מצילות חיים: הבדיקות החשובות ביותר לנשים בנות 40 ומעלה

(0)
לדרג

גיל 40 הוא זמן מצוין עבורך לחגוג את הנשיות שבך, אבל זהו גם שלב בחיים שבו חשוב להקפיד על בדיקות שגרתיות. מומחים לרפואת משפחה מפרטים אילו בדיקות את חייבת לסמן לעצמך ביומן. שימי לב, זה מציל חיים

מאת: נעמי נתן - מערכת דוקטורס

הגעת לגיל 40? מזל טוב. בעשור זה נשים רבות מגלות את עצמן מחדש: הן נהנות מחוכמת החיים שצברו, שלמות יותר עם גופן וגם מעשירות את חייהן בתחומי עניין חדשים.

אולם, לצד החגיגות, כדאי לזכור שעם הגיל עולה גם שכיחותן של המחלות הכרוניות המוכרות, ביניהן: יתר לחץ דם, סוכרת, מחלות לב, מחלות ממאירות וכו'.

החדשות הטובות הן שיש מה לעשות כדי לחיות חיים טובים ובריאים יותר, ומילת המפתח היא: מניעה.

"ניהול אורח חיים בריא הכולל הימנעות מעישון, שמירה על תזונה נכונה, הימנעות מהשמנת יתר ושילוב של פעילות גופנית סדירה – כל אלה הם צעדים חשובים במניעה ראשונית של מחלות", אומר ד"ר אילן גרין, מנהל המחלקה לרפואת המשפחה ב"לאומית שירותי בריאות". "לעיתים מתפתחת כבר מחלה אך ככל שנזהה אותה בשלב מוקדם יותר נוכל לטפל בה בקלות, למנוע סיבוכים של המחלה וגם לאפשר יעילות טובה יותר של הטיפול".

אילו בדיקות כדאי לבצע כדי לאתר מחלות מוקדם ככל האפשר?

לדברי ד"ר גרין הבדיקות המומלצות משתנות עם הגיל, ואיגודי הרופאים המקצועיים בארץ ובעולם מפרסמים אחת לכמה שנים המלצות לאבחון מוקדם ולרפואה מונעת, אשר משתנות על פי העדויות המדעיות המצטברות.

ד"ר גרין ביחד עם ד"ר נביל אבו האני, מומחה ברפואת המשפחה, מפרטים אודות הבדיקות החשובות ביותר, עבור נשים מעל גיל  40 ללא גורמי סיכון מיוחדים. שימי לב:

  1. מעקב לחץ דם אחת לשנה: יתר לחץ דם הוא גורם סיכון למחלות לב ולשבץ מוחי. ככל שלחץ הדם גבוה יותר ונמשך זמן רב יותר הנזק שלו עשוי להיות חמור יותר. היות שלא מרגישים כשסובלים מיתר לחץ דם, הדרך היחידה לזהות את הבעיה היא באמצעות בדיקת סקר תקופתית של מדידת לחץ דם בבית או במרפאה.
  2. בדיקות דם: מחקרים הראו כי איתור מוקדם של רמות כולסטרול גבוהות וטיפול בהם מפחית תחלואה ותמותה ממחלות לב. החל מגיל 45, חשוב לבצע בדיקת דם לאיתור רמת שומני הדם אחת לחמש שנים ובדיקת סוכר אחת לשלוש שנים.
  3. בדיקת ראייה: כדי לזהות ירידה בראייה ומחלות עיניים אחרות כמו קטרקט למשל, חשוב לבצע בדיקת ראייה בין גיל 40 – 64.
  4. בדיקת עור: בדיקת עור תקופתית נדרשת לשם אבחון מוקדם של סרטן העור. הבדיקה חשובה בייחוד לבעלי עור בהיר, למי שבמשפחתו היסטוריה של מלנומה או לעובדים בעבודה הכרוכה בחשיפה מוגברת לשמש. במהלך הבדיקה, רופא העור בודק את העור ומחפש שומות ונגעים החשודים כגידול ממאיר. רופא העור יכול לבחון את השומות באמצעות מכשיר המכונה דרמוסקופ, המגדיל את השומה ומאפשר לאחרון לאתר סימנים חשודים בשומה.
  5. בדיקת ממוגרפיה: הבדיקה מתבצעת בארץ בין גיל 50 עד גיל 74. אם קיים סיפור משפחתי של סרטן השד אצל קרובות (או קרובים) מדרגה ראשונה, מקובל לבצע את הבדיקות אף בגיל צעיר יותר (בד"כ כחמש שנים טרם הופעת הסרטן אצל קרובת המשפחה).
  6. בדיקות לגילוי מוקדם של סרטן מעי גס: שכיחות סרטן המעי הגס עולה באוכלוסייה הכללית מגיל 50, ולכן מומלץ לבצע בדיקות אלה. במקרים שבהם יש ספור משפחתי של סרטן המעי הגס אצל קרוב/ה מדרגה ראשונה מומלץ לבצע את בדיקות הסקר מוקדם יותר (עשור לפני הגיל בו הופיעה המחלה בקרב בן המשפחה). קיימת אפשרות לבצע בדיקת דם סמוי בצואה אחת לשנה או לבצע קולונוסקופיה פעם בעשר שנים. לכל אחת מבדיקות אלו יתרונות וחסרונות:
  • בדיקה של דם סמוי בצואה היא בדיקה פשוטה יותר, ללא סיכון למטופלת אך היא גם פחות רגישה ויכולה להיות חיובית גם במקרים אחרים שאינם מסוכנים (טחורים או פיסורה למשל).
  • בדיקת קולונוסקופיה היא הבדיקה הרגישה ביותר לגילוי מוקדם והיא מאפשרת לעיתים כבר לטפל באמצעות כריתת הפוליפ עוד טרם הפיכתו לגידול ממאיר. מצד שני היא כרוכה באי נעימות וקיים סיכון (קטן אמנם) לסיבוכים כגון פגיעה במעי.
  • הבחירה תלויה בהעדפה האישית של המטופלת ובגורמי הסיכון (ככל שהסיכון גבוה יותר, כנראה נכון יותר לבצע קולונוסקופיה). מומלץ להתייעץ עם רופא המשפחה לגבי הבחירה המתאימה ביותר.
  1. איתור מוקדם של סרטן צוואר הרחם: בדיקת PAP הנעשית על ידי רופא נשים אחת לשלוש שנים בגילים 25 - 65. מאז שהוחל בביצוע הבדיקה, חלה ירידה תלולה בשכיחות של סרטן צוואר הרחם. הבדיקה נעשית על ידי דגימה של תאים מצוואר הרחם. התאים נלקחים באמצעות מברשת.
  2. בדיקה לאיתור אוסטאופורוזיס - ירידה בצפיפות עצם: בדיקה של צפיפות עצם מגיל 60 ואחת לחמש שנים, ההמלצה הרווחת כעת כי ניתן להתחיל בגיל 65 כאשר אין גורמי סיכון. צפיפות עצם היא בדיקת רנטגן בה נמדדים כמות המינרלים בעצם. ירידה בכמות המינרלים בעצם מצביעה על אוסטאופורוזיס. גילוי מוקדם וטיפול יכול למנוע שברים ונכות בגיל מבוגר יותר.
  3. בדיקת CT של הריאות: הבדיקה מיועדת לאיתור מוקדם של סרטן הריאה בקרב מעשנות. הדרך הכי טובה להפחית את הסיכון לסרטן הריאה היא כמובן לא לעשן. הפסקת עישון בכל שלב בחיים (גם לאחר עשרות שנות עישון) יכולה להועיל בצורה דרמטית. ובכל זאת, לנשים מעשנות בנות 50 – 80 שעישנו יותר מ 20 שנות חפיסה או הפסיקו לעשן ב 15 שנה האחרונות מומלץ לבצע בדיקת CT ריאות.

"יש בידינו פעולות רבות שניתן לעשות כדי לשמור על בריאותנו לאורך שנים רבות. כדאי לגשת לרופא המשפחה כדי לדון בדרכי מניעת המחלות הרלוונטיות עבור כל מטופלת", אומר ד"ר אבו האני לסיכום.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום