המדריך המלא למניעת מוות בעריסה – התופעה שמלחיצה הורים טריים

(0)
לדרג

אין דבר שמפחיד יותר הורים צעירים מצמד המילים "מוות בעריסה". מה עומד בבסיסה של התסמונת הנוראית, מה אסור לעשות וכיצד חייבים לנהוג כדי למנוע את האיום המרחף על כל משפחה צעירה? בכתבה הבאה

מאת: נעמי נתן - מערכת דוקטורס

מוות בעריסה, אחת התופעות שמדאיגות ביותר הורים לתינוקות, הוא מוות בלתי מוסבר. עד היום ניתן לנבא מי מכל התינוקות הבריאים ייפול קורבן לתסמונת, ולכן למניעת הסיכון עבור התינוקות הבריאים - בערך 186 אלף תינוקות בשנה בישראל – היא בעלת חשיבות מירבית. כל מי שנולד לו בשעה טובה תינוק בריא, חייב להקפיד ולשמור על כללי הזהירות של שינה בטוחה של התינוק.

ד"ר ענת שץ, יו"ר עמותת עתיד – עמותה ישראלית לחקר ומניעת מוות פתאומי בתינוקות, יו"ר הוועדה לקידום הבריאות וחברת הנהלת האיגוד הבינלאומי למניעת מוות פתאומי בתינוקות, מומחית אף אוזן גרון בשירות נשימה, שינה וילדים במרכז הרפואי שערי צדק בירושלים, מסבירה איך מונעים את התופעה הקשה והכאובה. אז הנה, המדריך לשנת תינוקות בטוחה.

מה זה מוות בעריסה?

"מדובר על מוות פתאומי של תינוקות, שקשור בשינה בדרך כלל, כאשר בתוך המכלול הזה נמצאים מקרים של מוות בעריסה, מקרים של תאונות חנק במיטה ומקרים אחרים שלאחר בירור לא יימצא להם הסבר. מוות בעריסה הוא כל מוות פתאומי של תינוק עד גיל שנה, שהיה בריא לחלוטין קודם לכן, ושגם אחרי בירור קפדני, שכולל את ההיסטוריה הרפואית שלו, את חקירת זירת האירוע – כדי לשלול למשל תאונה ולעיתים אף נתיחה שלאחר המוות – לא נמצאה תוצאה שתסביר את המוות.

" מוות בעריסה הוא מוות בלתי מוסבר וזו הגדרה על דרך השלילה", מסבירה ד"ר שץ ומספרת שבארץ אין מעקב אחרי מוות בעריסה. "לא עושים בירור מספיק יסודי. המשטרה שמגיעה מעוניינת רק לשלול בעיה פלילית. אם הם לא מוצאים כזו, הם לא אוספים נתונים על איך מצאו את התינוק, מה היה במיטה וכיו"ב. גם נתיחה שלאחר המוות מבוצעת בארץ לעתים רחוקות בעיקר בגלל מחסומים דתיים. אבל גם חילונים לא ממהרים לעשות אותה.

"עם זאת, לסיבת המוות יש משמעות אדירה למשפחה. כי אם מוצאים סיבה, ההתמודדות עם האבל היא אחרת וכשנשארים בלי סיבה ברורה, רגשות האשמה מלווים את ההורים לשארית חייהם. יש כאן גם ערך של למידה, כיוון שאם נמצא איזשהו פגם מטבולי, גנטי, או שהיתה תאונה, אפשר ללמוד מזה לגבי העתיד, להיערך רפואית או למנוע.

"לצערנו, בארץ, אנחנו מקבלים לרוב רק אבחנות של מוות פתאומי של תינוקות על פי תעודות פטירה וישנם מעט מאוד נתונים אחרים. בשנה האחרונה במדינת ישראל היו, על פי הסטטיסטיקה, 47 מקרים של מוות פתאומי".

האם ניתן להעריך מי נמצא בסיכון?

"זו אחת הבעיות העיקריות", אומרת ד"ר שץ, "וכיוון שאנחנו לא יכולים לנבא מי מכל התינוקות הבריאים ייפול קורבן לתסמונת, אנחנו צריכים לטפל בעצם במניעת הסיכון עבור  התינוקות הבריאים בארץ – בערך 186 אלף תינוקות בשנה. כלומר, כל מי שנולד לו תינוק בריא חייב להקפיד ולשמור על כללי הזהירות של שינה בטוחה של התינוק".

מה הם הכללים לשינה בטוחה?

"הכלל הראשון הוא להשכיב את התינוק לישון על הגב, בכל שעה, ביום ובלילה. צריך להרגיל אותו לישון על הגב מהרגע שהוא נולד. ישנם הורים שפחות עקביים ובהתחלה לא תמיד משכיבים על הגב כי על הבטן הוא ישן יותר טוב ולזמן ממושך יותר ואחר כך, כשהם מבינים שחייבים לגרום לו לישון על הגב, קשה מאוד להפוך אותו ולהרגיל אותו לישון כך, לעומת תינוק שמלכתחילה נרדם על גבו.

"הכלל השני הוא שסביבת השינה של התינוק חייבת להיות חופשיה מעישון. אסור בשום אופן לעשן ליד התינוק לאף אחד – הורים, מטפלים, סבא וסבתא. אם במקרה מי שמטפל בתינוק מעשן, הוא צריך להחליף בגדים, לשטוף ידיים ופנים כדי להסיר את החלקיקים המיקרוסקופיים המצויים בתוך העשן ונספגים בשיער, בעור ובבגדים, לפני שהוא ניגש לטפל בתינוק.

"בנוסף, המיטה של התינוק, העריסה, צריכה להיות מיטה תקנית, שעליה מזרן נוקשה, סדין מתוח ולהימנע ממצעים רכים וחופשיים במיטה. המיטה צריכה להיות ריקה מכל חפץ. ללא כריות, ללא משחקים, בובות או נחשושים וגם בלי מגני ראש".

אילו עוד גורמים מסכנים את התינוק הישן?

"חימום יתר הוא גורם סיכון משמעותי למוות בעריסה ולכן צריך לשמור על טמפרטורת בחדר שלא עולה על 22–23 מעלות, גם אם זה בחורף. בנוסף, אסור להשכיב תינוק לבוש בהרבה שכבות וכאמור, לא לחמם מדי את החדר. חשוב לשים לב לסימנים של התחממות יתר שיכולים לבוא לידי ביטוי בחום גוף גבוה כשנוגעים לתינוק בחזה או בהזעה ולהקפיד על כך שפניו של התינוק יהיו חשופים. כובע בטיול זה בסדר, אבל בשינה – לא, כיוון שהוא עלול לגלוש אל הפנים ולהפריע לו לנשום וכמובן לגרום לו לחימום יתר".

מה לגבי מיטת התינוק?

"השמיכה במיטה צריכה להיות שמיכה דקה שמונחת בגובה בתי השחי ותחובה היטב מתחת למזרן. אנחנו ממליצים היום על שינה בשקי שינה ייעודיים לתינוק, כאשר הוא לבוש בבגד גוף. ישנם שקי שינה בכל מיני רשתות בארץ, אבל חלקם עבים מדי ולא מתאימים. אפשר למצוא שק שינה מתאים באינטרנט ולהזמין מחו"ל - יש לחפש שק שינה העשוי מכותנה וה-tog (צפיפות האריג) היא בין חצי ל–1 ולא יותר. שקי שינה עבים מדי מזיקים כמו שמיכה עבה מדי וגורמים להתחממות יתר של התינוק. בישראל, את שק השינה לא צריך להחליף בין החורף לקיץ ומקסימום אפשר להלביש את התינוק בעוד שכבה דקה של בגד גוף.

"חשוב מאוד כי התינוק יישן במיטה נפרדת משלו, אבל בסמוך להורים, בחדרם. עבודות גדולות שנעשו באירופה הראו כי לינה כזו מעניקה הגנה של 50% מפני מוות בעריסה. יש להימנע משינה משותפת כי היא גורמת לתאונות ומעלה את הסיכון למוות בעריסה כשהסכנה הגדולה ביותר היא עד גיל שלושה חודשים ובמיוחד בקרב הורים מעשנים או עייפים מאוד.

"אסור גם להירדם עם התינוק על הספה, הכורסה או בזמן הנקה כי אז עולה הסיכון לתמותה עד פי 50! נכון, החודשים הראשונים הם קשים ומעייפים, הורים הולכים כמו זומבים ואמהות נרדמות תוך כדי הנקה, אבל זה קריטי להקפיד ולהתגבר כי הסכנה היא עצומה".

ד"ר שץ מוסיפה כי שני גורמים שנמצאו כמפחיתים את הסיכון למוות בעריסה ב-50% הם שינה במיטה נפרדת בחדר ההורים והנקה בלעדית, ללא שימוש בתחליפים כגיבוי. למי שאינה יכולה להניק בלבד, שץ ממליצה על הנקה רבה ככל הניתן.

מה עושים אם התינוק מתהפך?

ד"ר שץ מסבירה כי היום סבורים שאחד האלמנטים העומדים בבסיסה של התופעה הבלתי מוסברת של מוות בעריסה הוא חוסר בשלות התפתחותי, שמצוי באזור במוח שאחראי על מרכז הנשימה, לחץ הדם וויסות הטמפרטורה. "אולם", היא מבקשת להדגיש, "זה חוסר בשלות סמוי, שלא בא לידי ביטוי אלא במצבים חיצוניים שמסכנים את התינוק כמו בנוכחות גורמי הסיכון של תנוחת השינה על הבטן, חימום יתר, או סביבת שינה לא בטוחה.

"אם הרפלקסים של התינוק מפותחים דיים כדי להסתובב מהגב לבטן, אז כנראה שהתפקוד הפיזיולוגי של האזורים הללו בשל יותר והסיכון פוחת ולכן, לא צריך להילחם בו אם התהפך, בעיקר כשכבר עושה זאת בקביעות. אבל עדיין, כאשר משכיבים את התינוק לישון, יש להשכיב תמיד על הגב", היא חוזרת ומדגישה.

האם מוניטור עוזר?

"לא!", פוסקת ד"ר שץ. "האקדמיה האמריקאית לרפואת ילדים, כמו האיגוד הבינלאומי למניעת מוות פתאומי בתינוקות, עמותת עתיד ומשרד הבריאות, תמימי דעים לגבי זה. מוניטור לא יכול להציל ממוות בעריסה, אין שום הוכחה בשום צורה שהוא יכול למנוע מוות פתאומי ולעומת זאת, הוא כן יכול לגרום לשאננות יתר אצל ההורים והמטפלים האחרים בתינוק וזה הסיכון הגדול יותר. האשליה שניתן לסמוך על כך שהמוניטור יצפצף אם משהו יקרה, ולכן אפשר להשכיב את התינוק על הבטן למשל, עלולה לגרום לנזק אמיתי".

ד"ר שץ מוסיפה כי שינוי פתאומי בתנוחת השינה של התינוק שהיה רגיל לישון על גבו, כמומלץ, מעלה את הסיכון למוות פתאומי פי 21! בנוסף, "בקרב 60% מההורים שפנו לעמותת עתיד, המוות התרחש כאשר התינוק לא היה בהשגחת ההורים אלא עם מטפלים אחרים, ולכן אנחנו סבורים שעל כל המטפלים לעבור הכשרה בנושא שינה בטוחה וגם, כמו ההורים, לעבור קורס בעזרה ראשונה של תינוקות למקרה חרום. חשוב מאוד שכל מי שמטפל בתינוק ינהגו בו באותה צורה ויקפידו על כל כללי הזהירות".

ד"ר שץ מסכמת ואומרת כי מאז שהתחילו להשכיב תינוקות על הגב בעולם המערבי, תמותת תינוקות ירדה בקרוב ל-80% באוכלוסיה הכללית. "הטיפול בכל גורמי הסיכון הפחית משמעותית את התמותה והצלנו כנראה הרבה מאוד תינוקות".

אפשר למנוע את הסיכון למוות בעריסה אם שומרים על כל כללי הזהירות וחשוב להבין ולהעמיק בנושא הזה. לכל שאלה או מידע נוסף, אפשר להתקשר לקו החם של עמותת עתיד – 02-6666833, או להיכנס אל אתר האינטרנט שלהם בכתובת: www.atidbaby.org

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום