להפסיק לנחור ולהתחיל לנשום

(24)
לדרג
תוכן מקודם

מהי תסמונת דום נשימה בשינה, אילו תחלואות נלוות לתסמונת ומהם החידושים בתחום? כל הפרטים בכתבה וגם סרטון הסבר מצולם

משווקי מכשור וציוד רפואי
077-2319632 (מספר מקשר)

כארבעה אחוז מהגברים ושני אחוז מהנשים באוכלוסייה הכללית, סובלים מתסמונת דום נשימה בשינה (Sleep Apnea): הפרעת שינה הבאה לידי ביטוי באפיזודות חוזרות ונשנות של הפסקות נשימה בזמן השינה. ככול שהפסקות הנשימה מתרחשות בתדירות גבוהה יותר, כך איכות השינה נמוכה יותר והעייפות במהלך היום, חמורה יותר בהתאם.

גורמי הסיכון של התסמונת כוללים בין השאר השמנת יתר והיקף צוואר גדול יחסית, פוליפים באף, סנטר קטן עם מנשך עמוק, שקדים מוגדלים ועוד. המעניין הוא שהסובלים מדום נשימה בשינה, לרוב לא מודעים לכך שהתעוררו פעמים רבות במהלך הלילה. למעשה גם אם מדובר בהפסקות נשימה של 20 שניות ויותר, המטופלים לרוב מדווחים לכל היותר על הליכה מרובה לשירותים במשך הלילה.

שוחחנו עם טכנאי השיניים יוסי ספוז'ניק, המייסד והבעלים של רשת מכוני "לילה רגוע", על ההשלכות של התסמונת ועל ההתקנים הדנטליים הייחודיים שמסייעים למטופלים רבים להיפטר מהפרעת השינה והנחירות, אחת ולתמיד.

ההפרעה לא מסתכמת בנחירות בלבד

"הדבר החשוב ביותר שצריך להבין על תסמונת דום נשימה בשינה, זה שבדרך כלל לא מדובר על הפרעה שבאה לידי ביטוי בנחירות בלבד", פותח ספוז'ניק. "חסימה חלקית של נתיב האוויר בזמן השינה באה לידי ביטוי בנחירות. ככול שהחסימה חמורה יותר, אופי התסמינים יהיה חמור יותר בהתאם.

כך לדוגמה, חולים הסובלים מדום נשימה בשינה מדווחים על ישנוניות במהלך היום, תשישות כרונית, כאבי ראש לאחר היקיצה, פגיעה בתפוקה בעבודה, ירידה בתפקוד מיני והרשימה עוד ארוכה. אך מעבר לכל זה, ישנו מגוון רחב ביותר של תחלואות נלוות ובכלל זה יתר לחץ דם, הפרעות קצב, פגיעה קוגניטיבית ועלייה בסיכון למעורבות בתאונות דרכים".

באיזה אופן הפתרון שלך שונה מהפתרון שנמצא בסל הבריאות?

"נכון להיום משרד הבריאות עדיין מממן למטופלים שסובלים מדום נשימה בשינה, מכשיר שנקרא CPAP (ראשי התיבות של Continuous Positive Airway Pressure). מדובר במסכה שיש לעטות בזמן השינה. המסכה מחוברת למדחס אוויר באמצעות צינור שמזרים אוויר בלחץ חיובי. לא זו בלבד שמדובר במכונה שאינה שקטה במיוחד אלא שמדובר במכונה מסורבלת מאוד. מבחינתי מטופל שנאלץ לישון כשהוא מחובר למכשיר ה-CPAP, מזכיר מאוד מטופל שישן במחלקת טיפול נמרץ. לפי מחקרים, חמישים אחוז מאילה שקנו את המכשיר, לא השתמשו בו מעולם.

ההתקנים הדנטליים שאנחנו מייצרים ב"לילה רגוע" לעומת זאת, הם סדי לילה עדינים מאד, שאינם מורגשים על ידי המטופלים. הסד מקדם את הלסת התחתונה למיקום שבו נתיב האוויר יהיה פתוח במהלך הלילה ומאפשר למטופלים לישון בכל תנוחה אפשרית, מבלי שיסבלו מהיצרות של נתיב האוויר".

האם כל אדם שסובל מנחירות או דום נשימה בשינה יכול להפיק תועלת מההתקנים הדנטליים שאתם מייצרים ב"לילה רגוע"?

"ההתקנים הדנטליים שאנחנו מייצרים ב"לילה רגוע", מתאימים למטופלים רבים אך בהחלט יתכנו מקרים שבהם יתברר בשלב האבחון הראשוני, שהפתרון לא מתאים למטופל. למעשה אני מייצר התקנים אך ורק למטופלים שהפתרון הזה מתאים להם ושהסיכוי שההתקן יסייע להם, גבוה מאוד".

תגידו שלום ל-CPAP. צילום: שאטרסטוק

כיצד מתבצע האבחון הראשוני?

"בקליניקות של "לילה רגוע", ישנם רופאי שיניים שצברו ניסיון בתחום, שמקבלים את הפציינטים לייעוץ ראשוני. התפקיד שלהם הוא לוודא שההתקן רלוונטי למטופל ולהעריך את סיכויי ההצלחה של הטיפול, כשהאבחון הראשוני מתבסס על שילוב בין מספר בדיקות.

בראש ובראשונה הלקוחות שלנו צריכים להגיע אלינו עם צילומי שיניים. זהו השלב הבסיסי ביותר שכן אני חייב לדעת אם השיניים של המטופל תקינות. במקרים מסוימים מתברר בשלב מוקדם מאוד שבשל מצב השיניים של המטופל, לא ניתן לייצר עבורו סד מתאים. כבר קרו מקרים שבהם המלצנו ללקוח לסיים טיפולי השתלות למשל ולשוב אלינו בהמשך".

כלומר אתה לא תתעקש לייצר סד בכל מחיר

"אני לא נמצא בתחום הזה במטרה לייצר התקנים. המטרה שלי היא לעזור לאנשים. לכן אם ברור לי שההתקן יגרום ליותר נזק מתועלת, אני אמליץ ללקוח לתת עדיפות לאלטרנטיבה אחרת. האבחון המוקדם שאנחנו מבצעים בקליניקות שלנו הוא השלב החשוב ביותר כי זהו השלב שבו אנחנו מבצעים שיקולים של עלות מול תועלת.

בשלב האבחון כל מקרה נבחן לגופו. הגיעה אלינו למשל פציינטית שנמצאה בתהליך של השתלת שיניים. באופן עקרוני, מצב השיניים שלה לא היה טוב במיוחד והיה ברור שהנוכחות של ההתקן בפה במהלך השינה, עלולה להגדיל את הסיכון לנזק באחת השיניים. עם זאת, בזמן השינה רוויית החמצן שלה ירדה ל-57%. לכן בסופו של דבר החלטנו לייצר עבורה סד לילה זמני ובשלב מאוחר יותר, עם סיום ההשתלות, לייצר עבורה סד קבוע. זאת כיוון שהרבה יותר מסוכן לחיות עם דום נשימה בשינה בדרגה כה חמורה מלהגדיל את הסיכוי לפגיעה בשן".

אילו בדיקות נוספות כולל האבחון הראשוני?

בנוסף לצילומי שיניים, אנחנו מבקשים מהלקוחות שלנו להביא גם תוצאות של בדיקות שבוצעו במעבדת שינה. מעבר לכך, הלקוחות שלנו מביאים הקלטות שלהם בזמן השינה, שהוקלטו באמצעות אפליקציה סלולרית חינמית. הרופאים שעובדים בקליניקות של "לילה רגוע", מבצעים שקלול של כל הממצאים, בודקים האם הנתונים שהתקבלו במעבדת השינה תואמים להקלטות שהקליט המטופל, בוחנים את מידת ההתאמה של השיניים לטיפול, בוחנים את מבנה הלוע ובסופו של דבר מתקבלת החלטה בנוגע לסיכויי ההצלחה של הטיפול ולסוג ההתקן שעשוי לסייע למטופל".

איזה מידע מקבל הלקוח בשלב האבחון הראשוני?

"כל תהליך העבודה במרפאות "לילה רגוע", מתבצע בשקיפות מלאה, כשהלקוח מקבל הסברים מפורטים לאורך כל הדרך. בשלב האבחון הראשוני אנחנו מסבירים למטופל מהו מצבו הנוכחי בהתבסס על הנתונים של הבדיקות השונות ומסבירים לו כיצד ניתן לשפר את איכות השינה שלו באמצעות ההתקן הדנטלי שלנו. כמו כן ההקלטות הראשוניות משמשות אותנו לצורך השוואה: לאחר מספר שבועות שבמהלכם הלקוח הולך לישון מדי לילה עם ההתקן הדנטלי, אנחנו מבקשים ממנו להקליט את עצמו פעם נוספת כדי שנוכל לבצע השוואה עם ההקלטה הראשונית. בדרך כלל מדובר על הבדל של שמיים וארץ".

כמה זמן לוקח לייצר את ההתקן?

"אם הלקוח מעוניין להתקדם בתהליך לאחר פגישת הייעוץ, רופא השיניים לוקח מטבעים ומנשך, על מנת שנוכל להכין את הסד המתאים למטופל. הסד מיוצר בהדפסה תלת-ממדית ומשך הייצור הוא כ-30 ימים. לאחר שהלקוח אוסף את ההתקן ומתחיל להשתמש בו, עליו לעבור תקופת הסתגלות שנמשכת בדרך כלל כשבועיים. במהלך התקופה הזו, המוח מתרגל לפוזיציה החדשה של הפה בזמן השינה.

בתום השבועיים הראשונים, הלקוח מגיע פעם נוספת למרפאה ומבוצעת הערכה של השפעת הטיפול. בהתאם לצורך, אנחנו מבצעים כוונון עדין של ההתקן על מנת שההתאמה תהיה אופטימלית. באופן עקרוני אנחנו מאוד זמינים ללקוחות שלנו, שיודעים שניתן לפנות אלינו עם כל שאלה בכל שלב שהוא".

מה קורה אם מטופל עבר טיפולי שיניים שגרמו לכך שהסד כבר לא מתאים?

"אנחנו מבצעים גם התאמות מיוחדות עבור מטופלים שעברו טיפולי שיניים בעלות מינימלית בהתאם לצורך. כמו כן אם לקוח מעוניין במהלך הזמן לשדרג את הדגם שרכש לדגם מתקדם יותר, יהיה עליו לשלם אך ורק את ההפרש בין המחירים. בהקשר זה ברצוני לציין שיצאנו לאחרונה במבצע חדש המיועד עבור נפגעי הקורונה. מדובר בהתקן דנטלי בסיסי אך יעיל מאוד שעושה עבודה מצוינת. לרגל הפרידה מהשנה הלא פשוטה שעברה עלינו, אנחנו מציעים את הסד במחיר מיוחד של 2020 שקלים בלבד".

*המידע בכתבה הינו באחריות המפרסם בלבד. אין לראות בכתוב באתר מעיין המלצה או הנחיה לנטילת או אי נטילת תרופות, התקנים ותוספי תזונה מכל סוג שהוא, לרבות המלצה על מוצר מסוים. לפני השימוש בתרופות ו/או תוספי מזון והתקנים יש להיוועץ עם רופא מוסמך בלבד.

  • צור קשר
לילה רגוע- מונע נחירות באופן מיידי
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום