המדריך המלא לטיפול באמצעות גלי הלם

(0)
לדרג
תוכן מקודם

כיצד פועל מכשיר גלי הלם, מהן מגבלות הטיפול ובאילו מקרים רצוי לשלב אותו יחד עם טיפולים מקבילים מתחום האורתופדיה/ פיזיותרפיה?

פיזיותרפיסט
053-4695325 (מספר מקשר)

בשלושה וחצי העשורים האחרונים, השימוש במכשירי גלי הלם לצרכים רפואיים הפך לנפוץ יותר ויותר ככול שחלפו השנים. הפעם הראשונה שבה השתמשו בגלי הלם במסגרת טיפול בחולה שסבל מאבנים בכליות הייתה ב-1985 אך תוך עשור אחד בלבד החלו להשתמש בגלי הלם לצרכים רפואיים מגוונים.

בין השאר בשלהי שמות ה-80 החלו להשתמש בגלי הלם כטיפול בשברים שלא התאחו ובתחילת שנות ה-90, החלו להשתמש בגלי הלם כטיפול לדלקות גידים. בהמשך התגלה כי גלי הלם יכולים לסייע רבות לסובלים ממרפק טניס, דורבן ושלל בעיות אחרות ברקמות רכות.

אמנם ההיסטוריה של השימוש בגלי הלם לצרכים רפואיים קצרה יחסית, אך נכון להיום ניתן למצוא מכשיר גלי הלם פחות או יותר בכל מכון פיזיותרפיה. זאת כיוון שמכשירי גלי ההלם הפכו לאחד מהכלים הבסיסיים ביותר במסגרת טיפולים המוצעים למטופלים שסובלים משלל בעיות אורתופדיות. שוחחנו עם הפיזיותרפיסט שאדי עזאיזה, המנהל של מכון ג'ודי קליניק, כדי להבין את סוד הקסם של גלי ההלם ולהבין מהן המגבלות של הטיפול.

מה זה בעצם מכשיר גלי הלם?

"גלי הלם הם למעשה גלי קול שניתן לשדר בתדירות גבוהה מאוד ובאופן ממוקד מאוד לאזור מסוים בגוף. כשרק החלו לחקור את האפשרות להשתמש בגלי הלם, השימוש העיקרי בהם היה בתחום האורולוגיה. כששמו לב שהטיפול משפיע על רקמות הסמוכות לאזור הטיפול בצורה חיובית, החלו להשתמש בגלי הלם לטיפול בשלל בעיות אורתופדיות.

היום אנחנו יודעים שגלי הלם מסוגלים להוביל לחידוש רקמות פגועות, לעלייה בצפיפות העצם, לפירוק הסתיידויות כרוניות והרשימה עוד ארוכה. אחת היתרונות המרכזיים של השימוש בגלי הלם הוא שמדובר בטיפול שאינו פולשני ושלא גורם לכאב או אי נוחות. במקרים רבים, הטיפול אף יכול למנוע ניתוח".

רבים מתייחסים לטיפול באמצעות גלי הלם כמעין "טיפול קסם". האם אכן תוך כמה טיפולים קצרים אפשר להיפטר מבעיות כרוניות שלא אחת מלוות את המטופל במשך שנים?

"אין ספק שמדובר בטיפול יעיל מאוד ומומלץ מאוד עבור מטופלים מסוימים. עם זאת, בדיוק כפי שאדם שסובל מכל בעיה רפואית אחרת, בדרך כלל יקבל מכלול טיפולים ולא יסתפק בתרופה אחת או טיפול אחד בלבד, כך גם כשזה מגיע לבעיות אורתופדיות שונות, אני לא ממליץ להסתפק בגלי הלם באופן בלעדי".

אילו סוגי טיפולים אתה נוהג לשלב עם טיפול בגלי הלם?

"כל מקרה נבחן לגופו וכל טיפול מותאם למטופל באופן אישי בדומה לאופן שבו חייט תופר חליפה לפי מידות הגוף של הלקוח. כך למשל, אחת הבעיות המרכזיות שטיפול בגלי הלם נחשב ליעיל במיוחד עבורה, היא דורבן. אך למרות שהיעילות של גלי הלם במקרה של דורבן הוכחה בלא מעט מחקרים, אני אקפיד לשלב את הטיפול בגלי הלם עם טיפולים שונים אחרים כמו רטיות קרות, טייפינג ומובן שגם הנחיות מפורטות לביצוע תרגילים שונים בבית.

כדי שהטיפול יהיה אולטימטיבי והתוצאות אופטימליות, אני אשאף למשל לשנות את הזווית של הקשת ברגל על ידי חבישה מתאימה. יתכן גם שאמליץ למטופל ללכת עם מדרסים מיוחדים כדי להפחית את הכאבים ולמזער את הסיכוי שהבעיה תופיע מחדש לאחר הטיפול. במילים פשוטות אני יכול לומר שאם אני אשחרר את המטופל לביתו לאחר שכל מה שעשיתי זה לטפל בו באמצעות מכשיר גלי הלם, ההחלמה שלו לא תהיה שלמה והטיפול יהיה הרבה יותר ממושך ממה שהיה יכול להיות".

מה הדבר החשוב ביותר שמטופלים צריכים לדעת על טיפול בגלי הלם?  

"לדעתי הדבר החשוב ביותר שצריך להפנים בנוגע לטיפול בגלי הלם זה שלא מדובר בפתרון קסם. כל עוד הטיפול בגלי הלם לא ישולב עם טיפולים אחרים המותאמים למטופל באופן אישי, רוב הסיכויים שהבעיה לא תיעלם. לצערי, נכון להיום ניתן לעבור טיפולים בגלי הלם שמבוצעים על ידי בעלי מקצוע שאינם פיזיותרפיסטים. במקרה הזה, המטופל יכול לעבור יופי של טיפול בגלי הלם, אך לא תהיה לו אפשרות ליהנות ממניפה רחבה מאוד של טיפולים אחרים שיש לבצע.

לכן ההמלצה הטובה ביותר היא לתת עדיפות לטיפולים בגלי הלם במרפאת פיזיותרפיה המעסיקה פיזיותרפיסטים מקצועיים ובעלי ניסיון. זאת כיוון שרק פיזיותרפיסטים מקצועיים ומנוסים יוכלו להתאים למטופל תכנית טיפולים שלמה, שבה גלי ההלם הם רק אלמנט אחד, מרכזי ככול שיהיה".

יש טיפולים נוספים שיכולים לשפר את סיכויי ההחלמה כשהם ניתנים בנוסף לגלי הלם יעבר לאלו שהזכרת?

"כפי שציינתי, כל מקרה נבחן לגופו ולכן לא פשוט לספק תשובה כללית. עם זאת, אני יכול לומר לך שמטופלים הסובלים ממרפק טניס, יכולים להפיק תועלת רבה מפנייה למכון פיזיותרפיה שמציע בין השאר טיפול בגלי הלם. במקרה של מרפק טניס, אני בדרך כלל משלב את הטיפול בגלי הלם עם טייפניג וכן עם דיקור יבש. לא אחת אני גם מוצא לנכון לשחרר מטופלים הסובלים ממרפק טניס לביתם בתום הטיפול, עם רצועה זמנית שתשחרר את הלחץ שנוצר בגידים, המוביל במקרים רבים לדלקת מקומית, לנפיחות ולכאבים.

אך גם במקרה הזה, אם אשחרר את המטופל לאחר שכל מה שעשיתי היה לטפל בו באמצעות מכשיר גלי הלם, ההקלה שלו לא תהיה משמעותית כמו שהייתה יכולה להיות אם הייתי מעניק לו קשת רחבה של טיפולים".

לקריאה נוספת: מדוע מומלץ לשלב אימוני כושר עם טיפולי פיזיותרפיה? 

האם ניתן לעבור את הטיפול בגלי הלם במכון אחד ואת שאר הטיפולים במכון אחר?

"באופן עקרוני אפשר לעשות את הפיצול הזה אבל אני בפירוש לא ממליץ לעשות זאת. יש אמנם טיפולים מסוימים שרק פיזיותרפיסט או אורתופד מוסמכים לבצע כמו דיקור יבש לדוגמה. לעומת זאת גם אדם ללא הכשרה בתחום הפיזיותרפיה, יכול לעבור הכשרה ולטפל באמצעות מכשיר גלי הלם.

אני ממליץ מאוד לכל אדם שבוחר לעבור טיפול בגלי הלם, לברר מראש האם האדם שיבצע את הטיפול הוא פיזיותרפיסט מוסמך או שמא מדובר בסך הכל באדם שלמד להפעיל את המכשיר ותו לא. במקרה השני, לא ניתן יהיה ליהנות מכל הטיפולים שיש לעבור בדרך להחלמה תחת קורת גג אחת. זאת כמובן בניגוד למצב שבו נותנים עדיפות מראש לטיפול במכון פיזיותרפיה מקצועי שמספק מגוון רחב מאוד של טיפולים ושאנשי המקצוע שמועסקים בו מסוגלים להתאים את תכנית הטיפולים למטופל באופן אישי".

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום