר לא קורה באופן מיידי, כמעט תמיד עולה מפלס הסטרס, הפחד ולצידן השאלות: למה זה לא מצליח? מתי זה יקרה? האם אנחנו לא פוריים? חשוב להרגיע ולהבהיר: רוב הנשים יצליחו להרות בטווח הנראה לעין. כ-50% ישיגו הריון בתוך שלושה חודשים, לכ-80% תיקח הדרך להריון כשנה ולכ-90% זה יקרה בתוך שנתיים.

ומה קורה כשהדרך מתארכת? ניתן ורצוי להתחיל בבירור פוריות, כאשר עבור אישה מתחת לגיל 35 מומלץ להתחיל אותו לאחר שנה של נסיונות שלא נשאו פרי, ועבור אישה מעל גיל 35 מומלץ להתחיל את הבירור לאחר חצי שנה.

הבירור הרפואי הראשוני כולל בדיקות זרע, בעיות ביוץ, פרופיל הורמונלי ואת הבדיקה ממנה חוששות רוב הנשים - צילום רחם. לבדיקה יצא שם מפוקפק מאחר שהיא עלולה לכאוב מאוד (נשים מדווחות על כאבים עזים שנמשכים שעות לאחר הבדיקה) והיא חושפת את הנבדקת לקרינה.

אולטרסאונד

נשים מסוימות כל כך מפחדות מצילום הרחם, עד שהן דוחות את הבדיקה במשך חודשים רבים, ומשום כך לעתים גם את השגת ההריון המיוחל. עם זאת, הדגמת תקינות החצוצרות היא בדיקה הכרחית, וצילום הרחם בודק האם ישנה בעיה מכנית במעבר של הזרע אל הביצית, ושל הביציות מהשחלה לחצוצרה ולרחם. אך ניתן להדגים את המעבר בחצוצרות גם עם EXEM - בדיקה יחסית חדשה מהשנים האחרונות שיודעת להחליף את צילום הרחם, ללא כאבים או חשיפה לקרינה, ועם אותן תוצאות.

מהו ההבדל בין שתי הבדיקות?

צילום הרחם הקלאסי נעשה על ידי הזרקת חומר שומני על בסיס יוד לרחם ולחצוצרות, דבר שעלול לכאוב מאוד, והדגמת המעבר של החומר בחצוצרות על ידי שיקוף רנטגן. בדיקת EXEM נותנת אותה הדמיית מעבר בחצוצרות, תחת שיקוף אולטרסאונד, באמצעות הזרקת חומר המורכב משני מרכיבים ביולוגיים שנקצרים מהגוף האנושי. ההליך קצר ולא כואב כלל. יתרון נוסף לבדיקה הוא שבנוסף לקבלת כל האינפורמציה שמתקבלת מצילום רחם, רופא מיומן ידע בנוסף גם להעריך היטב את מבנה השחלות, אינפורמציה שאינה מתקבלת בצילום הרחם.

איך בדיקת EXEM מתבצעת?

באמצעות קטטר דקיק, כמו זה המשמש לביצוע הזרעה תוך רחמית, מוזרק לרחם חומר המורכב משני מרכיבים ביולוגיים שמקורם בגוף האנושי: גליצרול, שמהווה חלק ממעטפת התא האנושי, והדרוקסיאתיל צלולוז, שנלקח מרקמות הגוף. ערבוב החומרים עם מים מזוקקים סטריליים יוצר ג'ל שאינו עביר לקרני האולטרסאונד, כך שניתן להדגים בעזרת מכשיר האולטרסאונד את המעבר שלו בחצוצרות. הבדיקה נעשית בשילוב בדיקה סונוגרפית תלת מימדית המדגימה היטב את מבנה הרחם ואת תקינות החצוצרות, וזאת תוך דקות בודדות נטולות כאב ונטולות סיכון.

צילום רחם

מה קורה אם מתגלה בעיה במעבר בחצוצרות?

אם מתגלה בעיה כזו, תופנה האישה לטיפולי הפריה חוץ גופית (IVF), שכן הריון ספונטני לא יכול להתרחש כאשר חצוצרה חסומה מונעת מפגש בין הזרע והביצית.

נשים שמפחדות לגשת לצילום רחם מספרות כי הן מתנחמות בעובדה שנשים רבות נכנסות להריון מיד לאחר צילום הרחם. אף שהתופעה אינה מוסברת, יש לה עדויות רבות ומסתבר שגם לאחר בדיקת EXEM עולה שיעור ההריונות הספונטניים. מדוע זה קורה? לא ברור, אבל זה בהחלט בונוס נוסף.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום