התכנית הלאומית למיגור נגיף הפטיטיס סי יוצאת לדרך!

(0)
לדרג

במסגרת התכנית, אשר השיק משרד הבריאות, יחויבו קופות החולים לאתר באופן יזום את החולים בקבוצות הסיכון באמצעות בדיקות סקר ולטפל בהם. תכנית הסקר הלאומית תבחן 4 קבוצות סיכון של חולים בישראל: אנשים שעלו לארץ מחבר העמים, אנשים שמזריקים סמים, אנשים שקיבלו עירוי דם לפני 1992 ואסירים. לא רק קורונה!

מאת: מערכת זאפ דוקטורס

כיום, ישנם טיפולים חדשים, שיכולים לרפא לחלוטין את הנגיף, והם נמצאים בסל הבריאות ומונגשים עבור כלל החולים עם הפטיטיס C ללא הגבלה וללא קשר לחומרת המחלה. תקופת הקורונה, שבה המאבק בנגיפים ובמחלות הפך לעניין שבמרכז סדר היום, הביאה את ישראל להצטרף למדינות נוספות כדי להילחם בווירוס אחר- נגיף "הפטיטיס C  - צהבת נגיפית מסוג C", אחד הגורמים השכיחים ביותר למחלת כבד כרונית.

מדובר במחלה שאותה נושאים כ-70 אלף ישראלים, לרוב ללא ידיעתם, מכיוון שמדובר על מחלה א- תסמינית, ועשרות מתים ממנה מידי שנה, כתוצאה מסיבוכים נלווים, כמו מחלות כבד קשות , בהן שחמת בכבד או סרטן הכבד.

כעת, ישראל מצטרפת ל-9 מדינות נוספות, שכבר השיקו תכנית דומה, (אוסטרליה, יפן, דרום קוריאה, איטליה, צרפת, איסלנד, בריטניה, שוויץ וספרד), ומשיקה תוכנית חדשה להעלמת הנגיף בישראל.

מי שפעלו במשך שנים לקידום התכנית, לצד משרד הבריאות, הם עמותת חץ, עמותה למען חולי הכבד בישראל, בשיתוף עם החברה הישראלית לחקר הכבד והמועצה הלאומית לתזונה, גסטרו וכבד.

תכנית הסקר הלאומית תבחן 4 קבוצות סיכון של  חולים בישראל:  אנשים שעלו לארץ מחבר העמים, אנשים שמזריקים סמים, אנשים שקיבלו עירוי דם לפני 1992 ואסירים. אנשים אלו צריכים להיבדק לנשאות לנגיף וקופות החולים צריכות לאתר באופן יזום את אותם האנשים המשתייכים לקבוצות הסיכון הללו.

חוליו בורמן, מנכ"ל עמותת "חץ": "העובדה שדווקא בעיצומה של מגיפת הקורונה המשתוללת בארץ, משרד הבריאות נרתם לממש את הבטחתו בנושא, היא הישג היסטורי וצעד חשוב בדרך לניצחון על המחלה. בישראל, ישנם עשרות אלפי אנשים שמסתובבים עם הנגיף, מבלי שהם יודעים על כך. המחלה שלהם מתפתחת לאט לאט ועלולה להיות קטלנית. כעת, עם השקת התכנית, יחוייבו קופות החולים לאתר את החולים הללו באופן יזום ולטפל בהם, לפני שיהיה מאוחר מדי", הוסיף בורמן.

פרופ' אורן שיבולת, מנהל המכון למחלות דרכי העיכול והכבד במרכז הרפואי איכילוב ת"א ויו"ר החברה הישראלית לחקר הכבד:

"בשם החברה הישראלית לחקר הכבד, אנו מברכים על השקתה של התכנית הלאומית. ישראל חתמה בעבר על האמנה הקוראת לחיסול הנגיף עד שנת 2030, ובשנים האחרונות נעשה מאמץ גדול כדי לעמוד בהתחייבות זו.  לשמחתנו, חברו ביחד כול הגופים המטפלים בנושא בראשות שר הבריאות ומשרד הבריאות, קופות החולים, שירות בתי הסוהר, איגוד רופאי המשפחה והחברה הישראלית לחקר הכבד על מנת להוציא את התכנית אל הפועל.  אנו תקווה כי השקת התכנית מסמלת את תחילת תהליך היעלמותו של נגיף מסוכן זה, וקוראים לכולם לשנס מותניים במטרה שהתכנית תביא לתוצאה המצופה של מיגור הנגיף מישראל".

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום