ההבדלים בין רפואה אינטראקטיבית לרפואה קונבנציונלית

(6)
לדרג
תוכן מקודם

גוף האדם הוא מכונה משוכללת ומופלאה המורכבת מאוסף של מערכות כאשר כל אחת מהן עצמאית וייחודית, אך גם עובדת בהרמוניה עם שאר המערכות, כך שתפקוד הגוף יהיה מושלם. ד"ר מוראד פאיז, רופא משפחה ואורחות חיים, מסביר על שני הבדלים מרכזיים בין הרפואה האינטראקטיבית (רפואת אורחות חיים) לרפואה הקונבנציונלית

רופא משפחה
053-9346285 (מספר מקשר)

ראשית כל בפתח דברי עלי להדגיש שרופאת אורחות חיים איננה מתנגדת לתרופות אלא נוגעת להבדל מהותי בין תפיסת גוף האדם כמערכת אקולוגית לבין הגישה הקונבנציונלית, המחלקת את גוף האדם לשטחים טופוגרפיים. את הרפואה המערבית-קונבנציונלית- קלאסית רוב הציבור מכיר, זוהי הרפואה שהוא פוגש בקופות ובבתי החולים. חרף זאת, את הרפואה האינטראקטיבית (אורחות חיים) הציבור אינו מכיר ולכן חשוב להסביר מהי הרפואה האינטראקטיבית לפני ההתייחסות להבדלים בין הגישות הרפואיות השונות.

מהי הרפואה האינטראקטיבית?

זהו תחום רפואי חדש יחסית, אשר החל להתפתח בשלושת העשורים האחרונים. ארגון הבריאות העולמי WHO מעריך שיותר משני שלישים  מהמחלות הכרוניות שהאוכלוסיה סובלת מהן ניתנות למניעה על ידי אימוץ אורח חיים בריא. יש לציין שכיום תכנית הלימודים של אורח חיים בריא היא חלק מהותי מתוכנית הלימודים של רופאי המשפחה בכל האוניברסיטאות בישראל. הרופאים הנמנים על גישה זו חברים בחוג לאורחות חיים בהסתדרות הרופאים ומקיימים כנסים והשתלמויות מקצועיות מדי שנה.

כדי להסביר את גישת אורחות חיים (הרפואה האינטראקטיבית) אני נעזר במונח הנקרא הומאוסטזיס שבא להגדיר את חשיבות השמירה על האיזון בין סביבת החוץ לבין סביבת הפנים. סביבת החוץ היא כל דבר שהאדם צורך ונחשף אליו – מזון, מים ומרכיבים באוויר, וסביבת הפנים היא בעיקר הגנטיקה האנושית. גוף האדם נדרש לחבר בין שתי הסביבות בתהליך הנקרא הסתגלות. כאשר תהליך זה מצליח, האדם חווה מצב של בריאות אך כאשר תהליך ההסתגלות נכשל האדם חווה מצב של מחלה. המחלה מתהווה כאשר העומס הכולל של הסביבה עולה על היכולת הגנטית שלנו להסתגל.

האתגר של גופנו הוא לשמור על איזון בין "החוץ" ל"פנים", ומשימה זו מושגת באמצעות שמירת איזון גורמי הבריאות, שכל הפרה שלהם עלולה להביא למצב של חולי. ישנם שישה גורמי בריאות מרכזיים:

  1. תפקוד תקין של מערכת העיכול ונטרול רעילות
  2. תגובה דלקתית יציבה
  3. מערכת חיסון מיטבית
  4. שליטה ברמת הסוכר בדם – הסוכר הוא הבסיס של מעל 80% ממכלול מחלות האדם
  5. איזון הורמונלי
  6. איזון המוליכים העצביים

כעת אמשיך להבדלים בין שתי הגישות הרפואיות-האינטראקטיבית אל מול הקונבנציונלית.

ראיית הגוף כמכלול לעומת חלוקת הגוף למערכות

ההבדל המהותי הראשון בין הרפואה האינטראקטיבית לרפואה הקונבנציונלית הוא בתפישת הגוף. בגישת אורחות חיים, הגוף הוא שלם, שכל איבר בו משפיע על איבר אחר, המערכת האקולוגית מקיימת יחסי גומלין עם סביבת החוץ וסביבת הפנים וכאשר האיזון מופר – נוצרת מחלה. בגישה זו מחפשים את שורש הבעיה אך גם מטפלים במחלה ממש כמו בגישה הקונבנציונלית.

לעומת זאת, הגישה הקונבנציונלית מחלקת את הגוף למקטעים שונים ומתייחסת לכל מערכת בנפרד. מערכת העצבים, מערכת נוירולוגית, עיניים, אף-אוזן-גרון, מערכת העיכול, כלי הדם וכן הלאה. כאשר לכל מערכת ומערכת יש מומחה החוקר אותה שנים ארוכות ומשמש כבר-דעת בנושא.

טיפול בשורש הבעיה לעומת טיפול בתסמינים

כאמור, רפואת אורחות חיים מחפשת את שורש המחלה ומטפלת בו ובמחלה עצמה. הגישה נשענת על ארבעה תחומים מרכזיים הנוגעים לשינויים התנהגותיים בתחומי התזונה הבריאה, הפגת מתחים, פעילות גופנית והתמכרויות, במטרה להביא לשינוי במצב הבריאותי. כך למשל, מדי שנה מתים ברחבי העולם עשרות אלפי אנשים ממחלה שנקראת "יושבנות", זוהי מחלה שמשותפת לכל האנשים שלא מבצעים פעילות גופנית. הוספת תנועה ליום-יום מסייעת להרחיק מחלה.

לעומת זאת, הרפואה הקונבנציונלית מסתמכת יותר על התסמינים ולא על הסיבתיות אך יחד עם זאת כאשר מתגלה הסיבה למחלה – היא מיד מטופלת. כיום אנחנו רואים כיצד הרפואה המערבית מצליחה למגר מחלות זיהומיות-חיידקיות, חלקן אף נעלמו מחיינו כי מצאנו את הסיבה להיווצרותן. בגישה הקונבנציונלית מחלקים את המחלות על פי תסמינים וכיום ישנה הגדרה של לא פחות מ-155 אלף מחלות שונות.

כאמור ברפואת אורחות חיים-אינטראקטיבית-פונקציונלית חוסר איזון במערכות השונות בגוף מתרחש כתוצאה ממצב של עודף או כתוצאה ממצב של חוסר – מצב של עודף יבוא לידי ביטוי ברעלים, חיידקים, אלרגנים, תזונה גרועה ולחצים. מצב של חוסר מתבטא במחסור באוכל איכותי, רכיבים תזונתיים, מים, אוויר, שינה, תנועה, אהבה, קשר או תקשורת.

כדי לחזק נקודה זו אני רוצה להפנות את תשומת הלב למחקר שנערך בשנת 2000 מטעם המרכז לבקרה ומניעה של מחלות בארה"ב, שקבע כי למעלה משליש ממקרי המוות נגרמו מעישון, תזונה גרועה, צריכת אלכוהול וחוסר פעילות גופנית.

המציאות מלמדת שכיום קיימת פתיחות גבוהה יותר מצד הרופאים ברפואה המודרנית לרפואת אורחות חיים, כיוון שקיימת הבנה שאי אפשר להפריד את ההקפדה על אורחות חיים ממצב שבו הגוף שומר על בריאותו. כך למשל, חשיפה לאלרגן הגלוטן עשויה להביא לתגובה אוטואימונית אלרגית כאשר הגלוטן בעודף ומכאן למספר רב של מחלות כמו צליאק, דלקת פרקים, סוכרת, סרטן, אוטיזם, דיכאון, אוסטאופורוזיס ועוד.

לסיכומו של עניין, רפואת אורחות חיים ממלאה מרכיב משמעותי ברפואה המודרנית ומתייחסת אל הגוף כאורגניזם שלם המקיים מערכת גומלין בין סביבת הפנים לסביבת החוץ. המטרה המרכזית בקשר זה היא לשמור על האיזון. שמירה על איזון בין ארבעת תחומים אלה - תזונה בריאה, הפגת מתחים, פעילות גופנית והתמכרויות - תסייע לשמור על הבריאות. חיפוש הסיבות לחולי וטיפול בסיבות ובחולי עצמו עשויים להביא לריפוי חלקי או מלא.

ד"ר מוראד הוא רופא משפחה ורופא לאורך חיים בריא בעל שם בתחומו, מטפל ב-CBT, מאמן אישי וזוגי ומטפל בפרחי באך. בעמוד הפייסבוק שלו הוא מזמין את עוקביו להכיר את רפואת אורחות חיים לפרטים נוספים לחצו כאן

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום