בעיות נפוצות במפרק הירך

(13)
לדרג
תוכן מקודם

מתקשים להיכנס לרכב ולצאת ממנו? לא מצליחים לקשור שרוכים ללא כאב? ייתכן שאתם סובלים מבעיה במפרק הירך. הגעה לבירור רפואי בהקדם תסייע במניעת טיפול פולשני

רופא אורטופד ,מומחה לכירורגיה אורתופדית
077-2306947 (מספר מקשר)

מפרק הירך הוא מפרק כדורי בעל מבנה של מכתש ועלי, המשמש לחיבור בין האגן לבין הגפיים התחתונות. בתחתית האגן נמצא חלק המפרק המשמש כ"מכתש" - שקע כדורי שנקרא המרחשת ונוצר ממפגש של שלוש עצמות האגן. חלק המפרק המשמש כ"עלי" הוא חלקה העליון והמעוגל של עצם הירך.

סביב המפרק יש סחוסים ורקמות שתפקידם לסכך את תנועת המפרק, למנוע חיכוך בין חלקיו, לאפשר לו טווח תנועה גדול ויציבות, לרפד אותו ולהגן עליו. המפרק עטוף ומחוזק על ידי רצועות המחזקות אותו, שומרות על יציבותו ומשפרות את האחיזה בעצם הירך. בנוסף, מוקף המפרק בכלי דם ועצבים, ובשרירים שונים האחראיים על תנועות הכפיפה והפשיטה של הירך, שרירים מקרבים ומרחיקים ושרירים המאפשרים תנועות סיבוביות.

עשויים להיות כאבים עמומים בירך כולה. צילום: שאטרסטוק

מהם תפקידיו של מפרק הירך?

  • לאפשר טווח תנועה רחב של הרגל;
  • להעניק יציבות לגוף;
  • להתמודד עם עומסים ולהעביר אותם מפלג הגוף העליון לכיוון הרגליים וכפות הרגליים.

מה עשוי להעיד על בעיה במפרק הירך?

בעיה במפרק הירך תבוא לידי ביטוי בעיקר בכאבים. מלבד כאבים באזור המפרק עצמו, עשויים להיות כאבים עמומים בירך כולה, באזור הברך, המפשעה, הישבן והמותניים. לא תמיד קל להבין מה המיקום המדויק של הכאבים, אך במקרים רבים יהיה ניתן להבחין בכאבים לאחר ישיבה ממושכת, בקימה מישיבה לעמידה ובמיוחד ביציאה מרכב או בכניסה לרכב, בעליית מדרגות, בהתכופפות לעבר כף הרגל וכו'. בחלק מהמקרים, ייווצרו מגבלות תנועתיות של ממש, קושי בביצוע תנועות מסוימות (קפיצה, ריצה ואפילו הליכה), קושי בישיבה ממושכת ובהתכופפות, בשיכול רגליים וכו'.

מהם הגורמים השכיחים ביותר להיווצרות בעיות במפרק הירך?

קיים מגוון רחב של בעיות העשויות לפגוע בתפקוד התקין של מפרק הירך. עם הגיל, עולה מספר הבעיות האפשרי וגובר הסיכוי להופעת הבעיות. הבעיה השכיחה ביותר בגיל מבוגר היא שחיקה של סחוס המפרק, הנקראת גם אוסטאוארטריטיס או דלקת מפרקים ניוונית, אך גם בגיל צעיר עלולה להיווצר שחיקה של הסחוס, בעקבות תהליכים דלקתיים העלולים לגרום להתפרקות הסחוס או נטיות מבניות מולדות של מבנה המפרק. בעיות במפרק הירך עלולות להיווצר גם בעקבות פעילות גופנית מאומצת או טראומה, ולבוא לידי ביטוי בבעיות כגון: דלקות במפרק וקרעים בשרירים או ברצועות סביב המפרק.

האם ניתן לטפל בבעיות מפרק הירך?

קיים מגוון רחב של טיפולים אפשריים בבעיות השונות של מפרק הירך. כל טיפול יותאם למטופל על פי סוג הבעיה, חומרתה, עוצמת הכאבים מהם סובל המטופל והמידה שבה הבעיה מגבילה את תנועתו ופוגמת באיכות חייו. במקרים קלים, יומלץ למטופל על מנוחה, קירור או חימום של האזור, פיזיותרפיה או שימוש בטיפולים אלטרנטיביים (רפלקסולוגיה, דיקור סיני ועוד). במקרה הצורך, לשם הקלה על הכאבים ולעצירת תהליכים דלקתיים, יותאם טיפול תרופתי או זריקות של סטרואידים. מומלץ להגיע לבירור רפואי עם הופעת כאבים או מגבלה תנועתית, כדי למנוע החמרה של הבעיה, בעקבותיה עלול להתעורר צורך להשתמש באמצעי טיפול פולשניים.

מתי יידרש ניתוח?

הניתוחים הנפוצים בבעיות מפרק הירך הם ניתוח להחלפת המפרק וניתוח לאיחוי גיד או שריר שנקרע. ניתוח להחלפת המפרק יומלץ במקרים שבהם יש שחיקת סחוס משמעותית, הטיפולים השמרניים לא הועילו והכאבים או המגבלה התנועתית פוגעים משמעותית באיכות חייו של המטופל. יש גישות שונות לביצוע הניתוח. ניתן לבצע החלפה מלאה או חלקית של המפרק. אחוזי ההצלחה של הניתוח נחשבים טובים מאוד, עם חזרה מהירה לשגרה ושיפור גדול בטווחי התנועה. ניתוח לאיחוי גיד או שריר שנקרע יומלץ אף הוא רק לאחר מיצוי ברירות טיפול שמרניות, כשמידת ההקלה והשיפור בטווחי התנועה של המטופל תלויים בחומרת הקרע. במקרים שבהם מדובר בקרע גדול, גם הניתוח לא יבטיח איחוי מלא. לכן, מידה מסוימת של כאב או מוגבלות תנועתית עלולים להמשיך ללוות את המטופל בהמשך חייו.

במקרים חמורים ייתכן שיומלץ על ניתוח. צילום: שאטרסטוק

מהו טיפול PRP? כיצד טיפול PRP עשוי לתרום לטיפול בבעיות מפרק הירך?

אפשרות נוספת לטיפול שמרני, רגע לפני ההגעה לניתוח, היא טיפול הנקרא PRP, הכולל הזרקה של פלזמה עשירה בטסיות דם ובחלבונים, המופקת מדמו של המטופל עצמו. מאחורי השיטה עומד תהליך הריפוי הטבעי של הגוף, הנעשה באמצעות טסיות הדם והחלבונים השונים. למעשה, השיטה לוקחת דם מגופו של המטופל ומפיקה ממנו ריכוז גבוה של אותן טסיות וחלבונים, כדי לזרז ולהעצים את תהליך הריפוי הטבעי של הגוף.

טיפול זה אינו כרוך בכאבים, ניתן לבצע אותו פעמים רבות לפי הצורך והוא אינו כרוך בתופעות לוואי, מכיוון שהחומר המוזרק לגוף מיוצר מתוך דמו של המטופל. ניתן להשתמש בהזרקות PRP במקרים של דלקות במפרק, קרעים ברצועות, שחיקת סחוס ועוד. יצוין כי טיפול זה אינו כלול בסל הבריאות וניתן לביצוע רק באופן פרטי.

לסיכום: יש מגוון נרחב של בעיות במפרק הירך, העלולות להיות מלוות בכאבים ולהקשות על ביצוע תנועות יומיומיות בסיסיות. אבחון מוקדם של הבעיה הגורמת לכאבים ולמגבלה התנועתית, יאפשר במקרים רבים להשיג הקלה משמעותית ואף לפתור את הבעיה, באמצעות טיפול שמרני בלבד - כדורים/ זריקות, פיזיותרפיה, טיפולים אלטרנטיביים וכו'. במקרים חמורים יותר, בהם לא הושג שיפור בדרך שמרנית, ייתכן שיומלץ על ניתוח, בהתאם לבעיה ממנה סובל המטופל.

ד"ר סמיון קרסניאנסקי הוא רופא בכיר, מומחה לאורתופדיה.

סייעה בהכנת הכתבה: ענת ניסני, כתבת zap doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום