פוסט קורונה - האם מדובר בפייק ניוז?

(17)
לדרג

35.3% מעובדי מחלקות הקורונה דיווחו על תסמינים של פוסט טראומה ושליש מעם ישראל. ראיון עם פרופ' גליה גריסרו –סואן, מנהלת מרפאת פוסט קורונה בבית חולים דנה דואק

מאת: ריקי אמה דנון - מערכת דוקטורס

בינואר הוקמה בבית חולים דנה דואק לילדים בתל אביב, מרפאה לטיפול בילדים עם פוסט קורונה. המידע זלג דווקא מתסמינים שחוו המבוגרים ושאחר כך התגלו גם אצל ילדים. מדובר על פגיעה בעצב הטעם והריח, בעיות של הפרעות בזיכרון וריכוז. זה לא צחוק, זה פוסט קורונה.

פרופ' גליה גריסרו-סואן, באיזה תסמיני פוסט קורונה נתקלת בילדים מחלימי קורונה?

"אחד התסמינים הכי בולטים שדווחו על ידי מבוגרים שהחלימו, הייתה פגיעה בעצב הטעם והריח. גם ילדים סבלו מזה. הם איבדו את תחושת הטעם ואחר כך גם התלוננו על בחילה מהאוכל של אימא. זו למשל תופעה שעלולה להימשך כמה חודשים".

מה הטיפול שאתם יכולים לתת?

"בעיקר להרגיע. לתמוך בצעירים הללו ולומר להם שהם עברו מחלה לא לגמרי ברורה. הם מאוד דואגים שהם לא יחזרו לעצמם. מהניסיון שלי בסופו של דבר הכל יסתדר אבל זה עניין של זמן. היו ילדים שגם התלוננו על פגיעה בריכוז ובזיכרון. על עייפות. נערות שהיו רגילות לעשות ספורט ופתאום התלוננו על עייפות וחוסר אנרגיה. במקרה הצורך אנחנו מפנים לתפקודי ריאה כדי לבדוק אם אין פגיעה ריאתית ואני ממליצה להן על חזרה הדרגתית לספורט".

את מומחית למחלות זיהומיות, במה הפגיעה של הקורונה שונה מהן?

"כל מחלות הילדות הן מחלות זיהומיות. מחלת הנשיקה למשל מועברת ע"י וירוס ועלולה לגרום לירידה ברמת האנרגיה ולעייפות. אבל מה שראינו השנה- שונה לגמרי. מאות אלפי בני אדם שנדבקו בשנה אחת, עם כל מיני סיבוכים שאין במחלות חורף אחרות, עם פגיעה רב-מערכתית ושונה מחולה לחולה. יש שעברו את זה בקלות ויש שעברו את זה קשה מאוד".

מה יש לך לומר לכל האימהות שיצאו נגד פרופ' גליה רהב ? 

"אני חושבת שכל ההתלהמות מיותרת ואיננה במקום. לדעתי צריך לחסן ילדים מגיל 16, ובעוד כמה חודשים כאשר נקבל מידע על חיסון ילדים מגיל 12, אני בטוחה שהוא יהיה בטוח לילדים  ואז אפשר יהיה לבדוק את קבוצת הילדים מגיל חמש. חיסון זה הדבר הכי חשוב והיחידי שיש לנו היום נגד המגפה".

מחקר חדש: לרופאים במחלקות הקורונה סיכוי של 35% לחוות פוסט טראומה ודיכאון!

ראינו אותם במשך של השנה הזו מתמסרים ללא ליאות, תוך הקרבה אישית לטיפול בחולי הקורונה. שמענו אתם מדברים על מחלה קשה, על מחסור בציוד, על הקושי בטיפול בחולים המונשמים ועל הפרידות הבלתי אנושיות מהמתים. אבל לגמרי לא חשבנו שלכל הרופאים האמיצים האלה יש סיכון של 35% לחוות פוסט טראומה ודיכאון, יותר מ-15% מאשר רופאים אחרים. המחיר המקצועי הגבוה של הרופאים הפנימאים.

במחקר גדול שנערך בבית החולים שיבא תל השומר בהשתתפות 828 אנשי סגל רפואי עלו נתונים מדאיגים באשר לתוצאות הרגשיות והנפשיות על הרופאים שטיפלו ומטפלים עדיין בחולי קורונה. לאנשי הסגל שהיו עדים למוות של חולים, יש סיכון גבוה פי שלוש לפתח פוסט טראומה, גם מול רופאים אחרים שחוו מוות במחלקות אחרות. לעתים היה מדובר במוות של צעירים חולי קורונה ולא בפרופיל הגיל הממוצע של נפטרים. ריבוי המתים מהמגפה, והעובדה שהרופאים היו האחרונים שנפרדו מהם, גבה מהם מחיר רגשי ונפשי גבוה, אותו ניתן יהיה לבדוק שוב רק בעוד כמה חודשים. זו טראומה נצרבת, עלה מהמחקר שעלולה לחזור וגם חוסר האונים הנלווה אליה.

מחקר ביה"ס לעבודה סוציאלית באונ' חיפה- יותר משליש הישראלים חוו פוסט טראומה.

בבית הספר לעבודה סוציאלית באוניברסיטת חיפה נעשה מחקר חדש של שלושה חוקרים: פרופ' דנה יגיל, פרופ' פייסל עזאיזה ופרופ' מירי כהן ממנו עלו ממצאים על הפוסט טראומה שחווה עם ישראל בקורונה.

המחקר שנעשה בהשתתפות 600 אזרחים, נעשה במימונו של משרד המדע והטכנולוגיה והוא ביקש לבדוק בקרב קבוצות בסיכון גבוה את ההשפעה של הקורונה על הפרעת דחק פוסט טראומתית. הוא נעשה בשלוש תקופות זמן אחרי הסגר הראשון. מהמחקר עלה כי כשליש ממשתתפי המחקר חוו תסמינים של פוסט טראומה והגורמים לכך היו: אי ודאות, לחץ, אובדן משאבים ובדידות. הייתה עלייה של 8% בכמות המתלוננים שהציגו סימני פוסט טראומה בעוצמה נמוכה עד בינונית.

ממש לאחרונה פורסם מחקר של אוניברסיטת אוקספורד אשר מצא כי בקרב חמישית מחולי הקורונה, עלולה להיות מאובחנת הפרעה פסיכיאטרית שתימשך עד 90 יום. חלק ניכר מהחולים טענו כי הם חשו שהם מתמודדים עם חוויה גופנית פולשנית ומפחידה מאוד, וחוסר אונים לגבי הסיבוכים שהם עלולים לחוות כולל קשיים נפשיים. אחת הסיבות המרכזיות לכך, היא בידוד חולי הקורונה ממשפחותיהם.

במרפאת הפיזיותרפיה של בית החולים בלינסון נבדקה הסיבולת הגופנית של מחלימי הקורונה בגילאי 45 פלוס מינוס ונמצא כי היא שווה לסיבולת גופנית של גילאי 80!!!! מסתבר שלקורונה יש גם תופעות כמו פגיעה במערכות הלב, הריאה, שרירים והשלד שעלולות להופיע הרבה אחרי ההחלמה וכי מטופלים רבים לא יצליחו לחזור במהרה לעצמם או לתפקוד מלא.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום