לכבוד שבוע תכנון היריון בריא: כל מה שרציתם לדעת על חיסוני קורונה בהיריון

(8)
לדרג

מומלצים או מסוכנים? כל מה שחשוב לדעת על חיסוני קורונה בהריון. מצד אחד, אין עובדות מחקריות שתומכות בבטיחות חיסוני הקורונה עבור נשים בהיריון. מצד שני – רק לאחרונה דווח על נשים בהריון שאושפזו במצב קשה עקב הידבקות במחלה. לרגל שבוע היריון בריא שוחחנו עם מומחה שהסביר מדוע בכל זאת מומלץ לנשים בהריון להתחסן, למרות החשש המובן

מאת: מיכל הלפרין - מערכת דוקטורס

ארגוני הבריאות בארץ וברחבי העולם קוראים פה אחד לצאת להתחסן בפני קורונה, ובפועל כבר מיליוני אנשים בחרו להתחסן. אולם, כשמדובר בנשים בהריון ההחלטה מורכבת יותר, וזאת מאחר שנשים אלה לא נכללו בקבוצת המחקר שבחנה את בטיחותם של החיסונים.

לרגל שבוע היריון בריא שיחול ב 14 בפברואר, שוחחנו עם ד"ר אבישי מלכיאל, אחראי תחום רפואת נשים, ב"לאומית שירותי בריאות", ששמח לעשות סדר בנושא ולהסביר מהן ההנחיות העדכניות בנושא.

ד"ר מלכיאל, מהי ההמלצה הרשמית של משרד הבריאות בנושא?

"לפי ההמלצות העדכניות ביותר, מומלץ לנשים בהריון להתחסן החל מטרימסטר שני, ולנשים שנמצאות בסיכון גבוה לתחלואה (כמו אחיות ורופאות שבאות במגע עם מטופלים רבים) – מומלץ להתחסן כבר בטרימסטר הראשון. כמו כן, מומלץ גם לנשים שקיבלו את המנה הראשונה בטרם ההיריון להשלים את המנה השנייה במהלך ההיריון בהתאם ללוח הזמנים המקובל".

האם ההמלצה תקפה לכלל הנשים ההריוניות?

"כן, אך בדומה להנחיות המקובלות עבור האוכלוסייה הכללית – נשים שחוו תגובה אנפילקטית (תגובה אלרגית חריפה ומסכנת חיים) בעבר, נדרשות להתייעצות עם הרופא המטפל.

מה לגבי נשים מניקות?

"מומלץ גם לנשים מניקות להתחסן מפני שאין סיבה להניח שהחיסון יפגע בתינוק. למעשה ייתכן שהוא אף צפוי להרוויח מכך נוגדנים שיעברו באמצעות החלב, וכך למעשה הוא ירוויח הגנה מסוימת מפני המחלה".

האם העובדה שנשים בהריון לא נכללו במחקר שבחן את בטיחות החיסון לא אמורה להרתיע?

"גם חברת מודרנה וגם פייזר לא בחנו את השפעת החיסון על נשים בהריון. מטרתן הייתה לקיים מחקר איכותי ומקיף עבור כלל האוכלוסייה בזמן הקצר ביותר ובלי לפסוח על כללי הרגולציה המוכרים. לכן, כדי שהמחקר יהיה פשוט יותר לביצוע, הן בחרו שלא לכלול נשים בהריון בשלב הראשוני. למרות זאת, בדיעבד הסתבר כי חלק קטן מהנשים שנכללו בקבוצת הביקורת, וגם בקבוצת המחקר, היו בהריון בזמן הניסוי. הקהל שנבדק היה מצומצם.

מעבר לכך, לא ידוע על מנגנון ביולוגי בחיסון שעלול לגרום לבעיות. באופן הגיוני, לפי העקרונות שעל פיהם פועל החיסון, סביר להניח שאין חשש לפגיעה בעובר או להתפתחותו. זאת משום שלא מדובר בחיסון שמכיל וירוס מוחלש, אלא בכזה הגורם ליצירת תגובה אימונית באמצעות ייצור חלבון זמני של הנגיף.

והנקודה החשובה ביותר – צריך לזכור שמחלת הקורונה עשויה לפגוע בנשים בהריון באופן משמעותי. רק לאחרונה הצטערנו לשמוע על נשים שהתאשפזו בשלב מתקדם של ההיריון בשל נזקי המחלה וחלקן נאלצו לעבור ניתוח קיסרי בשלב מוקדם של ההיריון".

"בשורה התחתונה, כשמציבים את הסיכונים הכרוכים במחלה אל מול הסיכון התאורטי שבחיסון עבור נשים בהריון, נראה שהסיכון לפגיעה עקב המחלה גבוה פי כמה וגם סביר יותר. לפיכך, בהחלט מומלץ לנשים בהריון לפעול בהתאם להמלצות משרד הבריאות הקורא להתחסן החל מטרימסטר שני. כמו כן, בכל מקרה חשוב לשמור על כללי הבטיחות המתחייבים – לעטות מסכה, לשמור על היגיינה ועל מרחק וגם כמובן – להקפיד על ביצוע כל בדיקות המעקב הרצויות", מסכם ד"ר מלכיאל.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום