גלים גלים - כיצד תטפלו בגלי החום שתוקפים אתכן?

(12)
לדרג

כאילו שלא די באוויר הלוהט שבחוץ, מגיעים גלי החום ומטריפים את הדעת. מפלי זיעה שוטפים את הפנים, הצוואר והחזה ולך נשאר רק לדחוף את כל הגוף אל תוך המקפיא אלא שבינתיים, מתווספות לתענוג המפוקפק גם דפיקות לב מואצות. גלי החום הם תופעה רחבה, מציקה ומשבשת חיים ועכשיו, עם בוא הקיץ נשים רבות נרתעות מלצאת מהמזגן. מה עושים? מטפלים

מאת: נעמי נתן - מערכת זאפ דוקטורס

ד"ר חגית כהנא, מומחית ברפואת נשים, סקסולוגית ופסיכותרפיסטית ממרכז בריאות האישה בברודצקי שבתל אביב, אומרת ש"לא יודעים את כל הגורמים, אבל בדרך כלל בגיל המעבר הרבה מהתופעות הן גנטיות. החל מהזמן בו מסתיים המחזור ועד לגלי החום". עם הגנטיקה אין הרי מה לעשות, אבל נשים שלא עוסקות בפעילות גופנית עלולות לסבול יותר מהשפעת גלי החום כיוון שיש להן פחות אנדרופינים. לעומתן, באופן מפתיע, נשים בעלות עודף משקל עשויות לסבול פחות בשל האקסטרוגן המצוי בשומן. "לא שאני ממליצה על עודף משקל", מבהירה ד"ר כהנא. "זה אמנם גנטי, אבל גם תלוי באורח החיים שלך", היא מסבירה.

משבש חיים

"לא נעים לקבל גל חום בחברה", אומרת ד"ר כהנא. ההזעה, הדופק המהיר, פחות נעימים כשהם מתרחשים ליד אנשים. גלי החום גם מפריעים בשינה. "את מורידה בגדים, לובשת מחדש, מורידה שוב. זה מעיר מהשינה, מפריע לבן הזוג. בגיל המעבר גם כך יש הפרעות בשינה וגלי החום מגבירים אותן משמעותית". עם זאת, מדגישה ד"ר כהנא, כי לגיל המעבר תופעות נוספות שלעיתים קל לבלבל בין ההשלכות שלהן לבין השלכות גלי החום. ירידה באנרגיה למשל יכולה להיות סימפטום של גיל המעבר, כי השינה לא איכותית ולא רק בגלל גלי החום. "קשה לומר מה הביצה ומה התרנגולת ואי אפשר לבודד את תופעות גיל המעבר ולומר בוודאות שהכל מגלי החום. רופא טוב, צריך לבדוק מה מכלול התלונות של המטופלת. דכדוך, עצבנות, או ירידה בחשק המיני, הם לא בהכרח תוצאה של גלי חום, אלא של כלל הסימפוטמים של גיל המעבר".

הקיץ לא מוסיף למצב

"הקיץ הוא ממש חטא על פשע", צוחקת ד"ר כהנא. "לכולם חם בקיץ, אבל כשמתווספים לחמסין הזה גלי החום זה ממש בלתי נסבל". אולם, היא מדגישה כי גלי החום אינם מתגברים בקיץ בשל מזג האוויר שבחוץ. החוויה פשוט יותר קשה. "גם בחורף זה לא כיף גדול, קר לך ואז פתאום חם ושוב קר. בשני המצבים זה יכול להוציא מהדעת". סיוט. כבר אמרנו?

האבחנה והטיפול

"האבחנה מתבצעת לאחר תשאול מקיף ויסודי", מדגישה ד"ר כהנא. חשוב להבין את כל תופעות גיל המעבר הספציפיות למטופלת ולבודד את הסימפטומים כדי להתאים את הטיפול לכל אישה על פי העדפותיה, מצבה הבריאותי ותפישת עולמה. ישנם הורמונים שמדכאים את גלי החום אולם נשים רבות מתנגדות להן, לא בצדק אגב", אומרת ד"ר כהנא. "ישנם טיפולים אלטרנטיביים המורכבים מצמחים כמו קוהוש שחור ואחרים שידועים כמרגיעים, מצננים ועוזרים לגלי חום ומצב רוח. דיקור סיני בידיים מנוסות ומיומנות יכול להיות מאד יעיל וגם טיפול תזונתי או נטורופתי, רפלקסולוגיה, יוגה ופילאטיס שמסייעים בנשימה ובהתמקדות כך שניתן לנשום לתוך הגל ולהרגיעו וכמובן - פעילות אירובית. רופא יתאים לך את החליפה הטיפולית הנכונה".

"מספר הנשים שחוות את גיל המעבר דומה למספר הווריאציות של התלונה", מבהירה ד"ר כהנא. "אין טעם לסבול. זה מעייף, גוזל כוחות ומעורר ריבים כי את במצב נפשי ופיזי פחות טוב. אל תהיי גיבורה ותסבלי".

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום