ללא דיאטה – כל מה שצריך לדעת על הטיפול הרפואי בהשמנת יתר

(1)
לדרג
תוכן מקודם

ד"ר רז הגואל, מנהל מרכז רפואי לטיפול בהשמנה, משיב על שאלות בנושא השמנת יתר ומרחיב על שיטת הטיפול במרפאתו שמאפשרת, ללא כל דיאטה, להמשיך לאכול במקביל להפחתה במשקל ושמירה על התוצאות

רופא כללי
077-2311041 (מספר מקשר)

השמנה היא מחלה כרונית וגורם המוות החמישי בעולם, נוסף להיותה אחד מהגורמים המובילים לתחלואה כרונית ולמחלות נלוות כסוכרת, יתר לחץ דם, מחלות לב, סרטן ועוד. מחקרים מעידים כי אנשים שסובלים ממשקל עודף יחלו במחלות כרוניות מוקדם יותר במהלך חייהם, ולכן ישנה חשיבות רבה לטפל בהשמנת יתר עוד בשלבים המוקדמים שלה.

ד"ר רז הגואל, המנהל את "המרכז הרפואי לטיפול בהשמנה - ד"ר רז", משיב על שאלותינו בנושא השמנת יתר ומרחיב על אודות שיטת הטיפול במרפאתו, שיטה שמאפשרת במקביל לטיפול הרפואי-תרופתי להמשיך לאכול ועדיין להפחית במשקל ולשמור על התוצאות, ללא הימנעות ממאכלים ובלי תפריטי דיאטה.

השמנת יתר אינה בעיה התנהגותית בלבד

השמנת יתר נובעת מגורמים רבים ומגוונים, ביניהם אורח החיים המודרני ("היושבני"), גנטיקה, מחלות כרוניות, מיעוט שעות שינה, מזון מעובד ומתועש ועוד, ולכן אין זה מפתיע שלפי מחקרים, למעלה מ-95% מהאנשים שהתנסו בדיאטות בעברם חזרו למשקלם הקודם.

"כיום", אומר ד"ר הגואל, "אנחנו יודעים שאחת מהבעיות המרכזיות להשמנת יתר קשורה לשיבוש שחל באיזון מנגנוני השובע והרעב בגוף. שיבוש זה מצריך גישה טיפולית תרופתית, נוסף לטיפול ההתנהגותי, ממש כשם שאדם שסובל מכל מחלה אחרת נדרש לתמיכה תרופתית".

עודף משקל

השמנה היא מחלה כרונית וכך היא גם מוגדרת בעולם ובישראל. האם ישנו טיפול רפואי מוגדר למחלה זו?

"הטיפול הרפואי בהשמנה נע עד כה בעיקר בין דיאטות לבין ניתוחים בריאטריים. ישנן תכניות דיאטה רבות ועידוד לשמירה על אורח חיים בריא, אך בפועל במקרים רבים, המטופלים אוכלים פחות או גרוע מכך - חוששים לאכול ונשארים במעגל של דיאטות. מטופלים עם השמנת יתר חמורה פונים פעמים רבות לניתוחי קיצור קיבה, שיכולים להביא לתוצאות יפות של ירידה במשקל, אך אלו לרוב אינן נשמרות לאורך זמן, בעיקר לאור היעדר טיפול תומך לאחר הניתוח, ולכן הם מעלים את משקלם חזרה.

"כיום, קיימות תרופות מרשם בהתוויה לטיפול במחלת ההשמנה, אך ההיצע עדיין מוגבל. קיימות תרופות נוספות לטיפול במחלת הסוכרת, שבהליכים מיוחדים ובהתאמה אישית בלבד ניתן לרשום אותן גם לטיפול בהשמנה".

 מה כוללת התכנית הטיפולית שמציע "המרכז הרפואי לטיפול בהשמנה - ד"ר רז"? 

"התכנית הטיפולית שלנו מותאמת לקהל יעד של נשים, גברים ובני נוער, מגיל 14, שסובלים מהשמנת יתר ועומדים במדדים הבאים: BMI 30 ומעלה ללא גורמי סיכון, או BMI 27 ומעלה עם גורם סיכון אחד לפחות (קדם סוכרת, סוכרת, יתר לחץ דם, היפרליפידמיה).

"במרפאתנו, אנחנו מתמקדים בגישה טיפולית היקפית ורב תחומית, שמציבה את המטופל במרכז. התכנית הטיפולית משלבת בין שלושה גורמי מפתח: טיפול תרופתי, טיפול תזונתי וטיפול התנהגותי ו/או רגשי, תוך ליווי ומעקב אישי לכל מטופל, לכל אורך התהליך. הדגש ניתן לטיפול המותאם באופן אישי לתמונה הרפואית של המטופל ולסגנון חייו: אנחנו מתאימים את התרופה למטופל, ולא את המטופל לתרופה.

"גישה ייחודית זו מאפשרת לנו לפתור בעיות העולות במהלך הטיפול בזמן אמת ואף למנוע אותן – לרבות טיפול בתופעות לוואי, התאמת מינוני תרופה בהתאם להתקדמות הטיפול, שילובי תרופות נוספות לתוצאות טיפול מירביות, החלפת טיפול תרופתי אם נדרש ועוד. אנחנו מעניקים מעטפת מלאה הפועלת 24 שעות ביממה, שבעה ימים בשבוע, תוך הקשבה לכל צורכי המטופל.

"בשלב הראשון, נעשית בדיקת התאמה לטיפול תרופתי, על סמך התמונה הרפואית הרחבה של המטופל: בדיקות דם מלאות, בדיקת היסטוריה הרפואית, תרופות קבועות, מחלות רקע ועוד. כמו כן אני בוחן את ההיבט ההתנהגותי ואת ההיבט הרגשי אצל המטופל: היסטוריית ההשמנה שלו, סגנון חייו, נסיונות עבר לירידה במשקל, מה תרם להצלחה ומה הביא לכישלון ועוד.

"בסיום שלב זה, אוכל לייצר תכנית פעולה מותאמת אישית אשר כוללת התאמת טיפול תרופתי, ייעוץ ומעקב על ידי צוות דיאטנים קלינים, ניהול תכנית הטיפול על ידי מנהלת תיק מטופל ודיווח מיידי על כל בעיה – כל זאת כדי שאוכל לעקוב באופן שוטף אחרי התקדמות הטיפול, למנוע בעיות בזמן אמת ולהגיע לתוצאות מיטביות".

מטרת הטיפול - למצוא מחדש את נקודת האיזון

משך הטיפול שמציעים במרפאות של ד"ר הגואל משתנה בין מטופל למטופל. "יש לזכור שהשמנת יתר היא מחלה הנגרמת כתוצאה מגורמים שונים – ישנם אנשים שסובלים מהשמנת יתר לאורך חייהם בעקבות מחלות כרוניות וישנם אנשים שסובלים מהשמנת יתר בעקבות אירוע כלשהו – תרופות אחרות או תקופה רגשית קשה המובילה לאכילה רגשית. כמו כן, יש אנשים הסובלים מהשמנה גם על רקע דיאטות מרובות ששיבשו את מנגנוני הרעב והשובע בגופם", הוא מסביר.

הרזיה

"מטרת הטיפול היא למצוא מחדש את נקודת האיזון, משום שאנחנו רוצים שאנשים יתפקדו כרגיל בשגרת חייהם, תוך שמירה על אורחות החיים שלהם, מבלי להיות מורעבים ועסוקים באופן תמידי במחשבות על אוכל או על הימנעות ממנו.

"המספרים ב'עולם האמיתי' ביחס לעולם המחקרי מעידים על הצלחה – אנשים מצליחים לשמור על תוצאות הירידה במשקל לאורך זמן ו'לנצח' את המחלה בזכות החזרת האיזון של מנגנוני השובע והרעב בגוף, הכלים התזונתיים שניתנים להם על ידי הדיאטנים הקליניים לשינוי אורחות חייהם והשינוי ההתנהגותי שמאפשר למטופל להאמין בעצמו, לבצע את השינוי ולשמור עליו".

מהו סוד ההצלחה בשיטת הטיפול במרכז?

"מדי יום אני פוגש אנשים שרגילים לא לאכול ומרעיבים את עצמם. אצלנו במרכז, אין דיאטות. אצלנו אוכלים ולומדים להאמין מחדש שאפשר לאכול, לרדת במשקל ולשמור על הקיים. מזון הוא בריאות, ואי אפשר להימנע ממזון ביום-יום. חשוב לאכול מהכל, ומטרת התכנית היא לחשוף את המטופל למגוון ולשפע, מבלי להתייסר על כך לאחר מכן, תוך כדי תהליך הירידה במשקל.

"המרכז הרפואי שלנו מטפל במחלת ההשמנה שנים רבות. אני מאמין בשילוב מנצח של טיפול רפואי-טיפול תזונתי-טיפול התנהגותי. חשוב להבין שמדובר בתהליך של מחויבות הדדית, הן שלנו והן של המטופל, ומתפקידנו גם לעזור למטופל להירתם לתהליך.

"אני מאמין, מסכם ד"ר הגואל, "שירידה במשקל יכולה להיות תהליך חיובי, שאינו מצריך הרעבות, דיאטות, ספירת קלוריות ומאמץ סיזיפי, כמו גם הליכים פולשניים".

המרכז הרפואי לטיפול בהשמנה, בראשותו של ד"ר רז הגואל, מציע רפואה מותאמת אישית למטופל הסובל מהשמנת יתר, בליווי טיפול תזונתי ותמיכה רגשית, תוך שימת דגש על תהליך אישי וממוקד שבו המטופל מוצב במרכז

  • צור קשר
המרכז הרפואי לטיפול בהשמנה- ד"ר רז
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום