כתרים וציפויים: כל מה שצריך לדעת על טיפולי שיקום ואסתטיקת השיניים

(0)
לדרג
תוכן מקודם

כתרי השיניים נועדו לאפשר שיקום מהיר ויעיל של תפקוד השיניים. בשנים האחרונות קיבלו הכתרים ייעוד נוסף, הודות לטכנולוגיה מתקדמת וכיום הפכו נפוצים גם בתחום השיקום האסתטי של מראה הפה

בית רופאים
03-5015301

כתרים למעשה משמשים כתחליף לכותרת השן הטבעית – מכאן גם שמם, ומעניקים לה הגנה היקפית ועל כן חשוב שהכתר יהיה חזק מספיק, כדי לתפקד במקום השן אך גם אסתטי באותו הזמן.

חשוב לדעת שיש הבדלים ואיכויות שונות של כתרים מסוג זה. את שכבת המתכת הפנימית ניתן לייצר מסגסוגות שונות של מתכות. כתרים שעשויים ממתכות פשוטות יותר "מתכות לא אצילות", עלולים לגרום לדלקת חניכיים כרונית שכן המתכות יחלידו בתנאי רטיבות וחמצן. הדלקת הכרונית עלולה לגרום גם לנסיגת חניכיים. נוכל לזהות זאת באמצעות הופעת פס כהה בחניכיים, שמעיד על המתכת המחלידה שמתפוררת ומצטברת בחניכיים. תופעה נוספת העלולה להתרחש היא חשיפת שולי הכתר שגם כן בעקבותיו נראה את הפס האפור הזה.

כתרים אלו יכולים גם להיות מיוצרים מסגסוגות המכילות אחוז גבוה יותר של מתכות אצילות שאינן מחלידות אבל יש לקחת בחשבון שמחיר הייצור עולה בצורה משמעותית.

סוגי כתרים שונים: חרסינה וזרקוניה

משפחת כתרי החרסינה והזרקוניה הם הכתרים המועדפים ביותר בשנים האחרונות שכן הם מעניקים מענה גם אסתטי וגם שיקומי במצבים רפואיים כגון:

  • שיניים שנפגעו ממחלות חניכיים כגון עששת, ישוקמו באמצעות כתר חרסינה לאחר ביצוע טיפול שורש.
  • שיניים חלשות לאחר טיפולים דנטליים שונים.
  • שיניים מסובבות או בבקיעת יתר (כחלק מתכנית שיקומית).
  • שיניים שחוקות
  • שיקום שיניים חסרות ועוד.

כתר חרסינה מאוחה לשכבת מתכת:

כתר חרסינה זה עשוי משתי שכבות: שכבה פנימית של כיפת מתכת ושכבה מעליה של ציפוי חרסינה. שתי השכבות למעשה מספקות את הפונקציה הכפולה של הכתר- לחזר ולשקם את האסתטיקה. בשפה המקצועית כתר זה נקרא גם כתר PFM (Porcelain Fused to Metal).

כתר זירקוניה – כתר ללא מתכת

כתר זירקוניה הוא בעצם כתר שאינו כולל מתכת.

הזירקוניה היא תחמוצת של החומר המתכתי זירקון. באמצעות התחמוצת, החומר מקבל תכונות קרמיות ומרקם וצבע שמאפשרים לעשות בו שימוש לצרכים אסתטיים. מצד אחד הזירקוניה קשה וחזקה כמתכת ומצד שני היא אסתטית בצבע השן.

להכנת כתר הזירקוניה מכינים כיפת זרקוניה דקה ככל האפשר ומותאמת באופן אישי לשן ומעליה מאחים חומר חרסינה.

ניתן לייצר כתר שכולו יהיה עשוי מזירקוניה  - כתר מונוליטי שעשוי מיחידה אחת, מתאים במיוחד לשיניים אחוריות ופוקנציונלי. סוג נוסף של כתר זרקוניה הוא כתר שברובו יהיה עשוי מזירקוניה ובחזיתו ישנה שכבה דקה של חרסינה. כתר כזה הוא אסתטי במיוחד ומתאים על כן לאזורי שיניים קדמיים.

כתר EMAX

סוג נוסף של כתר ללא מתכת הוא כתר בשם EMAX, אשר עשוי מחרסינה מחוזקת – ליתיום דיסילקט. מעבר האור דרך כתר זה טוב יותר מאשר זירקוניה והמראה שלו טבעי יותר. יחד עם זאת, במקרים שהשן מתחת לכתר כהה לדוגמא בגלל מבנה מתכתי, היתרון שלו עלול להפוך לחיסרון.

שווה קריאה:

ד"ר ג'רי כהן מסביר על - רפואת שיניים זעיר פולשנית: הדור הבא של טיפולי השיניים>>

הליך התקנת כתר

לשם התקנת כתר על השן קודם כל צריך להשחיז את השן וכך להקטין את מימדיה כדי שהכתר יעטוף אותה. לכתרי זירקוניה לרוב ניתן להסתפק בהסרה קטנה יותר של חומר שן לעומת כתר חרסינה מאוחה למתכת. לאחר מכן מכינים כתר זמני ובינתיים מעבירים את הנתונים לטכנאי באמצעות לקיחת מידות אנולוגיות עם חומרי מידה פלסטיים שמוחדרים לפה או בשיטה הדיגיטלית המתקדמת יותר, באמצעות סורק דיגטלי. לבסוף מודדים את הכתר ומדביקים אותו.

ציפויי שיניים- מדוע ולמה?

ציפוי שיניים הוא דרך לתקן אסתטית פגמים בשיניים כגון שיניים שבורות או שחוקות, שיניים בעלות צבע לא אחיד או לא לבן, רווחים בין השיניים, שיניים עקומות – ועוד. ציפוי שיניים הוא בעצם כיסוי של חזית השן בלבד המתקן את מראה השיניים. עובי הציפוי הוא מינימלי בממוצע הוא כ-0.5 מ"מ בלבד והליך התקנתו נחשב לשמרני, משום שלצורך ביצוע הציפוי  יש להסיר רק כמות מינימלית מהשן, אם בכלל, להבדיל למשל מביצוע כתר הדורש הסרה היקפית גדולה יותר. עם זאת, בכל מקרה יש לבחון את הנסיבות לגופן.

סוגים שונים של ציפויי שיניים

ככלל ניתן לומר שקיימים שני סוגים לגיטימיים של ציפויי שיניים: ציפויי חרסינה וציפויי קומפוזיט

ציפויי חרסינה

ציפויי חרסינה הם בעצם עלים דקים מחרסינה בעובי ממוצע של כחצי מ"מ בלבד המודבקים לשן ובכך מעצבים את צורתה, גודלה וצבעה. ציפוי החרסינה הוא חזק ומחזיק מעמד לאורך זמן.  חרסינה פלדספטית וחרסינת אימקס (EMAX) הן החרסינות המשמשות לביצוע הציפוי. חרסינה פלדספטית היא החרסינה הקלאסית אשר מיוצרת על ידי טכנאי אומן בשכבות המייצרות מראה של שן טבעית.

סוג נוסף זו חרסינה EMAX  שהיא חרסינה מחוזקת אשר הציפוי שלה נחרט מבלוק חרסינה דחוסה. ניתן לצבוע את חרסינת האימקס באופן חיצוני ליצירת אפקט של מראה שן טבעית או לייצר ציפוי שעשוי מאימקס משולב בשכבה דקה של חרסינה פלדספטית.

ציפוי זרקוניה- לא היה ולא נברא

חשוב מאד לדעת כי אמנם הזירקוניה היא חומר נפלא לכתרים, אך אין אפשרות לייצר ממנו ציפויים משתי סיבות עיקריות:

  • אסתטיקה- הזירקוניה היא אטומה ועל כן לא מתאימה כחומר ליצירת ציפוי חיצוני בלבד של השן
  • יכולת הדבקה- אין אפשרות להדביק רק עלה דק מזירקוניה לשן. הזירקוניה מחליפה למעשה את המתכות בהן השתמשו בעבר כבסיס לכתרים, ועל כן היא לא חומר שיכול להחזיק מעמד מבחינת ההרכב שלו כציפוי לשן כי הוא ייפול נורא מהר.

ציפויי קומפוזיט

קומפוזיט הוא למעשה חומר המשמש ברפואת שיניים אסתטית לצורך ביצוע סתימות לבנות או ציפוי השן. זהו חומר שדורש מומחיות וידע של הרופא המטפל, אך קשה להגיע למראה אסתטי ואחיד, שכן הציפוי נשחק עם הזמן, סופח צבע ולכן דורש תחזוקה מתמדת.

איך מבצעים ציפויים

ציפוי השיניים מתבצע במספר שלבים. ראשית, נערכת בדיקת התאמה ותיאום ציפיות עם המטופל, לאחר מכן מתבצעים צילומי סטודיו ומעבירים את האינפורמציה לטכנאי. בשלב השלישי, מכינים מודל דיגיטלי ופיזי של צורת השיניים המתוכננת ואז מכינים הדמיה על ידי העתקת הצורה המתוכננת לפה המטופל ובדיקת ההתאמה. זהו שלב קריטי שבו ניתן להתרשם מאיך הציפויים הולכים להראות הלכה למעשה וקבלת אישור להמשך. בשלב האחרון מכינים את השיניים לציפוי, לוקחים מידות ומשחררים את המטופל עם שחזור זמני. לאחר מכן מתבצעת ההדבקה של הציפוי.

לסיכום, כתרים אסתטיים וציפויי שיניים צברו תאוצה ופופולריות בשנים האחרות. יש להבין מה הפונקציה של כל אחד מהם, כאשר הכתרים נועדו למטרה שהיא גם תפקודית לרוב ואילו הציפויים הינם למטרה אסתטית. חשוב לדעת מאיזה חומר מורכב הציפוי והכתר שאתם מכניסים לפה שלכם, שכן יש לכך השפעה גדולה על אורך הזמן שהוא יחזיק מעמד ועל התפקוד שלו.

ד"ר מאיר אנג'י הינו רופא שיניים ממרפאת ג'רי כהן המבצע השתלת כתרי חרסינה וציפויי שיניים.

*תמונות אילוסטרציה: שאטרסטוק.

    רוצה לדרג?
    זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

    עוד בתחום