בדיקות רפואיות בגיל 40 – מה הן הבדיקות הרפואיות המומלצות?

(26)
לדרג

כבר שנים שעולם הרפואה שם דגש על רפואה מונעת וליתר דיוק: בדיקות סקר. אבחון מוקדם של מחלות הוא כלי אפקטיבי לטיפול יעיל בשינוי מהלכה של מחלה ואף למיגורה

מאת: אלי פייבלזון - מערכת זאפ דוקטורס

עיקרי הכתבה:

למה חשוב לעשות בדיקות סקר בגיל 40? רוב המחלות, לרבות גנטיות, ניתנות לזיהוי מוקדם בשלב ההתחלתי שלהן.

האם אופי הבדיקות משתנה בין אנשים? על נבדקים בעלי היסטוריה רפואית אישית או משפחתית לבצע בדיקות ספציפיות.

אילו הרגלים כדאי לסגל החל מגיל 40? פעילות חברתית והפעלה סדירה של פעילות מוחית.
____________________________________

בשנים האחרונות, עם העלאת המודעות לרפואה מונעת ולצידה בדיקות רפואיות תקופתיות, עלתה גם ההבנה כי הציבור לא באמת נוהר בהמוניו למרפאות סתם כך. עם זאת, ידוע כי בדיקות הסקר, אלו הנערכות מדי תקופה ומותאמות למין ולגיל, הן בעלות חשיבות עצומה לגילוי ולאבחון מוקדם מבעוד של בעיות רפואיות והן עשויות לחסוך לא מעט כאב וסבל ולעתים אף להאריך את החיים עצמם.

החל משנות הארבעים לחיים עולה שכיחותן של מחלות כרוניות כמו יתר לחץ דם, סוכרת, מחלות לב ומחלות ממאירות, ולנושא הגילוי המוקדם יש חשיבות יתרה. כדי לעודד אנשים לבצע בדיקות מונעות ולהקל על אנשים עסוקים שאינם מתפנים לכך, מציעות מרבית קופות החולים לבעלי הביטוחים המשלימים יום בדיקות מרוכז במכונים ובבתי חולים שבהסדר עם הקופה, בהשתתפות עצמית. השירות דומה לזה שניתן למנהלים ולעובדים בחברות שונות ונקרא "בדיקות סקר למנהלים".

כדי להבין אילו בדיקות חובה, כדאי ומומלץ לבצע, נועצנו בד"ר יצחק רייצפלד, מומחה לרפואת משפחה, שמדגיש שלא כל בני 40 הם באותו מצב בריאותי, ולפיכך ניתן להפנות לבדיקות כלליות ומאידך לבדוק ספציפית על פי קטגוריות של מחלות רקע ועבר משפחתי. "באופן כללי, מה שחשוב בשכבת הגיל של בני 40 פלוס אלו בדיקות לחץ דם, בדיקות דם לאבחון  סוכרת ורמות כולסטרול (טוב ורע), תפקודי כבד וכליות, בדיקת ראייה, שתן, וכמובן בדיקות אק"ג ראשונית למי שלא עשה בחייו או שלא הופנה אליהן קודם לכן", הוא מסביר.

בדיקת אק"ג

במקרה שבו הבדיקות בקו הראשון מראות מצב של מחלה, יעבור הנבדק לקו שני שבו ייבדק לדוגמה חשד לסוכרת, עם הפניה לבירור מעמיק יותר. בדיקה נוספת שד"ר רייצפלד מציין נוגעת לבריחת סידן. "במשפחות שבהן יש היסטוריה רפואית של סרטן שד או שחלות, כדאי כבר בגיל 40 לבצע ממוגרפיה. עם זאת, בישראל נהוג להתחיל בבדיקה בגיל מאוחריותר  אם אין רקע משפחתי".

אילו בדיקות מתווספות בגיל 40 שקודם לכן לא נזקקנו להן?

"בדיקת רמת שומנים בדם, סוכר בצום (אם אין רקע במשפחה), לחץ דם (בעיקר במשפחות עם רקע של יתר לחץ דם אצל אחד ההורים), בדיקות קרדיולוגיות במקרה שאחד מן ההורים לקה בטרשת עורקים מתחת לגיל 50 ואשר עשויה להוביל ישירות לתעוקת לב או אוטם שריר הלב. בנוסף, אם אצל אחד מההורים התגלתה ממאירות (גידולים סרטניים) בדרכי העיכול, חשוב מאוד לבצע בדיקת דם סמוי בצואה, ואם תוצאות הבדיקה חיוביות, יש לעבור לקולונוסקופיה".

באופן כללי, מוסיף ד"ר רייצפלד, אין עוד דברים מיוחדים לבדוק, אלא אם מדובר במחלות ספציפיות המוכרות ב"סיפור המשפחתי". משכך, לדבריו, הטיפ הכי חשוב הוא לבדוק קודם את הרקע הבריאותי מקירבה ראשונה שלכם, ועל פי זה לכוונן את אופי הבדיקות המקיפות. אגב, גם בחברות הביטוח מתעניינים ברקע הרפואי מקירבה ראשונה, ומכאן ההשפעה הרבה על תנאי הפוליסה שתיחתם בסוף.

אילו עוד בדיקות מומלץ לעשות?

"לאנשים שמנים הייתי ממליץ לבצע אולטרסאונד של הכבד על מנת לשלול כבד שומני שיכול לנבא התפתחות סרטן שנים מאוחר יותר. לאנשים שמצהירים שהם סובלים מרפלוקס (זרימת חומצה מהקיבה אל הוושט) כדאי לבצע בדיקות חיידק hp (הליקובקטר פילורי, חיידק המתיישב ברירית הקיבה ועלול לגרום לסרטן הקיבה). דבר נוסף שהייתי בודק באוכלוסיית השמנים נוגעת לתופעת הנחירות, שעשויה לגרום לדום נשימה בשינה, שאותו ניתן לשלול במעבדת שינה".

תזונה נכונה ופעילות גופנית

אילו הרגלי חיים יש לסגל החל מגיל 40?

"פעילות גופנית מומלצת - חדר כושר במתינות או פעילות אירובית קבועה פעמיים-שלוש בשבוע למשך 40 דקות. חשובה גם תזונה נכונה – מומלץ לאמץ דיאטה ים תיכונית העשירה בפירות וירקות, להעדיף  בשר רזה ובקרב הצמחונים - לדאוג לחלופה לחלבונים שנחסרים בשל אי אכילת בשר, בהיוועצות עם דיאטנית".

ומה בקשר לנפש?

"מבחינה נפשית ופסיכולוגית חשובה חברה. בדידות היא פקטור מזיק לגוף. ידוע על פי מחקרים שפורסמו בשנה האחרונה שבדידות היא אחד הגורמים שמקרבים אלצהיימר, שהרי התחלה של המחלה הזו יכולה לבוא אפילו בגיל 40, מה שנקרא mci (ליקוי חשיבתי מתון הכולל בעיות זיכרון קצר טווח ובהמשך עלול להידרדר לאלצהיימר). מה שיכול למנוע זאת היא הפעלה סדירה של פעילות מוחית, שחשובה כמו פעילות מוטורית. הכלל פשוט: כל איבר שלא מופעל - מתנוון. מגיל 32 ומעלה, כל איבר מתחיל לאבד מיעילותו התפקודית באחוז אחד".

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום