בירור כרומוזומלי גנטי בהריון תאומים

(0)
לדרג
תוכן מקודם

בכל הריון קיים סיכון לממצא גנטי לא תקין בעובר, ובהריון תאומים הסיכון כפול. בדיקת סיסי שליה בשלב מוקדם בהריון אינה מסוכנת יותר מדיקור מי שפיר ומעלה את הסיכוי לסיום הריון תקין במקרה של הפחתת עובר

רופא גינקולוגיה ומיילדות (נשים) ,מומחה ליילוד וגינקולוגיה
077-2310156 (מספר מקשר)

הריון תאומים? מזל טוב כפול! הריון הוא אחת התקופות המרגשות שיכולה להיות וגם אחת המדאיגות. מרגע שאת נושאת עובר, את אחראית עליו – דואגת לחיות אורח חיים בריא עד כמה שניתן, שומרת על עצמך ובודקת מה שניתן בבדיקות הדם ובסקירות. וכשיש לך תאומים? ההתרגשות כפולה וכך גם הדאגות.

לא בכדי אישה שנושאת תאומים עוברת לא מעט בדיקות. אם בכל הריון, בכל גיל, יש סיכון של כ-1 ל-120 לממצאים גנטיים לא תקינים בעובר, הרי שבהריון תאומים הסיכון לבעיה גנטית או כרומוזומלית שמתגלה בצ'יפ גנטי הוא כפול.

"מעצם הנוכחות של שני עוברים ברחם, הסיכון לממצא בבדיקת צ'יפ גנטי, שבו בדיקות הסקר וסקירת המערכות היו ללא ממצא חריג, הוא כפול ומגיע ל-1 ל-60", אומר ד"ר יוסי הר טוב, מומחה למיילדות, גינקולוגיה ואולטרסאונד.

ד"ר הר טוב מסביר שבמקרה של בעיה קשה שמתגלה באחד העוברים, ניתן אמנם להפסיק את התפתחותו של העובר הפגוע ולהמשיך את ההריון עם עובר אחד בריא, אבל למרבה הצער בהפחתת עובר יש גם סיכון לאובדן ההריון כולו.

על מנת למזער את הסיכון, רצוי לעבור את ההפחתה כמה שיותר מוקדם. "מחקרים מצאו שהסיכון להפלה עולה ככל שההריון מתקדם והוא עולה משמעותית מעבר לשבוע 14-15 של ההריון", הוא אומר. "מכאן, ככל שנגלה מוקדם יותר בעיה בעובר ונבצע הפחתה בשלב מוקדם יותר, כך יקטן הסיכון להפלה ויגדל הסיכוי לסיים את ההריון עם עובר בריא".

איך נערכת בדיקת צ'יפ גנטי?

ישנן כיום שתי דרכים עיקריות לבדוק צ'יפ גנטי או בעיה גנטית בעובר: דיקור מי שפיר ובדיקת סיסי שליה.

דיקור מי שפיר ניתן לבצע החל משבוע 17 להריון והתשובה תתקבל כעבור שבועיים עד ארבעה שבועות. כך, במקרה של תשובה לא תקינה, הפחתת העובר הפגוע תוכל להתבצע הכי מוקדם סביב שבוע 20, דבר שכאמור כרוך בסיכון מוגבר להפלה, וכמובן שהקושי הנפשי בביצוע הפחתה בשבועות כל כך מתקדמים הוא גדול לאין שיעור.

לעומת זאת, בדיקת סיסי שליה ניתן לבצע כבר מהשבוע ה-11 להריון ולקבל תשובה סביב שבוע 14. במקרה כזה, אם יהיה צורך בהפחתת עובר פגוע, הסיכון לאבדן ההריון כולו יהיה נמוך משמעותית, והסיכוי להמשך הריון יחיד תקין יהיה הרבה יותר גבוה.

בדיקות בהריון

מחקרים מראים: בדיקת סיסי שליה לא מסוכנת יותר

רובנו התרגל לחשוב שבדיקת סיסי שליה מעלה את הסיכון להפלה לעומת דיקור מי שפיר, אבל מסתבר שזוהי טעות.

"מחקרים שונים משלושים השנים האחרונות לא הראו תוספת סיכון להפלה בבדיקת סיסי שליה לעומת דיקור מי שפיר, למרות שמחקרים אלה ברובם היו על הריון יחיד", אומר ד"ר הר טוב. "לאור הממצאים האלה ההמלצה של החברה העולמית לאולטראסאונד במיילדות וגינקולוגיה, וגם שלי, היא להעדיף בדיקת סיסי שליה בהריון תאומים בשבועות המוקדמים על מנת לקבל תשובה בשלב מוקדם יותר של ההריון ולהגדיל את הסיכוי להריון תקין עם עובר בריא במקרה של הפחתת עובר פגוע".

ומה עם הריון יחיד?

לדברי ד"ר הר טוב, לאור המחקרים שמראים בטיחות דומה בסיסי שליה ובדיקור מי שפיר, גם בהריון עם עובר יחיד יש יתרון גדול לבדיקת סיסי שליה בשלב מוקדם, ללא עלייה בסיכון להפלה לעומת דיקור מי שפיר.

ד"ר הר - טוב יוסף
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום