טוב באב 2021: איך תשמרו על זוגיות יציבה?

(1)
לדרג

לכבוד ט"ו באב החלטנו לנפץ כמה מיתוסים, כמו האם זה נכון שבגיל 40 החשק המיני נעלם, או שסקס טוב חייב להיות ספונטני? בחרנו לבחון את הסתירה המתקיימת ברוב מערכות היחסים ארוכות השנים – כדי לשמר את הזוגיות חשוב לקיים יחסי מין, אולם ככל שנמצאים יותר זמן ביחד, החשק למגע המיני פוחת. מה עושים? תתחילו לתקשר

מאת: נעמי נתן - מערכת דוקטורס

ד"ר חגית כהנא – סקסולוגית, מומחית ברפואת נשים, מהקליניקה לבריאות האישה בברודצקי בתל אביב, עונה לנו על כל השאלות הקשות.

"הרגל", פותחת ד"ר כהנא. "במשך השנים אנשים מייצבים את התנוחות הספציפיות והדרך שלהם לקיים יחסים וזה הופך למשהו שהוא נעים, בסדר, אך חסרה בו החדשנות שיש בתחילת קשר. יש יציבות". היא מסבירה כי לעיתים עם השנים, מתקיימת גם ירידה בנושאים בריאותיים. גיל המעבר גורם לדעיכה בחשק המיני, ירידה בתפקוד של הגבר. ד"ר כהנא מוסיפה כי ככל שמצטברות השנים, מצטברים לעיתים גם הכעסים או שמתקבעת שיגרה עמוסה של קריירה, ילדים ומטלות, שבה לכל אחד מבני הזוג יש את עולמו הפרטי וכך מתרחקים והמיניות נדחקת לקרן זווית.

בין אינטימיות למיניות

"אינטימיות ומיניות, שתיהן, קשורות לתקשורת. אינטימיות היא הקשר הקרוב שלי עם עצמי ואחר כך, שלי עם בן זוגי. היא יכולה לבוא לידי ביטוי בדיבור, במגע, בשיח וגם ביחסי מין. מיניות היא האופן שבו אנחנו בודקים איך אנחנו רואים את עצמנו כאנשים מיניים. איך אנחנו מתקשרים בהיבט המיני – לא רק הפיזי, עם בן הזוג. מיניות מתרכזת בליבידו והחשק והאינטימיות לא בהכרח קשורה אליה ישירות", אומרת ד"ר כהנא. בתוך המולת החיים, האינטימיות והמיניות הן לעיתים הראשונות להיפגע וד"ר כהנא מסבירה שאם האינטימיות והתקשורת טובות, צריך לברר בכנות מה רוצים אחד מהשני. "חשוב להיות כנים ולומר אם פחות מתחשק מין ויותר חברות או חיבוק. אבל בשביל זה, צריך לתקשר ולהבהיר איפה יש קרבה, איפה צריך לשפר אותה, ואיך עושים דברים שמעניינים ומקרבים יחד ולחוד. העניין הוא מה בני הזוג מייצרים במגע, בתחושה ובאכפתיות זה עם זו".

בין מחשבה לאירוטיקה  

"כל זוג צריך לברר מה עושה לו את זה", מבהירה ד"ר כהנא. "זה מתחיל ביני ובין עצמי. איזה סיפור אני מספר לעצמי ולאיזו אטמוספירה אני נכנס כדי לגרום לעצמי לרצות יחסי מין. ישנן מחוות שאפשר לעשות - בעיניים, ברמיזות, בליטוף אירוטי. ישנם זוגות שאוהבים לצפות ביחד בסרטים, ישנם כאלה שלא. שוב, זו התקשורת האינטימית. זו שמתחילה בראש שלנו, וממשיכה לשיח עם בן הזוג. וחשוב לא לצפות שבן הזוג יזום, אלא אחרי שהבנו מה גורם לנו לרצות, לייצר את הקרבה".

בין מיתוסים לאמת

הרבה מהפגיעה ביחסי המין בזוגיות ארוכה נובע מאמונות ומיתוסים שגויים. ד"ר כהנא מנפצת אותם.

סקס טוב חייב להיות ספונטני – "ממש לא! הרבה מאד אנשים עסוקים ואם הם לא יקבעו להם את הערב האינטימי מראש, אז הוא שוב יוקדש לצפייה בטלוויזיה וקיפול כביסה. כן חשוב לפתוח יומנים ולקבוע דייט. רק חשוב להתכונן לדייט הזה באופן חיובי".

כל מגע מיני חייב להיות בלתי נשכח – "נו באמת. כל אירוע בחיים הוא אירוע בפני עצמו והאדם צריך ליהנות ממנו ככל הניתן. יחסי מין יכולים להיות לפעמים בלתי נשכחים, לפעמים נעימים ולפעמים כאלה שעדיף היה לדלג עליהם".

בגיל 40 החשק יורד – "ממש לא. הרבה פעמים בעשור השלישי אנחנו במירוץ מטורף ורק בגיל 40 מתפנים קצת יותר ומגלים חשקים חדשים, תחושות ורצונות. לא בכדי, יש בגילאים האלה המון מקרי גירושין".

אין תירוצים. תקשורת, ועוד פעם תקשורת, עם עצמך ועם החצי השני שלך. זה מה שיוביל לאינטימיות ומיניות טובות, גם לאורך שנים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום