טורטיקוליס – חשיבות האבחון המוקדם והטיפול בזמן

(1)
לדרג
תוכן מקודם

טורטיקוליס, או "צוואר מסובב", הוא מצב שבו מנח הצוואר והראש אינם סימטריים. "אסור להקל ראש ולחשוב שמדובר רק בצוואר תפוס", אומר ד"ר עובדיה דרור, אורתופד ומנהל מחלקת אורתופדיה בבית החולים דנה לילדים. "אי טיפול בטורטיקוליס יגרור מחירים בריאותיים ואסתטיים כבדים"

רופא אורטופד ,מומחה לכירורגיה אורתופדית
077-9972928 (מספר מקשר)

"טורטיקוליס, או 'צוואר מסתובב', יכול להופיע אצל תינוקות מיד אחרי הלידה, אבל יכול גם להופיע בפתאומיות במהלך גיל הילדות, לרוב במהלך העשור הראשון לחיים", מסביר ד"ר עובדיה דרור, אורתופד ומנהל מחלקת אורתופדיה בבית החולים דנה לילדים.

טורטיקוליס מולד

"מנח מוטה של הראש אצל תינוק אשר מופיע מיד לאחר הלידה או בשבועות הראשונים סמוך ללידתו נקרא טורטיקוליס מולד, אומר ד"ר עובדיה דרור. "הצורה השכיחה ביותר לטורטיקוליס מולד היא זו האדיופטית, שנובעת מקיצור של שריר ה-SCM בצוואר, על פי רוב כתוצאה מתנוחה תוך רחמית לא תקינה וממושכת, אך יכולות להיות סיבות אחרות לטורטיקוליס שאותן צריכים לשלול לפני שקובעים סופית את האבחנה שזהו טורטיקוליס אידיופטי". שכיחות התופעה ביילודים נעה בין 0.5% ל-2%.

טורטיקוליס

לדברי ד"ר דרור, גורמים נוספים לטורטיקוליס מולד יכולים להיות  בעיות נוירולוגיות, פזילה או בעיות עיניים אחרות, בעיות שמיעה ובעיות אא"ג אחרות. "לכן, כל תינוק שמאובחן עם טורטיקוליס חייב להישלח לבירור מקיף שיכלול לפחות את הבדיקות הבאות: בדיקה נוירולוגית, בדיקת עיניים, בדיקת רופא א.א.ג ובדיקת שמיעה. בהנחה שנשללו כל האפשרויות האחרות, אזי האבחנה הנפוצה ביותר תהיה כאמור טורטיקוליס אידיופטי מולד".

לדבריו, "ניתן לבסס אבחנה זו הן בבדיקה גופנית שבה נראה כי שריר ה-SCM בצד אחד של הצוואר מעובה או מקוצר ביחס לצד השני וניתן להיעזר בבדיקות הדמיה כגון אולטראסאונד או MRI כדי לאשר את האבחנה".

מה הן דרכי הטיפול?

"המפתח לטיפול נכון של טורטיקוליס מולד הוא באבחון המוקדם ובטיפול המוקדם. תינוק שיאובחן במהלך השבועות הראשונים של חייו ויתחיל בטיפול פיזיותרפי מיידי להארכה הדרגתית של השריר ולהשבת טווחי תנועה מלאים של הצוואר - סיכוייו להחלים באופן מלא גבוהים מאוד ומגיעים ל-90% ויותר".

לדברי ד"ר דרור, "בתינוקות שהאבחון עבורם נעשה באיחור, או באותו מיעוט של מקרים שהקיצור הוא משמעותי ועיקש, אין מנוס מלהמליץ על טיפול ניתוחי להארכת השריר. זהו ניתוח קטן ופשוט, שעל פי רוב מומלץ לבצעו בין גיל שנתיים לארבע שנים כדי לאפשר השגת תוצאות מיטביות".

ד"ר דרור מדגיש כי השארת הטורטיקוליס ללא כל טיפול תגרום לילד להישאר עם טווחי תנועות מוגבלים בצוואר, ובהדרגה גם תתפתח חוסר סימטריה של הפנים והגולגולת. לכן, מומלץ לא להשאיר את המצב ללא טיפול.

טורטיקוליס שמופיע בשנות הילדות

תופעה שקורית לא מעט היא שבילדים שנולדו בריאים עם מנח ראש ישר וטווחי תנועה מלאים מתגלה לפתע טורטיקוליס. "אסור להקל בזה ראש ולחשוב שמדובר רק בצוואר תפוס", אומר ד"ר דרור, "התופעה נגרמת כתוצאה ממבנה אנטומי שלא הבשיל דיו בגיל הילדות.

"המפרקים שבין חוליות C1-C2 עדיין לא מעוצבים עד הסוף, דבר שגורם לאותן חוליות להיות במצב של אי יציבות פוטנציאלית. בשל כך, די בזה שלילד תהיה דלקת באזור הגרון או הלוע או דלקת באוזניים או חבלה מינורית וזניחה (נפילה או נגיחה לא טובה בכדור) כדי לגרום לתת פריקה סיבובית שבין חוליה C1-C2". לעתים, תת הפריקה יכולה להיגרם באופן ספונטני ללא כל תחלואה או חבלה מקדימה.

"כאשר המצב מאובחן מוקדם ומטופל נכון, בתוך שבעה עד עשרה ימים הראשונים להופעת ההטיה, סיכויי ההחלמה והשחזור הספונטני של עמדת החוליות כמעט מובטחים", מסביר ד"ר דרור.

טיפול בטורטיקוליס

מהו הטיפול במקרים אלה?

"הטיפול יכלול, על פי רוב, קיבוע הצוואר עם צווארון ספוג רך ומתן תרופות ממשפחת נוגדי הדלקת כדוגמת נורופן. חשוב להקפיד על ניטור ומעקב אחרי הילד בתוך 10-14 ימים, כדי לוודא שאכן ההחלמה מלאה, ואם לא כן, יהיה צורך לעבור לשלב הבא של הטיפול, שמצריך כבר מתיחה יותר משמעותית של הצוואר הנעשית במסגרת אשפוז, וזאת על מנת לא להנציח את הפריקה לאורך זמן.

מקרים נדירים שלא טופלו כהלכה, במשך שבועות ואף חודשים, עלולים להצריך טיפול ניתוחי, שכאמור על פי רוב, ניתן היה למנוע לחלוטין  עם טיפול נכון כפי שהוסבר .

"חשוב לציין", מסכם ד"ר דרור, "כי תופעה זו של פריקת חוליות C1-C2 יכולה להיות גם משנית למחלת דלקת פרקים סיסטמית של ילדים (JIA), אולם מצב זה נדיר הרבה יותר ויאובחן על פי רוב במקרים שבהם התופעה חוזרת על עצמה או עיקשת ולא ניתנת לשחזור למרות הטיפול הנכון".

  • צור קשר
ד"ר דרור עובדיה - מנהל מחלקת אורתופדיה ילדים ביה"ח איכילוב
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום