התינוק שלכם סובל מאף סתום? כך תעזרו לו לנשום לרווחה

(37)
לדרג

לצד הקורונה, גם החורף בפתח, ושוב הנזלת מאיימת על התינוק שלכם ומקשה עליו להירדם? נסו להיעזר במי מלח, דאגו לסביבה לחה והשכיבו אותו בזווית. מה עוד אפשר לעשות ולמה כדאי להימנע מטפטוף שמן ארומטי בסביבת התינוק? רופא ילדים עם כל התשובות והפתרונות שיעזרו לכם לצלוח את הנזלת החורפית בשלום

מאת: מערכת זאפ דוקטורס

אם יש משהו שללא ספק יכול להוציא כל הורה מדעתו, זה לראות את התינוק הקטן מנסה להירדם או לאכול, ולא מצליח בגלל אף גדוש. ד"ר דב טשרנין, מומחה ברפואת ילדים ומנהל מרפאה בקופת חולים "כללית" במחוז שרון שומרון, נתקל לא מעט בתופעה ומסביר שזוהי למעשה בעיה מוכרת המתרחשת בעיקר בחורף, אך גם לאורך השנה. "ככל שהילד קטן יותר כך התופעה עשויה להטריד אותו יותר", הוא מחדד. "הסיבה לכך היא שככל שהגיל קטן יותר, כך חללי הלוע והאף צרים יותר והסתימה מתרחשת יותר בקלות. נוסף לכך, צריך לזכור שתינוקות לא יודעים לקנח את האף, מה שגורם להם לסבול אף יותר".

כשהתינוק ישן – ובעיקר כשהוא מונח על גבו בהתאם להנחיות, הליחה יורדת אל חלל הפה וגורמת לשיעול

אם השיעול מלחיץ אתכם, אתם ככל הנראה יכולים להירגע. ד"ר טשרנין מציין שהשיעול עצמו אינו מהווה בעיה אלא להפך – הוא הכרחי על מנת לסייע לגוף להיפטר מהליחה ולמנוע ממנה לחדור לריאות. לדבריו, זו בדיוק הסיבה לכך שרופאי ילדים רבים אינם ממהרים לרשום לתינוק סירופ לשיעול, שכידוע מדכא את המנגנון הטבעי ופוגע ביכולת הגוף להיפטר מהליחה. ובכל זאת, מאחר שאנחנו נמצאים בתקופה שבה הקורונה מתפשטת, כדאי להתייעץ עם רופא במקרה של שיעול". אז מה בעצם גורם להופעת הנזלת? ובכן, שימו לב: ד"ר טשרנין מסביר שהסיבות לכך יכולות להיות מגוונות – החל מנזלת אלרגית, דרך וירוס בדרכי הנשימה העליונות ועד לזיהום חיידקי. כך או כך, העניין בהחלט עשוי להטריד את מנוחת התינוק, וגם את מנוחת ההורים.

החל ממי מלח ועד לתרופות: כל הפתרונות לאף סתום

מעבר לסבל שכאמור נגרם כתוצאה מהאף הסתום, ד"ר טשרנין, מציין שכשתינוק לא ישן כראוי, הוא יכול לסבול מבעיות נלוות אחרות כמו: אי  שקט, עצבנות ועוד. וכאשר מדובר בתופעה כרונית ומתמשכת, היא עשויה להוביל גם לבעיות קשב וריכוז ואפילו לפגיעה במערכת החיסון.  לפיכך, בהחלט קיימת חשיבות לטיפול. אז מה עושים? ד"ר טשרנין מציין שלרוב הטיפול הטוב ביותר להקלה על נזלת וליחה הוא פשוט – זמן. בינתיים, הוא מציע להיעזר בדרכים הבאות:

לחות, לחות, לחות: הלחות למעשה מפרקת את צמיגיות הנזלת והליחה ועוזרת לתינוק לבלוע אותה, וכך לפנות את מערכת הנשימה. דרכים שיכולות לשפר את רמת הלחות הן למשל: אמבטיה חמימה בחדר סגור, אינהלציות של מי מלח 0.9 אחוז, שלרוב מומלצות החל מגיל חודשיים ומעלה.

לגבי מכשירי האדים השונים, הד"ר מציין כי כיום לא מומלץ להשתמש בהם מאחר שהם עשויים לגרום ל"מחלת הלגיונרים" הנגרמת בעקבות חיידק שעשוי להימצא במי המתקן. למי שבכל זאת מחליט להשתמש במוצר כזה, הוא מציע להקפיד על החלפת המים וניקיון המוצר באופן יומי.

מי מלח: אחת הדרכים היעילות ביותר לפתיחת אף סתום היא באמצעות טפטוף תמיסת מי מלח לתוך נחירי התינוק. את התמיסה ניתן לרכוש בכל בית מרקחת ללא מרשם רופא. בניגוד לתרסיס מי מלח שלרוב לא מצליח לחדור אל מעבר לחלל האף, הטיפות יעילות יותר כיוון שהן מצליחות להגיע גם אל חלל הלוע.

הפתרון יעיל בייחוד לזמן קצר, למשל לפני שהתינוק יונק או ניזון מבקבוק, אך גם כאמצעי שמסייע להקל על שלב ההירדמות הראשונית.

השכבה בזווית: כדי לצמצם את הסיכוי שהנזלת תגיע לאזור הלוע, אפשר להניח מתחת למזרן של התינוק מגבת או כרית. אבל שימו לב: יש להניח אותן אך ורק מתחת למזרן, שכן הנחתתן על גבי המזרן עלולה לגרום לסכנת חנק.

הקלה תרופתית:

ד"ר טשרנין מציין שבחלק מהמקרים יומלץ על טיפול תרופתי, שיותאם בהתאם לבעיה שגורמת לחסימה. כך למשל, משאף ונטולין יכול לסייע לתינוקות ולפעוטות שסובלים מנזלת על רקע של קוצר נשימה בשל ריאות ריאקטיביות (אסטמת ילדים). לעומת זאת - תרופות אנטי היסטמיניות עשויות לתרוםלייבוש הרירית, מה שמסייע להפחית את כמות הנזלת שנוצרת אצל ילדים שסובלים מנזלת אלרגית.

כמו כן, ניתן להיעזר בתרסיס סטרואידלי שמסייע לייבש את הריריות באופן מקומי עם ספיגה סיסטמית מינימלית, ומותאם בייחוד לילדים שסובלים מחסימה על רקע נזלת עונתית. תרסיס זה מתאים לשימוש מגיל שנתיים בלבד.

פיזיותרפיה:

דרך נוספת שיכולה לסייע לתינוק להשתחרר מהליחה המעיקה, היא פשוט להשכיב אותו על גבי הבטן ולטפוח קלות באזור השכמות בכפות הידיים קעורות. ד"ר טשרנין מסביר שהרעיון שעומד מאחורי השיטה הוא להפעיל לחץ אוויר אשר מרטיט את הריאה, וכך לסייע בסילוק הליחה.

מה לגבי שימוש בשמנים ארומטיים?

שימוש בשמנים מקובל יחסית בקרב הורים שמחפשים פתרונות אלטרנטיביים לבעיית הנזלת. אולם, לפני שאתם רצים להצטייד באחד כזה שימו לב למה שיש לד"ר טשרנין לומר בנושא: "קרו לא מעט מקרים שבהם ההורים טפטפו שמן אקליפטוס על גבי המזרן וכשהתינוק התעורר הוא סבל מכוויות חמורות בפנים. לכן, חשוב להביא בחשבון ששימוש בשמנים עלול לגרום לתגובות אלרגיות לא רצויות. גם אם בוחרים להשתמש בשמן כזה, מוטב לטפטף ממנו על גבי אזורים מחוץ למיטת תינוק, ובשום אופן לא על גבי המזרן או הבגד שלו".

בנוסף לכל המצבים שצוינו, ד"ר טשרנין מציין שישנם ממצבים נוספים שעלולים להוביל להפרעות נשימה בשינה, כמו למשל אדנואידים מוגדלים (שקד שלישי). לכן, חשוב לשים לב לסימנים נוספים כמו: יקיצות מרובות, תזוזות תוך שינה, ריור מוגבר ואי שקט. במקרים כאלה או בכל החמרה בגודש ובמצב התזונתי והנשימתי של הפעוט חשוב להתייעץ עם הרופא המטפל.

שיהיה חורף בריא ונעים.

 

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום