אופס, מה עושים כשבן הזוג נוחר?

(3)
לדרג
תוכן מקודם

ברוב המקרים נחירות אינן מהוות בעיה בריאותית. אולם, זוגות רבים מגלים שהתופעה הרעשנית עלולה לפגוע במהלך השינה התקין וכתוצאה מכך גם בקשר הזוגי. מה עושים כשזה קורה ומתי בכל זאת נחירה הופכת לבעיה רפואית? שימו לב

רופא אף אוזן גרון ,מומחה למחלות א.א.ג וכירורגיית ראש-צוואר
077-9975636 (מספר מקשר)

שינה משותפת חשובה וחיונית עבור זוגות רבים. הזמן שבו מניחים בצד את טרדות היום ומבלים את שעות הלילה יחדיו בין הסדינים תורם לחיבור המשותף, לרוגע וגם לרגעי האינטימיות והשקט המשותפים. אלא שהאידיליה הזאת עלולה להיסדק בקלות, כאשר אותו השקט המיוחל מופר על ידי צלילי נחירות הנשמעים מכיוונו של אחד מבני הזוג ולעתים אף משניהם.

התופעה אולי נשמעת לכם מעט משעשעת, אך למעשה מדובר בבעיה שכיחה ומטרידה שאף עלולה לפגוע בטיבם של היחסים הזוגיים. אגב, אם גם אתם סובלים ממנה, אתם ממש לא לבד: מסתבר שבין 20% ל-30% מהאנשים נוחרים במידה כזו או אחרת. גברים סובלים מהתופעה יותר מנשים, ובקרב עשרה אחוזים מהזוגות, שני הפרטנרים נוחרים.

מבנה גנטי והשמנת יתר: הסיבות לנחירה

ישנן סיבות שונות שעשויות לגרום לבעיית הנחירה:

בעיה מבנית - בערך 40%-50% מהנוחרים יסבלו מבעיית הנחירה בשל בעיה מבנית מולדת, לרוב באזור בית הבליעה. מאחר שמדובר באזור שמורכב ממעטפת שרירים רכה, היווצרות הרטט באזור גורמת לצליל הנחירה. גם מבנה מולד מסוים של הלסתות ושקדים גדולים הם מצבים שעלולים לגרום לתופעה.

השמנת יתר - כאשר מצטבר שומן סביב דרכי הנשימה הוא עלול לגרום להיצרותן, מה שעלול להוביל לנחירה.

התרופפות יתר של דרכי הנשימה - באופן טבעי, במהלך השינה השרירים בגוף מתרופפים, לרבות השרירים באזור דרכי הנשימה, מה שעלול להשפיע על לחץ האוויר במעברו בדרכי הנשימה, ובפועל לגרום לנחירה. גם מחסור בשעות שינה, נטילת כדורי שינה או לחלופין אכילת ארוחה כבדה לפני השינה ואפילו שתיית אלכוהול הם גורמים שעלולים לגרום להתרופפות מסוג זה. במצב כזה, גם הלשון מתרופפת, וצניחתה לאחור עלולה לגרום להיצרות, מה שעלול להוביל לנחירה.

גידול בדרכי הנשימה - סיבה זו אמנם נדירה אך למעשה, אחד הסימנים הראשונים העשויים להעיד על גידול בדרכי הנשימה הוא נחירה פתאומית שלא הופיעה בעבר. לכן, מצב כזה מחייב בדיקה אצל מומחה.

הפתרונות לנחירות

למרבה המזל, ישנם פתרונות שונים אשר עשויים להקל על הבעיה – חלקם קשורים באופן ישיר לסוג הבעיה ממנה סובל המטופל.

הקפדה על שנת לילה איכותית ורציפה - במצבים שבהם הנחירה מופיעה על רקע מחסור בשעות שינה, חשוב לוודא שהמטופל זוכה לשנת לילה טובה ומספקת. זאת משום שמחסור זה עלול להוביל לא רק לנחירה אלא גם לדום נשימה בשינה (כאשר הנשימה נפסקת לפרקים במהלך הלילה). זהו מצב מסוכן שבין היתר עלול לגרום ללחץ דם גבוה ולהעלות את הסיכוי לאירועים מוחיים ולמחלות שונות.

הפחתת שימוש בכדורי הרגעה בוכדורי שינה - כאמור, חלק מהתרופות המיועדות להשריית שינה עלולות לגרום להתרופפות השרירים וכתוצאה מכך – לנחירה. במקרה כזה, חשוב להתייעץ עם הרופא המטפל על מנת למצוא פתרון טיפולי, כמו למשל החלפת סוג התרופה או נטילתה לסירוגין.

הימנעות משינה על הגב – כ-10%-12% סובלים מהנחירות רק במהלך שינה על הגב. אם זו אכן הבעיה, ניתן להיעזר באביזרים שונים כמו כריות מיוחדות או כדורים, אותם נהוג להצמיד לגב, מה שמונע מהמטופל לישון במצב זה.

ירידה במשקל - כאשר הנחירה נובעת בשל משקל יתר, ההמלצה היא לרוב לרדת במשקל. בחלק מהמקרים פתרון זה יסייע לפתור את בעיית הנחירה, בייחוד אם במקביל להשמנה, המטופל סובל גם מבעיה מבנית.

שימוש בהתקן פה - במקרה שהבעיה נובעת בשל בעיה במבנה הלסתות, ניתן להשתמש במתקן פה ייעודי אותו מצמידים לשיניים העליונות ולשיניים התחתונות. המתקן מסיט את הלסת התחתונה קדימה  מה שמרחיב את עבר  האוויר מאחורי הלשון ומאחורי החייך הרך  יש לציין כי מדובר בפתרון מעט מסורבל ולא נוח שעשוי לכאוב, אשר אינו כלול בסל הבריאות.

טיפול בגלי רדיו/ לייזר - לאחרונה הופיעו בשוק הטיפולים פרסומים על שיטות משלימות שונות כמו טיפול בגלי רדיו או טיפול באמצעות לייזר. אולם שיטות אלו לא נבדקו בעבודה מדעית מבוקרת ולא הוכחו כאפקטיביות במניעת הנחירה ולכן הן אינן מומלצות.

האופציה הכירורגית - כאשר אף אחת מהאופציות הטיפוליות שצוינו לא מצליחה, תיבחן אופציה ניתוחית, שמטרתה לייצב את דפנות בית הבליעה/להרחיבן או לאפשר את שתי הפעולות יחדיו. ראשית, המטופל עובר בדיקה תחת טשטוש, במהלכה הוא נרדם. חלון זמנים זה מאפשר למומחה להציץ בתוך בית הבליעה ולצפות במתרחש באמצעות סיב אופטי. בצורה כזאת ניתן להתאים עבור המטופל את הפתרון הניתוחי הטוב ביותר למצבו.

כמה מהניתוחים קלים מאוד ואינם דורשים התאוששות, אולם אחרים הם מורכבים יותר ודורשים אשפוז של מספר ימים.

לסיכום, עבור רבים מאיתנו שינה עם בן או עם בת הזוג היא חלק חשוב מהחיים הזוגיים, המשפיע על איכות החיים שלנו. כאשר מהלך השינה נפגע כתוצאה מקולות נחירה הנשמעים מכיוונו של אחד מבני הזוג, באופן טבעי הדבר עלול לפגוע בזוגיות עצמה. חלק מהמטופלים מדווחים על מבוכה, חלקם מדווחים על שינה בחדרים נפרדים וחלקם מתביישים לפנות לטיפול.

כך או כך, כאמור, כיום קיימות מספר אלטרנטיבות טיפוליות שמסייעות לטפל בבעיה. אמנם מבחינה בריאותית נחירה אינה מהווה סיכון, אך אם היא מלווה בדום נשימה, היא בהחלט עלולה לגרום גם לבעיות בריאות שונות, ולכן חשוב לבדוק את מהלך השינה באמצעות מעבדת שינה ובהתאם להמלצת הרופא המטפל. חשוב לזכור כי פתרון הבעיה עשוי לתרום רבות לאיכות חיי הזוגות ולבריאותם.

ד"ר אייל רוזנצוייג הוא רופא אף אוזן גרון ומנהל את המרפאה לטיפול בהפרעות נשימה בשינה ונחירה בבית החולים איכילוב.

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל הלפרין

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום