הקורונה חוזרת?

(41)
לדרג

רק בשבוע שעבר חגגנו את הסרת המסכות והנה אנחנו מתבשרים כי בבנימינה ובמודיעין התפרצה הקורונה מחדש, בקרב ילדים. ההתפרצות הנוכחית מדאיגה לא רק את ההורים, אלא גם את משרד הבריאות ואותנו ועל אף שהרשויות אומרות שההידבקות לא נובעת מהתפרצות בקהילה והאירוע נמצא בשליטה מלאה, החשש הציבורי מתעורר מחדש

מאת: מערכת זאפ דוקטורס

חשבנו שתם הטקס. חשבנו שהמסכות מאחורינו. חשבנו שאנחנו חוזרים לחיים ולשגרה שקצת שכחנו ממנה בשנה האחרונה. והנה שוב - ווריאנט הודי מאיים לפרוץ לחיינו כרוח סערה. האם הקלפים עומדים להיטרף מחדש? ד"ר יעל פארן מומחית במחלות זיהומיות, סגנית מערך זיהומים ומנהלת בפועל של היחידה למחלות זיהומיות באיכילוב עוזרת לנו לעשות סדר בנושא:

הווריאנט ההודי?

ד"ר פארן אומרת שיש סיכוי שמדובר בווריאנט ההודי הנפוץ כרגע בהודו, ברזיל ואפילו בבריטניה, אולם אין סימוכין לכך שההתפרצות הנוכחית היא של הווריאנט הזה בהכרח. היא מספרת כי הוא אכן מדבק יותר אפילו בשישים אחוז, גם מהווריאנט הבריטי וכפי הנראה גם יותר אלים ומצריך אשפוזים רבים יותר. עם זאת, מרגיעה ד"ר פארן ומספרת שיש עבודות שמראות שמי שמחוסן בשתי מנות של פייזר, זוכה להגנה סביב ה – 90 אחוז למחלה שהיא סימפטומטית "וזה מעודד כיוון שאצלנו, בניגוד לבריטניה, הרוב המכריע של המחוסנים מחוסן בשתי מנות".

הורים וילדים

"ההתפרצות היא בקרב ילדים שכפי הנראה לא מחוסנים", אומרת ד"ר פארן, "אצלנו, הדבר הטוב הוא שכמעט תשעים אחוז מאנשים בני חמישים ומעלה מחוסן משתי מנות. זה נתון שהוא קיים, חזק ומאד מרגיע. לעומת זאת המחלה יכולה לעבור בין בני הנוער שעדיין לא מחוסנים מספיק וישנם גם מקרים מעטים של הידבקות בקרב מחוסנים". ד"ר פארן מספרת כי עד לא מזמן היו להם באיכילוב אפס חולים ואילו בזמן האחרון הם קיבלו שני מקרים של הידבקויות של מחוסנים. במקרה האחד מקור ההדבקה לא ידוע ובמקרה השני, מדובר כנראה בבן משפחה, בן נוער.

כמה חשוב לשמור על ההנחיות

החשד הרווח בהתפרצויות שבבנימינה ובמודיעין הוא שמדובר משפחות שחזרו מחו"ל ולא שמרו על הנחיות הבידוד. ד"ר פארן מצרה על כך שאין כלים מספקים לאכיפה, אבל שני המקרים האלה מצביעים על החשיבות העצומה. "זה די נורא בעיניי שאנשים מפרים בידוד", היא אומרת. "בבינימינה מדברים על ארבעים וחמישה מקרים, אבל הרושם שלנו הוא שמדובר על יותר כיוון שאנחנו שומעים על אנשים עם סימפטומים שלא הולכים להיבדק. זה מצער מאד. הייתי שמחה אם היו אוכפים קנסות על מפרי הנחיות ומייצרים סנקציות משמעותיות".

ד"ר פארן מרגיעה כי ההנחיות שהופצו על ידי משרד הבריאות שומרות על טווחי בטחון ורק צריך להקפיד עליהן. מי שמחוסן גם אם הוא נדבק, הוא פחות מדבק והרי בודקים לפני ואחרי. "רק שיקיימו את ההנחיות, ואז זה יעבוד", היא מבהירה. "אנשים היו תקועים לפחות שנה וחצי בארץ ורוצים לחזור לחיים שזה מובן וגם יש אפשרויות". לגבי החיסונים לבני נוער וילדים, מספרת ד"ר פארן כי עד לאחרונה כשהיו שואלים אותה אם לחסן את הילדים או לא, היא היתה עונה שלא וזאת בשל הירידה הדרסטית במקרי הקורונה בארץ. עם זאת, היא תמיד המליצה לחסן את הילדים אם מתכוונים לנסוע לחו"ל. "זה שווה לגמרי וזו גם ההמלצה הרשמית היום", היא אומרת. "יש שלושה מיליון בני נוער שהתחסנו בארצות הברית ונתוני הבטיחות טובים מאד".

אז מה עכשיו?

"אני חושבת שזה ברור שכללי זהירות מינימליים הם חשובים. תמיד חשבתי שבשטח הפתוח לא צריך לעטות מסכות, אבל כשהולכים למקום המוני, במיוחד עם בני נוער, סביר לעטות מסכה. ולגבי מקרי ההדבקות – צריך לראות לאן זה הולך. בסופו של דבר מדובר בשני מקרים שמקור ההדבקה הוא בחו"ל ועם זאת, כדאי להיות קצת זהירים ולשמור על ההנחיות, הרי הנגיף הזה כבר הפתיע אותנו בעבר". מסכמת ד"ר פארן. ואם אתם מחפשים סיבה להתעודד – ד"ר פארן עצמה, מתכוונת לטוס בשבוע הבא למדינה ירוקה. "אני מחוסנת כמובן. אשים מסכה, אעשה את הבדיקות לפני ואחרי ובגדול – אני מרגישה בטוחה".

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום