רואים רחוק רואים שקוף -יום הראייה הבינלאומי 2021

(43)
לדרג

"ברוך פוקח עיוורים", מברכים חלקנו מדי בוקר. העיניים שלנו, באמצעותן אנחנו רואים, חווים ומביעים, חיוניות לנו כאוויר לנשימה ופגיעה בהן עלולה לפגום משמעותית באיכות החיים שלנו. יום הראייה הבינלאומי שחל ב 14/10, הוא הזדמנות מצוינת לבדוק כיצד נכון לשמור על בריאות העיניים ומהן מחלות העיניים הנפוצות שכדאי להישמר מהן

מאת: נעמי נתן - מערכת דוקטורס

שוחחנו עם ד"ר מחמוד חליחל, רופא עיניים ומנתח, מתמחה בחלק הקדמי של העין – גלאוקומה, קרנית, מומחה בקטרקט וניתוחי לייזר להסרת משקפיים. "העיניים הן החלון אל הגוף", אומר ד"ר חליחל. "יש בהן כלי דם, עורקים ורידים ועצבים. יש זגוגית ויש רשתית, יש עצב ראייה. אפשר לראות כמעט את כל המחלות דרך העיניים. המגלים הראשונים של מחלת האיידס בארה"ב היו רופאי עיניים שהבחינו בדלקות ברשתית. גם סכרת, עודף לחץ דם ומחלות קשות ניתנות לזיהוי דרך העיניים. טבעת לבנה סביב הקרנית יכולה להעיד על עודף שומנים בדם. לא סתם רופא עיניים צריך להיות קודם רופא כללי ורק אחר כך הוא יכול להתמחות ברפואת עיניים".

מה יכול לגרום למחלות עיניים?

"האויב הכי גדול לעיניים הוא דווקא חיצוני", אומר ד"ר חליחל, "מכה בתאונות עבודה או בכלל, גופים זרים או זיהומים. יש דלקות עיניים שהן משניות למחלות אחרות כמו למשל לדלקת פרקים שיכולה לגרום לדלקת גם בתוך העין, או בכצ'ט שגורמת לפצעים בפה, דלקת אברי המין ובעין. סוכרת, יתר לחץ דם, מחלות טראומטיות, קורוזיס, כל המחלות האוטיאמוניות והאימוניות וגם הרוומאטיזם. יש גם מחלות בדרכי העיכול, כמו קרוהן שגורמות לדלקות בעיניים", מספר ד"ר חליחל.

מהן מחלות העיניים הנפוצות ביותר?

הנה סקירה קצרה של מחלות העיניים השכיחות ביותר.

קטרקט היא גורם שכיח לירידה בראייה בגיל מבוגר בעקבות התפתחות של עכירות בעדשה הטבעית של העין. בהתחלה אפשר לטפל במשקפיים אבל בהמשך צריך בדרך כלל התערבות כירורגית.

ניוון של הרשתית, מקולרי – AMD, היא גם כן מחלה של מבוגרים, שפוגעת במרכז רשתית העין וגורמת לפגיעה בחדות הראייה. בתחילה היא באה לידי ביטוי באיבוד קל של חדות הראייה במרכז העין ויש טיפולים טובים לכך שמונעים את ההידרדרות ובשלב הקשה יותר כלי דם חריגים צומחים מתחת לרשתית וגורמים לליקויי ראייה קשים יותר.

רטינופתיה סכרתית גורמת נזק למבנה של כלי דם זעירים ברשתית העין והיא נובעת לרוב מסיבוכים של מחלת הסוכרת. גם כאן חשוב לגלות בזמן ולטפל אחרת אפשר להגיע לעיוורון. הטיפול משתנה על פי השלבים ונע בין זריקות, לייזר וניתוחים. כדי למנוע סיבוכים חשוב לאזן את הסוכרת, הטריגליצרידים ולחץ הדם.

עין עצלה פוגעת בילדים וחשוב לאבחן אותה בזמן. זוהי עין בעלת מבנה אנטומי תקין אבל הראייה שלה אינה תקינה. היות והמוח לא מקבל תמונה מאחת העיניים, היא נשארת עצלה. כאן, קריטי לגלות את הבעיה בגיל צעיר כדי לטפל בה.

גלאוקומה גורמת לנזק לעצב הראייה ובדרך כלל אין לה תסמינים מקדימים. "גלאוקומה זו מחלה שלא יודעים בוודאות מה הסיבה שלה. יש תיאוריות. תיאורית הלחץ אומרת כי הלחץ מונע מהדם והחמצן להגיע לעצב הראייה וממית אותו וישנה תיאוריה של אספקת הדם – הגלאוקומה נגרמת בגלל כלי הדם ולא בגלל הלחץ עליו. בעיות בלב למשל יכולות לגרום לשינויים בעורקים, ממש כמו ענף שמתייבש ואז למרות שאין לחץ, יש גלאוקומה. בסופו של דבר, אם לא מגלים אותה בזמן, היא גורמת לעיוורון", אומר ד"ר חליחל. "אז מורידים את הלחץ, נותנים טיפול להרחבת כלי דם ודוחים את הגורל. אבל אם מגלים בזמן, בחלק מהמקרים, אפשר לעצור את ההתפתחות. לכן, אחרי גיל 40, מומלץ כחלק מהבדיקה השגרתית השנתית לבדוק לחץ תוך עיני". מבהיר ד"ר חליחל.

האם אפשר להימנע ממחלות העיניים?

ד"ר חליחל אומר שמחלקן כן. "אם הסוכרת מאוזנת, אז יש פחות נזקים. אם מטפלים בלחץ הדם, העין לא נפגעת ואם לוקחים אוקסידנטן זה יכול למנוע חלק ממחלות הגיל". הוא מדגיש כי כל תינוק חייב לעבור בדיקה אחרי הלידה כיוון שיש מומים ופגמים מולדים ברשתית שעלולים להתפתח. "בהמשך, צריך לעשות בדיקה של עין עצלה, כי ילדים לא מתלוננים על ראייה בדרך כלל. הבדיקה הזו מתבצעת מהשנה הראשונה ועד לתחילת בית הספר כי אחר כך, לא ניתן לטפל בזה". ד"ר חליחל מוסיף כי פעילות גופנית מומלצת כיוון שהיא מסייעת לאספקת הדם ובכך מפעילה את הלב והנשימה שתורמים לבריאות העיניים. לעומת זאת עישון, יכול להזיק לכלי הדם ובעקיפין לעיניים, לעיתים עד כדי עיוורון.

האם יש טיפולים?

"אני מניח שמשהו כמו 90% מהעיוורון נובע מקטרקט וממחלות רשתיות ניווניות ולזה יש טיפול ניתוחי ותרופתי. ההצלחה היא לא מוחלטת אבל היא ברמה טובה מאד. גילוי מוקדם של כל המחלות הוא קריטי להצלחת הטיפול". מדגיש ד"ר חליחל.

מה לגבי עדשות מגע?

"עדשות הן גוף זר עבור העין. הקרנית מקבלת חמצן מהאוויר. שימו לב שבבוקר, תמיד קמים עם עיניים מעט בצקתיות וזה משום שלא מגיע אוויר לקרנית. אז נכון שעדשות זה יותר אסתטי אולי, אבל חשוב שלא לגעת בהן בידיים מלוכלכות, שהקופסה בה מאכסנים אותן תהיה סטרילית. אין לישון עם עדשות מגע וחשוב להשתמש בהן במינימום של הזמן ההכרחי. כמו שמגיעים מהעבודה וחולצים נעליים כדי שהרגליים ינוחו – על אחת כמה וכמה צריך לשמור על העיניים", מסביר ד"ר חליחל.

אז שימרו על העיניים שלכם ואל תסכנו אותן בהרפתקאות מיותרות. ד"ר חליחל שב ומדגיש כי עובדים בעבודות פיזיות חייבים משקפי מגן. הוא אומר כי אין להסתכל כל השמש או על אור גדול כיוון שזה מייצר כוויה ברשתית ותמיד מומלץ ללכת עם משקפי שמש, כן. גם בחורף כשעולים לחרמון. הוא מבקש להזכיר לכל מי שמעל לגיל 40 ללכת להיבדק אחת לשנה ולמי שנמצא בסיכון לעיתים תכופות יותר. להיות ערניים לכל שינוי ולפנות לרופא אם אתם חוששים. ושתראו רק דברים טובים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום