חיות או לא להיות? 8 המחלות שיכולות לעבור מבעלי החיים לילדכם

(49)
לדרג

האהבה בינינו לבין חיית המחמד שלנו אינה מוטלת בספק ומלווה לעיתים בהרבה חיבוקים ונשיקות שלא היו מביישים זוג צעיר בתחילת דרכו. אינסוף מחקרים מצביעים על השפעה טובה לבריאות הנפשית והפיזית של האדם המחזיק חיית מחמד בביתו. אולם כמו כל אהבה, גם לאהבה הזו עלול להיות מחיר וכשילדינו משלמים אותו, הוא יקר מאד. אז מה הן המחלות שעוברות מבעלי החיים לילדים וכיצד ניתן להימנע מהן?

מאת: נעמי נתן - מערכת זאפ דוקטורס

הווטרינרים ד"ר אמיר דנן וד"ר טל אפלבום מהמרפאה של אמיר דנן בראש העין מספרים לנו כי "המחלות בהן נדבקים בני האדם וילדים בפרט מחיות המחמד נקראות – מחלות זואונוטיות", אולם ההידבקות אינה שכיחה וניתנת למניעה וטיפול.

כלבת

הכלבת, שסימניה הראשונים דומים לשפעת, עשויה להיות קטלנית בהיעדר טיפול מהיר, "אולם", מרגיעים הווטרינרים, "קיים נגדה חיסון גם לבני האדם וגם לבעלי החיים. החיסון לכלבים ניתן על פי חוק מדי שנה ולילד, לאחר נשיכה מבעל חיים הנחשד כחולה".

עכברת

העכברת מתבטאת בעיקר בדלקת בכליות ובמערכת השתן בחיות ובילדים. מרבית כלבי המחמד, המקבלים חיסונים שנתיים מחוסנים נגדה. "ההידבקות בעכברת היא נדירה", מסבירים הווטרינרים, "והיא נעשית דרך חשיפה להפרשות. הטיפול בה מתבצע באמצעות אנטיביוטיקה וניתן בכדורים או דרך הווריד".

ברוצלה

לאחרונה, לדברי ד"ר דנן וד"ר אפלבוים, קיימת בארצנו התפרצות של "הברוצלה", שחיית המחמד עשויה להידבק בה עקב מגע מיני והיא עלולה לעבור בעיקר לילדים בשל חשיפה להפרשות. המחלה מאובחנת בכלב באמצעות בדיקת דם. בילדים, היא מטופלת באנטיביוטיקה וניתן להימנע ממנה אילו ילדים יעטו כפפות חד פעמיות לפני שיגעו בגור שאך נולד ולאחר מכן, ישטפו ידיים.

תולעי מעי

"כלבים וחתולים עשויים להיות נגועים בתולעי מעי", מספרים הווטרינרים. הסיכוי להעברתם לבני הבית אינו גבוה (במיוחד אם מקפידים על היגיינה). "אנו ממליצים לתת לכלבים וחתולים טיפול תרופתי נגד תולעי מעי אחת לחצי שנה".

בנוסף ישנם מספר חיידקים צואתיים, כדוגמת אי קולי, אליהם ילדים עשויים להיות חשופים יותר בעקבות אי הקפדה על רחיצת ידיים.

שרטת החתול

חיידק שעלול לעבור מחתולים צעירים ויכול לגרום לשרטת החתול. המחלה בילד מתבטאת לרוב בחום ובהגדלה של קשרי הלימפה הסמוכים לפציעה, והטיפול בה הוא אנטיביוטי.

פטרת – דרמטופיטוזיס

"זוהי מחלה שכיחה בקרב גורי חתולים. ניתן להבחין בה על ידי הופעת קרחות על עורו של החתלתול. בילד, עשויות להופיע לקויות עוריות אדומות ממוקדות לעיתים עם קשקשת עדינה. במקרה כזה, יש להתייעץ עם רופא הילדים/רופא עור, שיטפל באנטיביוטיקה במחלה ומומלץ להגיע בנוסף עם בעל החיים לבדיקה אצל הווטרינר", אומרים ד"ר דנן וד"ר אפלבוים.

כלמידיה

"כשהתוכי חולה וישנים איתו באותו החדר וללא איוורור מתאים, ה"כלמידיה" יכולה לעבור לילדים דרך פיזור באוויר ולגרום לדלקת ריאות. חוסר אבחון נכון של מקור הדלקת עלול  להוביל לכשל בטיפול, ולכן יש לעדכן את רופא הילדים על אפשרות לחשיפה לחיידק זה", מסבירים ד"ר דנן וד"ר אפלבוים.

סלמונלה

הווטרינרים מזהירים כי צבים, לטאות ושאר זוחלים, עלולים להוות מקור להדבקת ילדים בסלמונלה המופרשת בצואה שלהם, ובמידה ולא שומרים על היגיינה נאותה יכול לגרום למחלה.

"לסיכום", אומרים ד"ר דנן וד"ר אפלבוים, "מועדות ילדים להידבק מבעלי חיים היא לרוב תולדה של אי שמירה על היגיינה. באופן כללי בהופעת סימפטומים יש להיוועץ עם רופא המשפחה לטובת טיפול אנטיביוטי". ואנחנו נוסיף, שההידבקות נדירה, במיוחד מחיות המחמד השמורות והמחוסנות שלנו ואין, אין מחיר לאהבה הזאת. אולם כמו בכל אהבה, צריך רק טיפה מודעות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום