המדריך לבחירת משקפי שמש

(12)
לדרג
תוכן מקודם

בארץ שטופת אור כמו בישראל משקפי שמש הם פריט חיוני והכרחי, המסייע בהפחתת עוצמת האור המסנוור בכל ימות השנה ובפרט בקיץ, ומונע התפתחות של מחלות עיניים. על קרינה, סכנות לעין ומניעתן ע"י בחירה נכונה של משקפי שמש בכתבה שלפניכם

אופטומטריסט
077-9966233 (מספר מקשר)

משקפי שמש הם פריט אופנתי עם תמורה בריאותית. ובשמש הישראלית הרי שכל אחד צריך לפחות זוג משקפי שמש אחד תפקידם המרכזי של משקפי השמש הוא לסנן את הקרינה הנמצאת בשכבת האוזון. קרינת UVB – קרינה באורך "גל בינוני" זוהי קרינה, המסוכנת לעיניים, שעלולה להביא לדלקות, כוויות, מחלת קטרקט, בה זגוגית העין נעשית עכורה ועוד.

עבודה מול מחשב – כל מה שיעזור לכם לשמור על עיניים בריאות>>

נוסף על כך, כמו שעור גופנו נכווה בעקבות חשיפה לא מבוקרת לשמש, כך גם העיניים שלנו עלולות לקבל כוויית-שמש כתוצאה מ- קרינת  UVA – קרינת "גל ארוך", בעיקר אם מביטים ישירות לשמש בלי הגנה של משקפי שמש . הפגיעה תופיע באזור המקולה - החלק שקשור לראיה המרכזית ברשתית. כוויה בעיניים באה לידי ביטוי בכאב ואיבוד שדה ראיה ועד עיוורון. והיא עשויה להופיע גם מספר שעות לאחר החשיפה למשטח מסנוור כמו כר שלג, כביש או חול הים. קרינת  UVA – קרינת "גל ארוך" הידועה כקרינה השכיחה ביותר, קרינה זו אינה מסוננת על ידי שכבת האוזון, אך יש לציין שהיא פחות מסוכנת ביחס לקרינות האחרות.

פטריגיום – פגיעה בראייה

נובעת מחשיפה ממושכת לשמש וצמיחה של רקמה על פני שטח העין. הפטריגיום משנה את המספר ומעלה את הצילינדר באופן משמעותי. הטיפול במקרה רפואי זה מצריך ניתוח (גירוד של השכבה), שסיכויי ההצלחה שלו נמוכים, ולכן התופעה חוזרת ומצריכה ניתוח – גירוד בפעם השנייה. החשיפה לשמש עלולה לגרום לסרטן באזור העיניים (עפעפיים ורקמת העור) יובש ואדמומיות, הרגשת אי נעימות, גרד ותחושת "שרפה" ופגיעה בעור העדין מסביב לעין, שתבוא לידי ביטוי בקמטים ויובש.

קוצר ראייה: האם יש דרך להימנע ממנו?

עדשת משקפי השמש אחראית להפחתת הבוהק והאור האולטרה-סגול ומקנה נוחות לעיניים  

הבוהק נמצא בכל מקום במרחב הציבורי, הוא משתקף משמשות של בניינים ומכוניות, כבישים, עלים, שמיים שלג ומים. חשיפה ממושכת אליו מסוכנת לעיניים. עדשות משקפי שמש עם ציפוי אנטי רפלקס או עדשות מקטבות (פולרואיד) מפחיתות את הבוהק. מעבר לכך העדשה מונעת כניסת קרני UVA+UVB  לעין.

מתכננים לרכוש בקרוב משקפי שמש? הנה כמה דגשים, שייסעו לכם לבצע את הבחירה הנכונה:

  • נוחות –יש לוודא שמשקפיי שמש יהיו נוחים וקלים על הפנים.
  • בחירת גוון העדשה -גוון העדשה משפיע על תפישת הצבע ואיכות התמונה. ככלל, מומלץ לבחור בעדשות בגוון אפור, חום או ירוק- בעדשות אפורות למשל אין כלל עיוות גוון, העדשות החומות מעניקות גוון חום-צהוב קצת רחוק מהמציאות. העדשות הירוקות, קרובות יחסית "למציאות". גוונים אחרים בין אם מדובר על עדשות צהובות, אדומות או כתומות, שמגבירות את הניגודיות בתמונה מתאימות יותר לסובלים ממחלות עיניים.
  • צבע העדשה אינו משפיע על רמת ההגנה- ובכל מקרה חשוב לוודא, שהעדשה מספקת הגנה מפני קרני שמש UVA+. UVB מומלץ לבדוק ביום שמש גוונים של עדשות ולבחור בכל מקרה את מה שנוח.
  • רמת הכהות של העדשה –עדשות כהות מידי לפעמים "מחשיכות" מידי .משקפיים בהירים יכולים לסנוור. יש לנסות לבחון את רמות הכהות בחוץ ולבחור את הזוג הנוח ביותר לעיניים.
  • בחירת ציפוי לעדשה- עדשת משקפי השמש מורכבת ממספר ציפויים: ציפוי נגד קרינה UV 400 , ציפוי אנטי-רפלקס- המונע השתקפות עדיף שיופיע רק בחלקה הפנימי של העדשה . ציפוי חיצוני מראה- ציפוי אופנתי ללא משמעות אופטית. ציפוי פולרואיד- המאפיין עדשות מקטבות, ותפקידו לשבור את כניסתן של הקרניים האופקיות. עדשות שמש מתכהות (פוטוכרומטיות) מ65 אחוז כהות ועד 85 אחוז כהות בחשיפה לשמש.
  • בחירת העדשה בהתאם לשימוש היום יומי- מרבים בנהיגה, ספורט אתגרי ושהייה במרחבי חוץ? העדיפו משקפיים עם מסנן או עדשה מקטבת (פולארויד) ביתר המקרים ניתן להסתפק בעדשת משקפיים עם מסנני UV .
  • משקפיי שמש עם מספר—למרכיבי המשקפיים, מומלץ לייצר משקפי שמש עם המספר. אם הדבר לא אפשרי – משקפיי השמש יגרמו לירידה בחדות הראיה. יש להדגיש, שניתן לשלב את כל סוגי הציפויים גוונים קימורים ורמת כהות .
  • מנח המשקפיים- בחרו משקפיים צמודות לפנים על מנת לצמצם את כניסת האור לאזור העיניים. משקפיים נכונים ומומלצים, הם אלו שיעברו את קו הגבה בחלקה העליון .
  • עלות- ישנם אלפי מותגי משקפיים בעולם, גם כאן היקר לא בהכרח יצביע על איכות, התייעצו עם אופטומטריסט מוסמך, שייסע לכם לבחור את זוג המשקפיים המתאימים ביותר.
  • היכן לרכוש? משקפי שמש הוא מוצר צריכה אהוד ורווח, אך ברשת ישנם חיקויים רבים, כשזה נוגע לבריאות העיניים שלכם – אל תתפשרו, העדיפו לרכוש משקפי שמש ממקומות מורשים ומוסמכים.

אופטיקה מני בעלת שני סניפים בירושלים מציעה משקפי שמש מבית המותגים המובילים בעולם תוך התאמה אישית לצרכי הלקוחות.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום