האם קיים קשר בין אלצהיימר (או בשמה השני "סוכרת סוג 3") לבין סוכרת סוג 2?

(14)
לדרג
תוכן מקודם

מחלת האלצהיימר היא הגורם המרכזי למחלת הדמנציה שרווחת בשיעורים גבוהים בקרב האוכלוסיי המבוגרת. ד"ר פאיז מוראד, רופא משפחה, רופא לאורחות חיים וחבר בוועד המייסד לארוחות חיים בישראל, מרחיב אודות המנגנונים המשותפים והשונים בין שתי המחלות

רופא משפחה
053-9346285 (מספר מקשר)

כשהתודעה של האדם מתפוגגת, הזכרונות קורסים, הזמנים נעשים מטושטשים והמכרים הופכים לעוברי אורח זרים, הוא חווה תסמינים של מחלת אלצהיימר אשר מכונה בשם הנוסף "סוכרת מהסוג השלישי". מחלת אלצהיימר היא הסיבה העיקרית לדמנציה או לשיטיון (שיעור של 60% ). המחלה כה רווחת בגיל השלישי עד שכל אמריקאי עשירי בגילאי 65 ומעלה וכל אמריקאי שני בגילאי 85 ומעלה יחלה באלצהיימר. המחלה עלולה להופיע בגיל צעיר יחסית (45 ומעלה) ולהימשך בין 20 ל-30 שנה והיא מהווה את סיבת המוות השישית בעולם.

מהו הבסיס למחלת אלצהיימר?

מחלת אלצהיימר היא מחלה נוירולוגית שהבסיס שלה נשען על שני גורמים מרכזיים: הראשון אטרופיה (התנוונות) של הנוירונים במוח שהם תאי העצב, אשר בונים את המוח; והשני -הפרעה בתפקוד הסינפטי (המרווח שבין הנוירונים במוח). תהליך התנוונות התאים במוח מביא להצטמקות המוח, והפרעה בתפקוד הסינפטי משפיעה על תהליכים חשובים רבים שעוברים דרך אותות חשמליים שמייצר המוח.

בנתיחות שנעשו לאחר המוות בקרב חולים עם אלצהיימר נמצאה עדות לשני חלבונים – הראשון בטא עמילואיד פפטיד והשני תאו פפטיד. הצטברות החלבונים הללו במרווחים שבין תאי המוח גורמת לתהליך של התנוונות מוחית.

יש לציין בהקשר זה שנוכחות של חלבונים אלה נובעת בעקיפין גם מסיבות גנטיות, שכן הגנים שאחראים לייצור האנזימים לפירוק שני החלבונים הללו נמצאים בכרומוזום מספר 21 – הכרומוזום האחראי לתסמונת דאון. לכן, ללוקים בתסמונת דאון יש סיכוי מוגבר להיות חולים במחלת אלצהיימר או במחלת השיטיון בגיל צעיר.

כיצד חלבונים אלה הגיעו אל המוח?

התשובה לשאלה זו מסבירה את הקשר שבין סוכרת סוג 2 לבין מחלת אלצהיימר – שכאמור ידועה גם בשם סוכרת סוג 3.

הבטא הוא חלבון שנמצא בכל המוחות האנושיים באופן טבעי והוא מפונה בתהליך טבעי שמתרחש תוך כדי שינה, אך כאשר קצב ההצטברות שלו עולה על קצב הפינוי הוא נעשה רעיל, שוקע בין התאים שבין הסינפסות וגורם להתהוותו של פלאק שמביא להתחלה של דלקת, שמתבטאת עוד בטרם מתבטאת העמידות לאינסולין. צמד החלבונים יחד עם העמידות לאינסולין מעורבים בסוכרת מסוג 2, משבשים את הכימיה של המוח ומחקים את תהליך העמידות לאינסולין בתאי המוח.

שינה מספקת חשובה לבריאות

כדי לפנות את החלבונים הללו, המוח נעזר ברשת של כלי דם, שמנקים את תוצרי המטבוליזם ממערכת העצבים המרכזית – מערכת ההפרשה של המוח בשונה ממערכת ההפרשה בגוף (גלימפאטית אל מול לימפאטית) - סביב עורקי המוח והתעלות בתהליך שנעשה במצב שינה (וכמעט ולא קיים במצב ערות). האנזים שמשתתף בתהליך פירוק שני חלבונים אלה הוא ה-IDE (insulin degrading enzyme) שגם אחראי לפירוק האינסולין בגוף.

כיום ישנם עשרות מחקרים שעוסקים בקשר שבין אלצהיימר לבין סוכרת סוג 2, קושרים בין שתי מחלות אלו וממוקדים בשני מנגנונים מרכזיים: המנגנון הראשון שפועל ברמת הסינפסה בו הבטא עמילואיד פפטיד חוסם את המוליכים העצביים, לרבות אציטמלכולין, ואילו המנגנון השני, שגורם לירידה באיררוראציה (אספקת הדם) של הנוירונים, מעוות אותם, מביא למותם וכך נוצרת אטרופיה מוחית. זהו למעשה קצה החוט שמקשר בין אלצהיימר (או "סוכרת סוג 3") לסוכרת סוג 2.

דרכים למניעת אלצהיימר

אלצהיימר היא מחלה כרונית חשוכת מרפא ולכן הטיפול שניתן לחולי אלצהיימר נועד לתמוך בניהול המחלה. יחד עם זאת, מחלת אלצהיימר היא לא גזירת גורל וניתן למנוע אותה באמצעות נקיטת מספר פעולות:

  • שמירה על אורח חיים פעיל מוחית וגופנית.
  • הקפדה על תזונה מאוזנת.
  • הקפדה על מספיק שעות שינה.
  • צום לפני השינה - הימנעו מאכילה לפני השינה ואפשרו את התהליך הטבעי של פירוק האינסולין בגוף והחלבונים במוח.
  • צריכת סוכרים מופחתת – כאשר הדיאטה עשירה בסוכר, הגוף מייצר כמות גדולה של אינסולין אך גם את האנזים שמפרק את האינסולין במטרה לשמור על רמות תקינות של סוכר בדם. תהליך זה קורה גם במוח, אך כאמור מערכת פינוי החלבונים והצטברות הדלקת פועלת רק בלילה ובזמן השינה, ולכן חשוב לישון ולאפשר לגוף לבצע את תהליך הניקוי הטבעי. כדי למנוע עומס על המערכות, עדיף להימנע מארוחות עשירות בסוכר סמוך לשעות השינה וזאת במטרה למנוע הצטברות של פלאק ששוקע, מפר את האיזון בין האנזימים ופוגע בתהליך אספקת הדם לנוירונים במוח.
  • תרופות מרשם – כיום ישנן מספר תרופות שמטרתן להעלות את רמת האצטילכולין – מוליך שהרצף שלו נקטע עקב עמידות לאינסולין והדלקת הנלוות אליו. תרופות אלו מעקבות את התפתחות המחלה.
  • תזונה – התזונה הקטגונית, דיאטת צום לסירוגין והדיאטה הים תיכונית מספקות אנרגיה חלופית במקום גלוקוז למוח, ולכן מונעות ייצור יתר של אינסולין ומסייעות במניעת מחלת אלצהיימר.

הכותב הוא ד"ר פאיז מוראד, רופא משפחה, רופא לאורחות חיים וחבר בוועד המייסד לאורחות חיים בישראל, הפועל גם במסגרת מרפאה פרטית בצפון. לייעוץ רפואי צרו קשר בטל': 052-389-7417

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום