חולי סוכרת בסיכון גבוה לתמותה עקב נגיף קורונה

(37)
לדרג

אבחנה של סוכרת מלווה בסיכון גבוה כפליים לתמותה עקב נגיף הקורונה, כך עולה מנתונים עדכניים מאנגליה שפורסמו בכתב העת הרפואי The Lancet בסמוך ליום הסוכרת הבינלאומי (World Diabetes Day), המצוין ברחבי העולם מדי שנה ב-14 בנובמבר להעלאת המודעות למחלת הסוכרת

מאת: מערכת Zap Doctors זאפ דוקטורס

במהלך העשורים האחרונים חלה עליה משמעותית במספר החולים עם סוכרת ומהנתונים משנת 2019 עלה כי ברחבי העולם ישנם כ-463 מיליון מבוגרים עם אבחנה של סוכרת. בשנה שעברה הלכו לעולמם כ-4.2 מיליון חולים עקב סוכרת וסיבוכיה.

למרות שאין נתונים חד-משמעיים המעידים כי חולי סוכרת מצויים בסיכון מוגבר להדבקה בנגיף הקורונה בהשוואה לאוכלוסיה הכללית, מחקרים קודמים דיווחו כי בקרב אלו שנדבקו בנגיף, סוכרת מלווה בסיכון מוגבר לפתח תסמינים חמורים וסיבוכים. אחד ההסברים לסיכון המוגבר לסיבוכים באוכלוסיה זו נובע מההשפעה של סוכרת על מערכת החיסון והפגיעה ביכולתה להילחם בנגיף. בנוסף, רמות הסוכר הגבוהות בחולים עם סוכרת שאינה מאוזנת היטב מהוות מצע נוח לנגיף הקורונה וקשה יותר לחולים להחלים מהזיהום הנגיפי.

קורונה, סוכרת והסיבוכים האפשריים 

על-פי המרכז הלאומי לבקרת מחלות ומניעתן בארצות הברית, בחולים עם סוכרת שנדבקו בנגיף הקורונה סיכון של כ-7.3% לתמותה עקב הזיהום, סיכון גבוה משמעותית בהשוואה לאוכלוסיות אחרות, כולל חולים עם מחלות ממאירות בהם תועדו שיעורי תמותה של 5.6% עקב הנגיף. עם זאת, הקפדה על איזון רמות הסוכר בדם עשויה להפחית משמעותית את הסיכון להתפתחות מחלה חמורה בעקבות נגיף הקורונה.

הסיבוכים האפשריים בחולי סוכרת שנדבקו בנגיף הקורונה כוללים חמצת סוכרתית, מצב בו ערכי הסוכר גבוהים מאוד ומובילים לפירוק שומנים באופן העלול להיות מסכן חיים; דלקת ריאות ובעיות נשימתיות; ותמותה.

מחקר רחב היקף

במחקר מאנגליה אספו חוקרים נתונים אודות מקרי תמותה באשפוז של חולים אשר אושפזו לבתי חולים ברחבי המדינה בשל זיהום בנגיף הקורונה בין החודשים מרץ עד מאי. מהנתונים מאנגליה עולה כי במהלך תקופת המחקר תועדו קרוב ל-24,000 מקרי תמותה באשפוז על-רקע זיהום בנגיף הקורונה. בשליש מהחולים שהלכו לעולמם עקב הזיהום הנגיפי היה ידוע על אבחנה של סוכרת, כאשר לרוב מדובר היה בסוכרת מסוג 2 (7,434 חולים) ובאופן לא-מפתיע, אבחנה של סוכרת מסוג 1 הייתה פחות נפוצה (1.5%). מניתוח הנתונים עלה כי הסיכון לתמותה על-רקע זיהום בנגיף הקורונה היה גבוה כפליים בחולים עם סוכרת, בין אם מדובר בסוכרת מסוג 1 או בסוכרת מסוג 2.

על חולי סוכרת המפתחים תסמינים המעלים חשד לאבחנה של נגיף הקורונה ליצור קשר עם איש צוות רפואי מוקדם ככל האפשר. למרות שבחולי סוכרת ייתכן סיכון מוגבר לתחלואה חמורה על-רקע הזיהום הנגיפי, ניתן להפחית את הסיכון לסיבוכים על-ידי הקפדה על רמות סוכר תקינות בדם.

פשוט נקפיד כולנו על ההנחיות  

מעבר לחשיבות הטיפול לאיזון רמות הסוכר בחולים עם סוכרת וזיהום בנגיף הקורונה, הטיפול כנגד נגיף הקורונה זהה בחולים עם סוכרת ובאלו ללא סוכרת. חשוב כי המטופלים יקפידו על נטילת הטיפול התרופתי המומלץ ע"י הרופא המטפל, תזונה נכונה ופעילות גופנית, גם בתקופות של בידוד ו/או סגר. יש להיות בקשר עם הצוות הרפואי, בין אם באמצעות ביקורים במרפאה או דרך ביקורים וירטואליים.

לאחרונה החלו להופיע דיווחים לפיהם מעבר לסיכון המוגבר לסיבוכי הזיהום הנגיפי בחולי סוכרת, ייתכן וזיהום הקורונה יוביל להביא לעליה בסיכון להתפתחות סוכרת. עם זאת, דרושים מחקרים נוספים בנושא ואין ספק כי מדובר בנקודה חשובה נוספת שעוד יש ללמוד בנושא זה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום