לכבוד שבוע תכנון היריון בריא: כל מה שרציתם לדעת על שעלת

(5)
לדרג

השעלת היא מחלה חיידקית המסכנת בעיקר תינוקות קטנים, ועלולה לגרום לסיבוכים רבים ואף למוות. החדשות הטובות: ניתן לצמצם מאוד את האפשרות לסבול מהסיכונים הכרוכים במחלה באמצעות חיסון בטוח ויעיל הניתן במסגרת חיסוני השגרה ובמהלך ההיריון

מאת: מיכל הלפרין - מערכת דוקטורס

בשנים האחרונות, ניכרת עלייה מדאיגה במספר מקרי השעלת שמדווחים בארץ ובעולם. לפי נתוני משרד הבריאות, יותר משליש מהתינוקות החולים מתחת לגיל שנה מאושפזים בשל המחלה, חלקם ביחידות לטיפול נמרץ. אין ספק שמדובר בנתון מדאיג במיוחד, לאור העובדה שכיום קיים חיסון יעיל ובטוח שמאפשר למנוע את המחלה ואת סיבוכיה.

לרגל שבוע ההיריון שחל ב 14 בפברואר, פנינו לד"ר אבישי מלכיאל, אחראי תחום רפואת נשים, ב"לאומית שירותי בריאות", שפרט אודות המחלה, הסיכונים הכרוכים בה והחיסון המומלץ עבור נשים בהריון.

"שעלת היא מחלה הנגרמת עקב חיידק בורדטלה פרטוזיס (Bordetella Pertussis). בעוד שאדם מבוגר הנדבק במחלה צפוי לפתח מחלה לא נעימה הכרוכה בעיקר בשיעול ממושך, תינוקות רכים עלולים לסבול מתסמינים קשים – החל משיעול חמור ביותר (לעיתים עד לכדי הכחלה), דרך סיבוכים שונים הכוללים דלקת ריאות, התייבשות, וסיבוכים נוספים העלולים להביא אף למוות", מסביר ד"ר מלכיאל. לדבריו, הדרך הטובה ביותר למנוע את המחלה היא באמצעות חיסון הניתן במסגרת חיסוני השגרה בטיפת חלב, בבתי הספר, וכן על ידי חיסון הניתן לנשים במהלך ההיריון.

מהן דרכי ההדבקה במחלה?

"היות שהחיידק נמצא בדרכי הנשימה, המחלה עוברת בקלות באמצעות העברה טיפתית – כלומר די בעיטוש קל או בשיעול כדי להעבירה לאדם בריא".

כמה זמן היא נמשכת?

"שעלת עשויה להימשך זמן ממושך, כאשר טיפול אנטיביוטי הניתן במועד עשוי לקצר את משך המחלה".

מדוע בעצם כל כך חשוב להתחסן במהלך ההיריון?

"ראשית, החיסון מגן על האם ההרה במהלך ההיריון מפני המחלה. אולם המטרה העיקרית בחיסון בתקופה זו נובעת מהעובדה שכאמור תינוקות רכים נמצאים בסיכון גבוה לסבול מסיבוכיי המחלה, והדרך היחידה למנוע אותה היא באמצעות חיסון הניתן לאם ההרה במהלך ההיריון. כך למעשה האם מקבלת נוגדנים שעוברים לעובר ומגנים עליו במהלך חודשי חייו הראשונים. החיסון בטוח ויעיל והוא מצמצם את הסיכוי לסבול מהמחלה בכ - 90 אחוז".

באיזה שלב של ההיריון מתבצע החיסון?

"משרד הבריאות הוציא הנחייה לחסן כל אישה בין שבועות 27 – 36, על מנת שהיא תפתח נוגדנים נגד המחלה. המטרה היא שאלה יחצו את השיליה וכך יעברו לעובר ויגנו עליו במהלך חודשי חייו הראשונים".

האם החיסון כרוך בתופעות לוואי?

"בדומה לחיסונים אחרים, גם חיסון נגד שעלת עשוי להיות מלווה בתופעות כמו אודם או נפיחות מקומית, אולם אלה חולפים לרוב במהרה".

אם התחסנתי בהריונות קודמים, האם עליי להתחסן שוב?

"בהחלט כן. הרעיון הוא לייצר חיסון פסיבי – כלומר להעביר רמת נוגדנים גבוהה שתחצה את השיליה, לכן, ההמלצה היא לחזור על החיסון בכל הריון מחדש".

אילו רכיבים נוספים מכיל החיסון?

"החיסון מכיל תרכיב מומת נגד שעלת, טטנוס ודיפתריה. תרכיב זה נבדק ואושר עבור נשים בהריון והוא נמצא בשימוש כבר שנים רבות".

לסיכום: חיסון שעלת במהלך ההיריון הוא חשוב והכרחי, והוא מאפשר להגן על התינוק הנולד מפני מחלת השעלת שעלולה לגרום לפגיעה קשה ועד למוות. מדובר בחיסון בטוח ואפקטיבי שמצמצם מאוד את הסיכוי לסיבוכים ולתמותה מהמחלה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום