טרום סילבסטר: שתיית יין מסוכנת לבריאותכם

(26)
לדרג

רגע לפני הסילבסטר ואומנם סגר בפתח, אך החגיגות האינטימיות בעיצומן. חושבים להרים כוסית לשנה החדשה? כדאי שתשקלו זאת שוב. למרות הסברה הרווחת לפיה יין טוב לבריאות, מחקרים שנעשו בזמן האחרון מוכיחים בדיוק ההפך: צריכת יין בכל כמות שהיא, אינה מומלצת ואף עלולה להעלות את הסיכון לסרטן מסוגים שונים

מאת: מיכל הלפרין - מערכת דוקטורס

יין ישמח לבב אנוש? כנראה שכן: היין מחמם, משחרר וכבר שנים שהוא משמח אנשים רבים ברחבי העולם ובעיקר את חובבי האוכל והלייף סטייל. יתרה מכך, ליין מיוחסות גם לא מעט סגולות בריאותיות, ושתית יין אדום בכמות מתונה נחשבת בריאה כבר שנים רבות. "מבין כל המשקאות האלכוהוליים, היין האדום מכיל את כמות הפוליפנולים (נוגדי החמצון) המכובדת ביותר", מסבירה שירי יום טוב - דיאטנית ילדים, מבוגרים וסוכרת, ב"מאוחדת" מחוז דרום. 

לשם הדוגמה, היא מציינת מאמר שפורסם בשנת 2018 בכתב העת המדעי Nature, אשר סוקר מחקרים מובילים בתחום הפוליפנולים. "המאמר מדבר על ההשפעה האנטי דלקתית של הפוליפנולים ועל הקשר שלהם להשפעה מיטיבה בהפחתת מחלות לב וכלי דם, הפחתת סטרס חמצוני ומצבי דלקת".

"שימוש באלכוהול הוא אחד מגורמי הסיכון לתמותה המובילים בעולם"

לפני שאתם מסתערים על בקבוק יין אדום לרגל השנה האזרחית החדשה, שירי יום טוב מבקשת לעדכן במחקרים העדכניים ביותר בנושא, שמעלים חשש בנוגע לסיכונים בריאותיים שקשורים לשתיית המשקה האלכוהולי: "במחקר רחב היקף, מסוג מטא אנליזה מ 2018 שמתבסס על 592 מחקרים פרוספקטיביים ורטרוספקטיביים המקיף 195 מדינות, אשר התפרסם בכתב העת הרפואי  Lancet, עולים ממצאים מדאיגים ששוללים את הסברה לפיה כמות מתונה של אלכוהול אכן מועילה לבריאות".

יום טוב טוב מסבירה כי המחקר מצביע למעשה על כך ששימוש באלכוהול הוא אחד מגורמי הסיכון לתמותה המובילים בעולם. בין היתר הוא מעלה את הסיכון לסרטן מסוגים שונים: סרטן השד, הוושט, הכבד, הגרון, הפה, המעי הגס והרקטום. כותבי המחקר מבהירים כי '"אין רמה בטוחה של אלכוהול", ושהסיכון למעשה עולה עם כמות הולכת וגדלה של שתיית אלכוהול יומית.

כמו כן היא מציינת מחקר נוסף, שפורסם במרץ 2019 בכתב העת המדעי B.M.C אשר אסף נתונים ממאגרי המידע באנגליה ובדק את העלייה בסיכון לסרטן כתוצאה מצריכת רמות מתונות של אלכוהול אצל נשים וגברים. המחקר מצא כי 10 גברים מתוך 1000 שאינם מעשנים טבק יפתחו סרטן הוושט, הקיבה או הכבד ו – 14 נשים מתוך 1000 שאינן מעשנות יפתחו סרטן השד. גם מחקר זה קבע כי אין רמה בטוחה של אלכוהול, ואין סיבה לשתות אלכוהול מסיבות בריאותיות.

"צריכת אלכוהול בכל דרגה אינה בטוחה"

יום טוב מוסיפה ומציינת כי גם ארגון הבריאות העולמי, הסוכנות הלאומית לחקר הסרטן, הקרן העולמית לחקר והמכון האמריקאי לחקר הסרטן הצהירו פה אחד כי צריכת אלכוהול בכל דרגה אינה בטוחה. בעקבות הצהרה זו, בבריטניה הוחלט על רפורמה במסגרת ההנחיות לשתייה מתונה של יין, ונקבע כי כל רמה של צריכת אלכוהול יכולה להיות קשורה למגוון סוגי סרטן ואין הצדקה לשתות אותו, וודאי שלא מסיבות בריאותיות.

גם באוסטרליה לא נשארו אדישים לנוכח המחקרים, ובאוקטובר 2020 יצאו שם עם מחקר בנושא. המחקר פורסם בB.J.C  - כתב העת הבריטי לסרטן ובהמשך  ב Nature. המחקר מביא תוצאות שמחזקות אף הן את הקשר של צריכת אלכוהול עם הסיכון לסרטן.

לפי המחקר, הסיכון לסרטן הנגרם ע"י אלכוהול גדל ככל שצריכת האלכוהול משמעותית יותר בנשים ובגברים. סרטן בדרכי העיכול העליונות, הפה, הלוע והגרון, הוושט, מלנומה, בלוטת התריס, סרטן פי הטבעת, המעי הגס, הכבד והשד – כל אלה נקשרו באופן חיובי לצריכת אלכוהול.

מעבר לכך, המחקר מציג ממצא משמעותי נוסף בנוגע להשפעה שיש לדפוס השתייה על הסיכון לחלות בסרטן. כך למשל נראה שדפוס שתייה אפיזודי מוגזם קשור בעלייה לסיכון סרטן השד בקרב נשים.

ובכל זאת, היש ליין יתרונות?

ומה באשר ליתרונות הפוליפנולים שצוינו, אתם וודאי שואלים? ובכן, מכיוון שכמויות הפוליפנולים הנדרשות על מנת להביא להטבה במחלות שהוזכרו הן גדולות בהרבה ממה שנמצא בכוס יין אדום, אין המלצה להגדיל את צריכת היין, בשל הנזקים שהוא עלול לגרום כאמור. יום טוב מציינת כי גם ההמלצות התזונתיות החדשות של משרד הבריאות הישראלי  מ 2019 קוראות להפחית ככל האפשר בצריכת אלכוהול. משרד הבריאות מסביר כי "מחקרים שונים מראים קשר מיטיב בכמות קטנה יום יומית של אלכוהול, אך מנגד מצטברות בשנים האחרונות עדויות רבות וחזקות על נזק משתיית אלכוהול".

ואם אתם זקוקים למסקנה כללית, הרי לכם: במקום להרים כוס יין תוכלו להרים כוס מיץ רימונים טבעי או פשוט להסתפק בתירוש. שתהיה שנה אזרחית טובה ובריאה!

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום