לא נעים להכיר: אומיקרון, הוריאנט הדרום אפריקני וההגבלות החדשות

(0)
לדרג

מה מאפיין את הוריאנט החדש ומדוע הוא נחשב לאיום, מהן ההגבלות החדשות בישראל, האם החיסונים של פייזר ומודרנה יכולים לעזור ומה יהיה על מופעי החנוכה? התשובות בשורות הבאות

מאת: מערכת זאפ דוקטורס

ביום שישי, לפני כניסת השבת, כינס רה"מ נפתלי בנט מסיבת עיתונאים בה בישר כי הוריאנט הדרום אפריקני כבר בישראל ואנחנו במצב חירום. בכירי מערכת הבריאות מרגיעים ואומרים שנדרשים היערכות, זהירות ומעקב. קבינט הקורונה התכנס בצאת השבת ולאחריו התבשרנו על הגבלות חדשות. מה מאפיין את הוריאנט החדש ומדוע הוא מוגדר כאיום, מהן ההגבלות החדשות, האם החיסונים של פייזר ומודרנה יכולים לעזור ומה יהיה על מופעי החנוכה? התשובות בשורות הבאות.

תכירו את "אומיקרון" – הוריאנט האפריקני מעורר הבהלה שכבר חדר לישראל ולמדינות רבות באירופה וזה שהביא אמש את קבינט הקורונה להחליט על הגבלות חדשות ודרמטיות,  ביניהן: איסור כניסת זרים לארץ, בידוד לכל השבים מחו"ל והפעלה מחודשת של איכוני שב"כ.

דעות המומחים

מערכות הבריאות בכל העולם מנתחות את הוריאנט החדש ומנסות להבין במה הוא שונה מהוריאנטים הקודמים. לדברי המומחים, האומיקרון פיתח יותר מוטציות מכל וריאנט אחר שנחשפנו אליו עד כה, כמה מהן עלולות להיות מסוכנות. בדרום אפריקה, שבה רק 20% מהאוכלוסיה מחוסנת, נמצאו כבר אלפי מקרי הדבקה ממנו, ועם זאת דווח על תחלואה קלה בקרב מחוסנים.

הוריאנט החדש של נגיף הקורונה, הנושא מספר גבוה של מוטציות, התגלה בבוטסואנה, אפריקה. הוא בעל 32 מוטציות בחלבון הספייק - הרכיב בנגיף שאליו מותאמים רוב חיסוני הקורונה המאושרים לשימוש כיום. שינויים בחלבון הספייק עשויים להשפיע על יכולתו של הנגיף להדביק תאים בגוף ולהתפשט בו ובנוסף הם מקשים על מערכת החיסון לזהות את הפתוגן ולהילחם בו.

הנחת העבודה היא שהוריאנט החדש מידבק מהר יותר מקודמיו, מדביק גם מחוסנים ומחלימים, אולם צפירת ההרגעה היא שהמומחים מניחים כי האומיקרון לא גורם לתחלואה קשה בקרב מחוסנים וכי החיסון יעיל במידה מסוימת, אם כי כרגע, לא ברור עד כמה, כך שיכולה להיות ירידה ביעילות החיסון. המומחים טוענים כי יידרשו שבועיים לפחות כדי להבין מהי משמעותו האמיתית של הוריאנט המאיים, וחברות התרופות מודרנה ופייזר טוענות שבתוך 100 ימים יוכלו לייצר חיסון מעודכן, אם יהיה צורך.

חיסוני הילדים

רק לפני שבוע התחיל קמפיין לחיסוני ילדים, ועתה הורים רבים מהססים עוד יותר אם לחסן את ילדיהם, שהרי לא ברור כרגע אם החיסון הקיים יסייע במניעת הדבקה של הוריאנט החדש ומעדיפים לחכות לחיסון המעודכן של חברות התרופות. יש כמובן הגיון מסוים בכך, אולם המומחים מעריכים כי החיסון הקיים מסייע במניעת מחלה קשה וממליצים למהר ולהתחסן כיוון שכרגע, זו ההגנה הטובה ביותר מפני הנגיף וכדאי לשמור על בטיחותם של הילדים ככל הניתן. בקבינט הקורונה שהתכנס אמש הבהיר צוות המומחים כי החיסון חשוב עכשיו יותר מאי פעם והמליץ להתחסן בהקדם האפשרי, מבוגרים וילדים כאחד.

ההגבלות החדשות

במדינת ישראל מעדיפים להיזהר מאשר להתחרט. קבינט הקורונה שהתכנס אמש החליט על שורת צעדים חדשים והגבלות שהתפרסמו באתר משרד הבריאות:

50 מדינות באפריקה הוגדרו כאדומות וישנו איסור נסיעת ישראלים אליהן למעט באישור ועדת חריגים. בנוסף, נאסרה כניסת זרים מכל המדינות לישראל וגם זאת בכפוף לאישור ועדת חריגים.

על פי אתר משרד הבריאות, "ישראלים המוגדרים מחוסנים או מחלימים ושבים ממדינות לא אדומות, יבצעו בדיקת pcr עם הנחיתה בישראל, שלאחריה ייכנסו לבידוד ביתי. בכפוף לביצוע בדיקת pcr שנייה ביום השלישי שתוצאתה שלילית, יוכלו להשתחרר מבידוד. מי שלא יבצעו את הבדיקה הנוספת ביום השלישי יידרשו להשלים בידוד מלא".

בדיקת בנמל התעופה בן גוריון. צילום: שאטרסטוק

בנוסף, כך על פי אתר משרד הבריאות, ישראלים שאינם מחוסנים יבצעו בדיקת pcr עם הנחיתה שלאחריה ייכנסו לבידוד ביתי, ורק לאחר בדיקה נוספת, שבעה ימים לאחר מכן שתוצאתה שלילית, יוכלו לצאת מבידוד. מי שיבחר שלא לבצע את הבדיקה בתום שבעת הימים יצטרך להשלים בידוד מלא בן שבועיים.

בנוסף, ישראלים ששבו ממדינות שהוגדרו כאדומות, יבצעו בדיקת pcr עם הנחיתה בישראל, שלאחריה יועברו לבידוד במלונית קורונה עד לקבלת תשובה. לאחר קבלת תשובה שלילית, יועברו להמשך בידוד ביתי וביום השביעי יבצעו בדיקה נוספת". רק בכפוף לקבלת תשובה שלילית, ישוחררו מבידוד. קבינט הקורונה החליט על הטלת קנסות על נוחתים שלא ביצעו את הבדיקה בתום תקופת הבידוד והפעלת איכוני שב"כ לאיתור שרשראות הדבקה. גם התו הירוק מתעדכן ויוחל על אירועים מ–50 איש ומעלה (במקום 100 ומעלה כפי המותר כיום).

מופעי חנוכה - בינתיים זה קורה

ההערכה היא כי בדיקת האנטיגן, שאותה מבצעים ילדים לטובת כניסה לאטרקציות, מזהה את הווריאנט החדש ולכן מופעי חנוכה יתקיימו כסדרם, בכפוף לכל תנאי התו הירוק. ההנחיות החדשות ייכנסו לתוקפן הלילה ויהיו בתוקף למשך שבועיים. העומס הבוקר בנמל התעופה בן גוריון מעיד על כך שהישראלים בחרו בינתיים שלא לבטל את טיסותיהם לחו"ל.

הוריאנט האפריקני מעורר בהלה רבה, אולם איש אינו יודע אם מדינת ישראל אכן תיפגע ממנו, או תצלח את השבועיים המאיימים הבאים בפגיעה מינימלית. כדי להימנע ככל הניתן מהידבקות בוריאנט זה, ממליץ משרד הבריאות לשמור על ההנחיות – אלכוג'ל, מסיכות, ריחוק חברתי ככל הניתן, הקפדה על התו הירוק ובעיקר – להתחסן, וכמה שיותר מהר.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום