סימני ראש השנה – על שום מה?

(6)
לדרג

הם פותחים לנו את הערב כמנות קטנות וראשונות לפני סעודת ראש השנה המרכזית. אנחנו מכירים אותם ויודעים גם לשנן את הברכות הנלוות אליהם (מי לא מכיר את הברכה על התפוח והדבש?), אבל מהם הסימנים הבריאים שעומדים מאחורי כל אחד ממאכלי ראש השנה המסורתיים? הגיע הזמן לבדוק, כי הרי גם לראש השנה מגיע שהסדר שלו יהיה כדת וכדין.

מאת: נעמי נתן - מערכת דוקטורס

יהי רצון מלפניך ה' – הפתיח הכללי של כל אחד מברכות סימני החג לראש השנה, הוא גם הפתיח לתפילה שתתחדש עלינו שנה טובה ומתוקה. נוהגים לקחת מסימנים אלו טעימה קטנה שלפני הארוחה הדשנה. חלקם מבוטאים בארמית, כמו למשל: קרעא, רוביא או כרתי, אבל אנו מכירים אותם כלוביא, קישוא ובצל ירוק. בדקנו עם ענת מטיאש, דיאטנית קלינית מוסמכת ומדריכת כושר ספורט ומשפחה – מדוע שווה להכניס את כל הסימנים הללו אל סעודת החג, והרי כל הסיבות לפניכם.

שירבו זכויותינו כרימון - רימון

"שנהיה מלאים מצוות כרימון" – אחד המשפטים המפורסמים של ערב החג. באכילתו אנו מברכים על אכילת פרי חדש לשנה החדשה. על הרימון, אומרת ענת מטיאש כי הוא נחשב לאחד מהפירות הבריאים ביותר הקיימים בטבע. הוא עשיר בחומרים בעלי פעילות נוגדת חמצון שביכולתם להגן על הגוף מפני נזקי הרדיקלים החופשיים, מה שמסייע כמובן בשמירה על הבריאות. היא מוסיפה כי מחקרים מצאו כי שתיית מיץ רימון מונעת התרבות תאים סרטניים מסוגים מסוימים ויש מקרים בהם המיץ אף גרם למוות של תאים סרטניים קיימים. כוס מיץ רימון מכילה כ – 150 קלוריות והיא מהווה מקור טוב לויטמינים כגון K, B6 וויטמין E.

אילוסטרציה: שאטרסטוק

שייקראו לפניך זכויותינו - קרעא

"שתקרע גזר דיננו" אומרת הברכה של הקרעא - קישוא או דלעת מבושלת. "כוס אחת של דלעת, מכילה מעל ל – 200 אחוז מהצריכה היומית המומלצת לויטמין A", מסבירה ענת מטיאש. "זהו ויטמין חיוני לבריאות העיניים. הוא אף מסייע ביצירת תאי חיסון בגוף הנאבקים בדלקות. מלבד ויטמין A, הדלעת עשירה בבטא קרוטן, אשר מפחיתה את הסיכון לסרטן בכלל ולסרטן הערמונית בפרט", היא מוסיפה כי הדלעת מהווה גם מקור עשיר של נוגדי חמצון וחומצות שומן שמסייעים להסדרה ובהגנה על תפקודי הלב השונים.

שייתמו אויבינו ושונאינו וכל מבקשי רעתנו - התמר

שולחנות חג רבים מתהדרים בענפי תמר המונחים עליהם בחגיגיות וטוב שכך, כי לתמר יתרונות רבים בשמירה על בריאותינו: "שמירה על מערכת העיכול באמצעות הסיבים התזונתיים שבתמר אשר עוזרים במניעת עצירות. נוגדי החמצון שבתמר מסייעים במניעת התפתחות תהליכים סרטניים במעי הגס. התמר אף עוזר בהגנה על הלב וכלי הדם ובעיכוב תהליכים הקשורים בהתפתחות טרשת עורקים. בנוסף, התמרים מכילים כמות אפסית של נתרן לעומת תכולה גבוהה של אשלגן, מה שמסייע במניעת יתר לחץ דם".

אילוסטרציה: שאטרסטוק

שייכרתו אויבינו ושונאינו וכל מבקשי רעתנו - כרישה

את הכרישה תמצאו על השולחן החגיגי בצורה של קציצות פרסה או סלט מהודר. וכן, גם לה, יש שלל סגולות. "היא שומרת על בריאות העור בשל היותה עשירה בתרכובות אורגניות אנטי-בקטריאליות, אשר מרחיקות חיידקים ופולשים זרים אחרים מהעור, בצריכה על בסיס קבוע של כרישה, היא מספקת לגוף את כמות הברזל הדרושה עבורו בכדי לטפל באנמיה ולמנוע את הופעתה, זאת בשל היותה של הכרישה עשירה בברזל ובויטמינים מקבוצה B", אומרת ענת מטיאש.

שיסתלקו אויבינו ושונאינו וכל מבקשי רעתנו – סלק

הוא לא רק צובע את שולחן החג בסגול היפהפה הזה, אלא מהווה בין השאר מקור טוב לחומצה פולית. "שורשיו ועליו מכילים כמות גדולה של חומצה פולית, ויטמינים A ו – K, מגנזיום, נחושת ואשלגן. הוא משפר את זרימת הדם בגוף, מה שמקל על הגעת חמצן לשרירים וזאת בשל היותו אחד מהמקורות הטבעיים העשירים ביותר בנוגדי חמצון וניטריטים (רכיבים המשפרים את זרימת הדם בגוף)".

שנהיה לראש ולא לזנב - דג

אז נכון, לרוב אנחנו לא אוכלים ראש של דג, אבל כל עדה והדג המככב אצלה על שולחן החג. "דגים מכילים את חומצן השומן אומגה 3, אשר נחשבת לחומצת שומן חיונית שגופנו לא יודע לייצר בעצמו ועל כן הוא מוכרח לקבל אותה באמצעות המזון", מסבירה ענת מטיאש. "חומצת שומן זו, מאזנת את רמות השומנים בדם, מסייעת בשיפור מחלות לב, יתר לחץ דם, דלקות מפרקים וסרטן על סוגיו השונים".

שתגזור עלינו גזירות טובות - גזר

אם זה בסלט מלא בפפריקה ואם מוצף בצימוקים וסוכר חום, גזר כנראה יהיה על השולחן שלכם. וזה דווקא טוב. "כוס אחת של גזר קצוץ מכילה כ 400% מהצריכה היומית המומלצת של ויטמין A. הויטמין הזה הנמצא בגזר ובמיץ הגזר, מופיע בצורה של בטא קורטן שזהו אחד החומרים המזינים החשובים ביותר לשמירה על בריאות העין ושיפור הראייה. כמו כן לגזר השפעה מיטבית על בריאות הפה, וביכולתו להגביר את יכולת הגוף להילחם בחיידקים ורעלים אשר נכנסים דרך הפה, ובכך לשפר את ההגנה החיסונית על הגוף", מסכמת ענת מטיאש.

שתחדש עלינו שנה טובה ומתוקה כדבש – תפוח בדבש

המאכל הרשמי של ראש השנה הוא ללא ספק התפוח בדבש. לתפוח סגולות רבות. הוא מכיל פקטין – חומר נגד קרישה אשר מוריד את הכולסטרול הרע והוא מקור מצוין לסיבים תזונתיים המפחיתים את תחושת הרעב. התפוח גם מכיל חומר נגד חמצון ומנטרל רדיקלים חופשיים הפוגעים בתאים. בדבש הטהור (!) בו נטבול את התפוח ישנם ויטמינים מקבוצות B, C וגם מינרלים כמו מגנזיום, אבץ, סידן וברזל והוא מעולה לשיעול וליחה. אבל אל תגזימו איתו.

סימני ראש השנה, לבד מהסגולות שהם מבטיחים לקיים, מהווים הזדמנות מצוינת לפתוח את השנה החדשה עם מנות בריאות ובעלות ערך תזונתי גבוה. אכילת הסימנים לבטח לא יכולה להזיק, ועכשיו, כשיש לנו את כל סימני החג, אנו יודעים כי כל סימן הוא עולם ומלואו של בריאות. אחרי שהחכמנו, הגיע הזמן לטעום את הבריאות הזו. שתהיה לנו שנה טובה!

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום