טיפול אורתודנטי מונע בילדים – למה זה חשוב ומתי להתחיל? סרטון הסברה

(6)
לדרג
תוכן מקודם

אתם ודאי מקפידים על ביקור תקופתי עם ילדיכם אצל רופא השיניים על מנת לשמור על בריאות הפה והשיניים, אך האם אתם מודעים לחשיבות של מעקב אורתודנטי מגיל צעיר? צפו עכשיו

רופא שיניים
053-2353857 (מספר מקשר)

השמירה על בריאות הפה והשיניים מתחילה כבר עם צמיחת השיניים הראשונות של התינוק. החל משלב זה אתם, ההורים, דואגים לצחצח את השיניים בוקר וערב, ובהמשך להגיע עם הילד לביקורות תקופתיות אצל רופא השיניים על מנת לזהות מראש בעיות שרק מתחילות להתפתח ולמנוע היווצרות של בעיות נוספות.

למעקב אחר התפתחות הפה והלסתות יש חשיבות מניעתית גם מבחינה אורתודנטית, כיוון שישנן בעיות מסוימות במבנה הלסתות והשיניים שבגיל מאוחר יהיה קשה הרבה יותר לתקן. לכן, בנוסף לביקורים אצל רופא השיניים, מומלץ להגיע החל מגיל 6 גם למעקב תקופתי אצל רופא אורתודנט.

צמיחת שיניים לא תקינה אצל ילדים. צילום: שאטרסטוק

החשיבות המניעתית של המעקב האורתודנטי

המעקב האורתודנטי בגילאי הילדות נועד לזהות אנומליות בשיניים ובלסתות על מנת לטפל בהן בגיל צעיר, כאשר הלסתות עדיין מתפתחות. בגילאים מאוחרים יותר, כשעצמות הלסת כבר התחזקו והלסתות התקבעו במבנה הסופי שלהן, יהיה קשה מאוד לתקן את המצב. הטיפולים האורתודנטיים המקובלים גם בקרב מבוגרים, כמו גשר או פלטה לשיניים, יוכלו בגילאים מאוחרים ליצור שינוי ברמת השיניים עצמן אך לא ברמת מבנה הלסתות, אלא אם ייעשה שימוש בהליכים כירורגיים שעשויים להיות מורכבים מאוד, כואבים מאוד וכרוכים בעלויות גבוהות.

עד איזה גיל מומלץ לבצע טיפולים אורתודנטיים במבנה הלסתות? אצל בנים מומלץ לטפל בכל אנומליה במבנה הלסתות לפני גילאי 12-13. אצל בנות שתי הלסתות, ובעיקר הלסת התחתונה, ממשיכות להיבנות ולהתעצב עד גיל 18, אז במקרים רבים עשויה להיות מעט יותר גמישות לגבי הגיל המומלץ לטיפול.

אנומליות אותן עדיף לתקן בגיל צעיר

הבעיה העיקרית אותה אנחנו מעוניינים לזהות בגיל צעיר על מנת לטפל בה בהקדם האפשרי היא אי התאמה בין הלסתות: לסת עליונה/ תחתונה שהמיקום שלה קדמי או אחורי ביחס ללסת השנייה. הבעיה דורשת טיפול הן מהבחינה האסתטית והן על מנת למנוע בעיות עתידיות שעלולות להיווצר בעקבות מצבים מסוג זה, כגון: בעיות בבקיעת השיניים, כליאת שיניים, בעיות חניכיים, וכן שחיקה, כאבים או "קליקים" של מפרקי הלסת.

כל מקרה ייבחן לגופו ועל סמך הנתונים יומלץ להורים אם להמשיך במעקב או להתחיל בטיפול. במקרים רבים שיטופלו כבר בגיל צעיר, ניתן יהיה להימנע משימוש באמצעים כירורגיים: לסת עליונה אחורית תטופל על ידי מסיכת פנים שתמשוך אותה קדימה, לסת צרה ניתן יהיה להרחיב באמצעות פלטות או מכשיר הרחבה שנקרא RPE, ולסתות בולטות מדי יטופלו באמצעות רסן. עם זאת, עשויים להיות מקרים מורכבים שיצריכו התערבות כירורגית גם בגיל צעיר, כמו מצב של לסת תחתונה גדולה מדי.

בעיה נוספת אותה מומלץ לזהות כבר בגיל צעיר היא שיניים כלואות, בעיקר בניבים העליונים. בעיה זו נוצרת אצל ילדים רבים כתוצאה מכך שלשיניים אין מספיק מקום לבקוע, ולכן הן גדלות אחת על השנייה. מלבד הבעיה האסתטית, מצב כזה מקשה על ניקיון השיניים ועלול להוביל להצטברות של אבנית ולכלוך, ומכאן לדלקות חניכיים ואפילו לפגיעה בעצם הלסת.

על מנת לטפל במצב של שיניים כלואות יש צורך בביצוע הליך כירורגי גם בגיל צעיר, אך אין זה אומר שכדאי לדחות אותו לגילאים מאוחרים יותר. ככל שההליך ייעשה בגיל צעיר יותר, בו עצם הלסת עדיין רכה, ניתן יהיה לשלוט על תוצאותיו ביתר קלות ולסיים אותו במהירות גדולה יותר.

המעקב ממשיך גם אחרי הטיפול

ביצוע טיפולים אורתודנטיים בגיל צעיר נועד אמנם למנוע החמרה של המצב וצורך בטיפולים מסובכים וקשים יותר, אך גם ילדים צעירים עשויים להזדקק, כאמור, לטיפולים מורכבים וממושכים. על מנת להבטיח את הצלחת הטיפולים המוקדמים ולמנוע טיפולי המשך בעתיד, נדרשת לקיחת אחריות מצד הילד ומצד ההורים, התחייבות לשמירה על הרגלי היגיינה וצחצוח והגעה לביקורות תקופתיות אצל האורתודנט לאורך תהליך הטיפול וגם לאחריו.

ככל שהילד יהיה בשל להתמיד בהרגלים נכונים, וככל שההקפדה על היגיינת הפה והשיניים תהיה גבוהה יותר, כך מובטח תיקון מוצלח יותר בגיל צעיר. הצלחת הטיפול בגיל צעיר תמנע, כאמור, התפתחות של בעיות נוספות ושימוש באמצעים כירורגיים מורכבים הרבה יותר בעתיד, אשר להם גם סיכויי הצלחה נמוכים יותר.

ד"ר הישאם שיבלי הוא מנהל מרפאת השיניים סמייל דנט הנמצאת בשיבלי-אום אל גנם ומעניקה שירותי רפואת שיניים כללית וכירורגית.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום