בכף ידכם: 3 בעיות אורתופדיות נפוצות בכף היד

(5)
לדרג
תוכן מקודם

אצבע הדק, תסמונת התעלה הקרפלית ודה קרווין – מומחה לכירורגיה אורתופדית מונה שלוש בעיות נפוצות בכף היד שגורמות לכאבים ופוגעות בטווח התנועה ומפרט לגבי דרכי הטיפול המקובלות

רופא אורטופד ,מומחה לכירורגיה אורתופדית
077-2306947 (מספר מקשר)

בעיות אורתופדיות בכף היד עלולות לקרות בכל גיל, אולם באופן סטטיסטי הן שכיחות יותר אצל נשים. אלו אמנם עלולות לגרום לכאב ולפגוע בתפקוד, אך החדשות הטובות הן שברוב המקרים ניתן לטפל בהן ולחזור לשגרה. להלן שלוש הבעיות הנפוצות ביותר – וגם הפתרונות הטיפולים המוכרים:

אצבע הדק

בעיה זו נוצרת בשל דלקת הגורמת להתעבות הגיד האחראי על כיפוף האצבעות. מצב זה גורם לחיכוך הגיד, פוגע בתנועת כף היד ולעתים רבות אף כרוך בכאבים. הבעיה לרוב נוצרת עקב טראומה שנגרמת ליד או בשל פעילות יתר. היא שכיחה אצל ילדים ומבוגרים בעיקר באזור האגודל, אולם אצל מבוגרים היא עלולה להתרחש גם באצבעות נוספות. האבחון מבוצע על ידי בדיקה קלינית אצל מומחה לאורתופדיה.

הקיבוע לא תמיד מועיל. אילוסטרציה

הטיפול: בשלב הראשון, בדרך כלל ימליץ הרופא על טיפול שמרני באמצעות זריקות קורטיזון – חומר אנטי דלקתי המוזרק לאזור הפגוע. אם המצב לא משתפר, יומלץ על טיפול כירורגי המתבצע בהרדמה מקומית, ללא צורך באשפוז. לאחר הניתוח ובתום תהליך הוצאת התפרים, ניתן לשוב לפעילות רגילה.

De Quervain

תסמונת דה קרווין התגלתה על ידי הכירורג השוויצרי ד"ר פריץ דה קרווין, ומכאן שמה. היא מתרחשת בסמוך לעצם הרדיוס – בחיבור שבין האמה לבין שורש כף היד, ולרוב מאופיינת בדלקת, בנפיחות, בכאב ובתנועה מוגבלת של האגודל – לעתים עד כדי חוסר יכולת להניעו. בעיה זו לרוב נגרמת כתוצאה מפעילות יתר של היד והיא שכיחה בעיקר אצל ספורטאים או אצל כל מי שנוהג לבצע פעילות פיזית באופן שגרתי.

לקריאה נוספת מאת ד"ק קרסניאנסקי: בעיות נפוצות במפרק הירך>>

הטיפול: טיפול באמצעות סד המקבע את האזור יוכל לסייע בהפחתת הכאב, אולם חשוב לציין כי הוא אינו פותר את הבעיה. ניתן לנסות להיעזר בכדורים/ זריקות, אך כשלון הטיפול השמרני יחייב ניתוח. אם המטופל יעדיף להמשיך לקבע את האזור, בידיעה שזהו אינו פתרון טיפולי, זוהי בהחלט אפשרות כמובן.

תסמונת התעלה הקרפלית

בתעלה זו עובר עצב המדיאנוס. זהו למעשה אחד משלושת העצבים האחראים על התחושה בשלוש וחצי אצבעות: האגודל, האצבע, האמה והחלק הימני של הקמיצה. כאשר נוצר לחץ על עצב עדין זה, יכולת התחושה באצבעות אלו נפגעת, מה שעלול להוביל גם לתחושת נימול. התופעה שכיחה יחסית אצל נשים בהריון, אצל הסובלים מתת פעילות של בלוטת התריס וגם אצל חולי סוכרת. לעתים רבות היא גורמת להפרעות שינה ופוגעת בתפקוד היד.

הטיפול: בדומה לטיפול המקובל ב"אצבע הדק", גם במקרה הזה הטיפול נחלק לשמרני  או לכירורגי. כאשר טיפול באמצעות זריקות או כדורים אינו פותר את הבעיה, יומלץ על ניתוח המתבצע בהרדמה מקומית, שמטרתו לשחרר את הלחץ בתעלה. האבחון לרוב יכלול בדיקת EMG שמיועדת לבחון את ההולכה העצבית לאזור התעלה.

לסיכום, אצבע הדק, De Quervain ותסמונת התעלה הקרפלית הן שלוש בעיות אורתופדיות שכיחות בכף היד. טיפול ראשוני בבעיות אלה לרוב יתבצע בדרכים שמרניות, ואם הבעיה לא נפתרת, יומלץ על ניתוח בהרדמה מקומית.

ד"ר סמיון קרסניאנסקי, מומחה לכירורגיה אורתופדית, מתמחה במחלות מפרקים, במחלות וכירורגיה של כף היד ובאורתופדיה כללית

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל הלפרין

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום