סלמונלה בשוקולדים של שטראוס: מהם התסמינים של המחלה?

(45)
לדרג

שטראוס דיווחה לאחרונה כי יש חשש שמוצריה נגועים בסלמונלה וביצעה את הריקול הכי גדול בתולדות המדינה. אז כמה המחלה מסוכנת ואיך מטפלים?

מאת: סתיו קורן - מערכת זאפ דוקטורס

עיקרי הכתבה:

  • סלמונלה תסמינים - המחלה שמתפתחת בעקבות הידבקות בחיידק הסלמונלה מלווה בתסמינים של מחלות מעיים שנגרמות מחיידקים. התסמינים כוללים שלשולים, כאבי בטן, חום גבוה, בחילות והקאות, כאבי ראש ועוד.
  • האם המחלה מסוכנת? במקרים מסוימים עלולים להתפתח סיבוכים – הזן הידוע ביותר של החיידק הוא typhi שיכול לגרום למחלה קשה של מערכת העיכול שנקראת "טיפוס בטן". למזלנו, הזן שכיח בעיקר במדינות עולם שלישי ומועבר לרוב באמצעות מזון מקולקל וחוסר היגיינה וכן, במקרים מסוימים עלולה להתפתח הרעלת מזון.
  • כיצד מטפלים בסלמונלה? ברוב המקרים המחלה עוברת מעצמה, אך אם מדובר בילדים קטנים או במקרים שבהם יש חשש כי המחלה התפשטה מעבר למעי, חשוב לשלב טיפול אנטיביוטי שכולל גם אשפוז במקרים מסוימים כדי למנוע סיבוכים.
    _____________________________

חברת שטראוס זעזעה את המדינה כאשר הכריזה שהרבה ממוצרי השוקולד שלה עלולים להיות נגועים בחיידק הסלמונלה. המוצרים של שטראוס נמצאים בכל בית בישראל ורבים חוששים שמא נדבקו בחיידק המסוכן. האמת, יש סיבה לדאגה – מדובר בנגיף קטלני שגורם לכאבים עזים ובמקרים קיצוניים עלול לגרום להרעלת מזון. מהם תסמיני המחלה? מי נמצא בסיכון גבוה לחלות? הפרטים בשורות הבאות:

סלמונלה - תסמינים

המחלה שמתפתחת בעקבות הידבקות בחיידק הסלמונלה מלווה בתסמינים של מחלות מעיים שנגרמות מחיידקים. התסמינים כוללים שלשולים, כאבי בטן, חום גבוה, בחילות והקאות, כאבי ראש ועוד. לרוב, התסמינים יתחילו להתחולל בגופנו בפרק זמן של בין שש שעות לשלושה ימים מרגע ההדבקה וצפויים להימשך בין יומיים לשבעה ימים. במקרים מסוימים, עלולים להתפתח סיבוכים.

הזן הידוע ביותר של  החיידק הוא S.typhi שיכול לגרום למחלה קשה של מערכת העיכול שנקראת "טיפוס בטן". למזלנו, הזן שכיח בעיקר במדינות עולם שלישי ומועבר לרוב באמצעות מזון מקולקל וחוסר היגיינה, וכן, במקרים מסוימים עלולה להתפתח הרעלת מזון.

סלמונלה

איך מאבחנים סלמונלה?

אם אתם חווים את אחד מהתסמינים שציינו מעלה, גשו למרפאה, שם יוכלו לבדוק האם נדבקתם בחיידק הסלמונלה באמצעות תרבית צואה או באמצעות שיטה סרולוגית.

מי נמצאים בסיכון גבוה לחלות במחלה?

הידבקות בסלמונלה עלולה להיות קטלנית ומסוכנת במיוחד בקרב אוכלוסיות רגישות, למשל תינוקות ופעוטות, נשים בהריון (המחלה יכולה לסכן גם אותן וגם את העובר), קשישים ואנשים עם מערכת חיסונית חלשה.

מה הם המוצרים החשודים של שטראוס?

שטראוס פרסמה מספר מוצרים שעלולים להיות נגועים בחיידק הסלמונלה, זו הרשימה:

טבלאות שוקולד -  (פרה, בלונדי, ספלנדיד), מתאריך 1.10.2022 עד 24.04.2023.

חטיפים - פסק זמן, ממולדה, פרה קראנצ', עד חצות ומיני עדשים. מתאריך 1.12.2022 ועד 1.04.2023.

חטיפים – טעמי, אגוזי, כיף כף, אנרג'י, פריכיות מצופות בשוקולד ועם תחתית שוקולד, חטיף דגנים מצופה בשוקולד ועם תחתית שוקולד, מתאריך 01.07.200 עד 15.01.2023.

רבע לשבע – מתאריך 01.05.2022 עד 15.12.2023.

עוגיות בראוניז, פסק זמן ורולדות – מתאריך 10.07.2022 ועד 31.08.2022.

וופל XL בטעם שוקולד – מתאריך 15.11.2022 עד 01.01.2023.

בונבוניירות איחולים מתוקים – מהתאריכים 9.04.23, 21.02.23.

מוצרי שוקולד

כיצד מטפלים בסלמונלה?

ברוב המקרים המחלה עוברת מעצמה, אך אם מדובר בילדים קטנים או במקרים שבהם יש חשש כי המחלה התפשטה מעבר למעי, חשוב לשלב טיפול אנטיביוטי שכולל גם אשפוז במקרים מסוימים, כדי למנוע סיבוכים.

איך מונעים הידבקות בחיידק?

במקרה הנוכחי של שטראוס, פשוט כדאי להיפטר מכל המוצרים שעלולים להיות נגועים בחיידק. באופן כללי, כדאי לשמור על היגיינה מוקפדת כאשר אנחנו נמצאים במדינות עולם שלישי וכן חשוב לבשל מוצרי עוף, בשר וביצים. מסיבה זו גם חשוב שנשים בהריון לא יאכלו אוכל חי.

מהי העמדה של שטראוס?

שטראוס עדכנה כי ביצעה בדיקה שגרתית במפעל השוקולד של עלית, במהלכה התגלו מספר דגימות של סלמונלה בקו הייצור במפעל המשמש כחומר גלם לייצור מוצרים. החברה ציינה כי לאחר הגילוי הופסקו לאלתר ייצור מוצרי השוקולד השונים במפעל וגם נחסמו להפצה מוצרים מסוימים. החברה גם התנצלה, הפנתה את לקוחותיה לאתר ומסרה את הטלפון של שירות הלקוחות, אך בינתיים, החברה לא ממש נותנת מענה ללקוחות וכרגע לא ברור האם היא תעניק פיצוי ובאיזה סדר גודל. אנחנו נמשיך לעקוב אחרי הפרשה, ואתם שימרו על עצמכם וגשו להידבק במידה שאתם חווים תסמינים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום