כתיבת תעודת רופא מומחה לענייני צוואה

(0)
לדרג
תוכן מקודם

תעודת רופא מומחה לענייני צוואה נועדה להבטיח שרצון המוריש יקוים והיורש יקבל את הירושה המובטחת לו גם אם יתגלעו מחלוקות בנוגע לצוואה. ד"ר מיכאל קופילוב, פסיכיאטר ופסיכוגריאטר, מרחיב על תעודת רופא מומחה לצורך עריכת צוואה ובאילו מקרים מומלץ ליזום אותה

רופא פסיכיאטר
054-4927709

צוואתו של האדם נועדה להבטיח שהרכוש שהוא ישאיר אחריו לאחר לכתו יחולק בהתאם לרצונו. אך מה קורה כאשר אדם נפטר וישנם אנשים שחולקים על צוואתו, או שלפתע מתגלה יורש חוקי חדש או יותר מכך כאשר זכויותיו החוקיות של יורש כלשהו מופקעות עקב גילוי צוואה חדשה?

כדי להתמודד עם מצבים בלתי צפויים לאחר לכתו של המוריש, מומלץ להמציא מבעוד מועד תעודת רופא מומחה הכוללת חוות דעת פסיכיאטרית, שמטרתה לאשר שהמנוח היה צלול בדעתו והוא בר-חתימה ביום בו נערכה הצוואה. המכתב עשוי להיות קצר אם מדובר על מקרה פשוט בו ישנו צאצא אחד בלבד או מכתב מורכב יותר המבוסס על בדיקה מעמיקה שתהווה ראיה חותכת בבית הדין, אם יידרש הדבר.

קשיש כותב צוואה

המקרים שבהם חשוב לפנות לקבלת תעודת רופא מומחה

המקרים הקלאסיים שבהם פונים לקבלת תעודת רופא מומחה נוגעים להבדלי הורשה בין צאצאים שונים. כך למשל, כאשר המוריש מעוניין להבטיח את זכויותיו של ילד אחד על פני אחיו וכן במקרים בהם החלוקה בין היורשים אינה שווה. קיימים מקרים נוספים שבהם תעודת רופא מומחה פותרת בעיות רבות ומסיימת מחלוקות שעלולות לצוץ סביב הירושה כדוגמת מקרים אלה:

בכל עת בה מבצעים שינויים בצוואה.

בהיעדר צאצאים ישירים - כל מוריש ללא צאצאים ישירים יכול להבטיח באמצעות תעודת רופא מומחה שרכושו יינתן לכל מי שיחליט ולא יועבר למדינה.

כשישנם צאצאים רבים ורכוש רב – במטרה להבטיח שהרכוש יחולק בהתאם לרצון המוריש, גם כאשר ישנה הסכמה מהותית על הצוואה וגם כאשר הצוואה לא נחשפה ועלולה ליצור אי הבנות ואי נעימויות בבוא היום.

במקרים של נישואים שניים ויותר– או שאחד מבני הזוג התחתן בגיל מבוגר ורוצה להוריש את כל רכושו לבני הזוג החדשים ולא לילדיו.

אדם חולה סרטן שקיבל משככי כאבים ממשפחת האופיואיטים – חוות הדעת כוללת התייחסות להשפעת התרופה על רמת הצלילות של המטופל וכשירותו לחתימה, כמו כן סוגי התרופות מצוינים מפורשות בחוות הדעת.

אלצהיימר ודמנציה - לעתים גם אדם אשר מאובחן כחולה אלצהיימר או דמנציה עשוי להיות בר-חתימה, שכן דמנציה לא מונעת את החתימה במקרה הזה.

במקרים של פוסט-מורטום - תעודת רופא מומחה מהווה ראיה מוצקה גם במקרים שבהם מערערים על הצוואה וממשמשת כהגנה גם מפני טענות הצד השני לאי צלילות המנוח במועד החתימה על הצוואה באמצעות ערעורים שעשויים להתבסס על עדויות של מכרים או מסמכים רפואיים אחרים. אם נערכה חוות הדעת הרפואית-משפטית מקיפה, הרי שלא ניתן יהיה להוכיח שהמנוח לא היה צלול והערעור על הצוואה יידחה.

התהליך למתן תעודת רופא מומחה

בתהליך מתן תעודת רופא מומחה מתמקדים בפרטי-פרטים ולומדים לעומק את התיק הרפואי של המטופל במטרה להפריך כל טענה עתידית המיוחסת למחלה או תרופה שיכולות להשפיע על הכושר הקוגניטיבי של המטופל.

תהליך כתיבת תעודת רופא מומחה מתחיל בפנייה של המוריש או אחד מהיורשים וזאת במטרה להוכיח מבעוד מועד שביום עריכת הצוואה המוריש היה בר-חתימה. לשם כך יש לערוך מספר בדיקות ולאחר מכן מבחן הנקרא mini mental ומטרתו לבחון את שלב הדמנציה של המוריש, בהמשך נבחן התיק הרפואי של המטופל לרבות סקירת המחלות והתרופות שהוא נוטל באופן קבוע וזאת כדי להעריך שהמוריש מבין היטב מה הוא מוריש ולמי. במרפאתנו אף מצלמים את התהליך. כאמור, התהליך נעשה גם במקרים בהם המוריש מאובחן כדמנטי או כחולה באלצהיימר.

לסיכומו של עניין, תעודת רופא מומחה משמשת כמסמך נלווה לצוואת המוריש ומטרתה להבטיח שהמוריש היה צלול ובר-חתימה ביום שבו נערכה הצוואה. תעודת רופא מומחה שנערכת ביסודיות ובוחנת את כלל המרכיבים בתיק הרפואי של המטופל תבטיח את הצוואה ליורש.

הכותב הוא ד"ר מיכאל קופילוב, פסיכיאטר ופסיכוגריאטר, בעל ותק מקצועי בתחום הפסיכיאטריה מעל ל-35 שנה; בעברו שימש כסגן מנהל מרפאה פסיכיאטרית בקריית גת ובעל קליניקה פרטית באשדוד. מוכשר למתן חוות דעת רפואית בהליכים משפטיים מאפריל 2021, מתן חוות דעת רפואית ולמתן עדות בפני ערכאות משנת 2005 ומתן חוות דעת רפואית ולמתן עדות בפני ערכאות למתקדמים משנת 2009. משנת 2005 עוסק בכתיבת חוות דעת רפואית-משפטית לצבא, לביטוח לאומי ולבתי המשפט.

לפרטים ולייעוץ ראשוני צלצלו  054-4927709 למידע נוסף כנסו לאתר

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום