תסמונת קוואסקי או MIS-C? עדויות לדלקות בילדים שהחלימו מקורונה

(0)
לדרג

עשרות ילדים ובני נוער הגיעו לקבלת טיפול בחדרי המיון השונים בארץ, זאת בעקבות דלקת רב מערכתית שהתפתחה זמן מה לאחר החלמתם מקורונה. האם יש קשר לתסמונת קוואסקי או שמה מדובר בתסביך קליני אחר

מאת: מערכת Zap Doctors זאפ דוקטורס

בשבועות האחרונים בישראל ובעיקר בינואר החולף (2021) חלה עלייה חדה, נוכח הימצאותו של הווריאנט הבריטי, בהדבקה בקרב ילדים ובני נוער. אמנם חשוב לציין כי מרבית הילדים מושפעים באופן קל מהשפעות הנגיף או אף לא הציגו כלל תסמינים של הזיהום הנגיפי, חלקם הקטן כך על פי עדויות ודיווחים של רופאים מהארץ ומהעולם סבלו לאחר תקופה מ"תסמונת דלקתית רב מערכתית" - MIS-C.

יש לכם שאלה בנושא קורונה? היכנסו עכשיו לפורום קורונה באתר דוקטורס>>

בשלב מוקדם במהלך המגפה פורסמו דיווחים רבים לפיהם ילדים ומתבגרים היו בסיכון נמוך להדבקה בנגיף הקורונה, בהשוואה למבוגרים. יתרה מזאת, מומחים טענו כי כאשר ילדים נדבקו בנגיף, רובם פיתחו מחלה קלה-עד-בינונית. בשלב מאוחר יותר, החלו להופיע דיווחים על תסמונת רב-מערכתית המתפתחת בילדים ומתבגרים מספר שבועות לאחר COVID-19, כאשר היו גם דיווחים על הופעת התסמונת הרב-מערכתית גם בילדים או בני נוער ללא זיהום קודם בנגיף הקורונה. דיווחים מוקדמים אודות מקרי MIS-C הצביעו על נקודות דמיון רבות בין התסמונת ובין מחלת קוואסקי (Kawasaki Disease), מחלה נדירה אשר נקשרה עם זיהום נגיפי והתפתחות דלקת בכלי הדם.

ילדים אלו נדבקו בנגיף, הצליחו להתגבר על הזיהום ומספר שבועות לאחר חלוף המחלה, חלה קריסה פתאומית של המערכות בגוף. תסמונת זו הפכה מוכרת בשם תסמונת דלקתית רב-מערכתית בילדים (Multisystem Inflammatory Syndrome in Children, או בקצרה MIS-C). 

מהנתונים הזמינים עד כה בנוגע לתסמונת הדלקתית הרב-מערכתית בילדים עולה כי מרבית המקרים מתוארים בילדים ומתבגרים בגילאי 1-14 שנים, כאשר הגיל הממוצע נע סביב 8 שנים. עם זאת, ישנם דיווחים על התפתחות התגובה הרב-מערכתית בתינוקות מתחת לגיל שנה ובמבוגרים עד גיל 20 שנים. מרבית הילדים פיתחו את תסמונת MIS-C לאחר 2-4 שבועות מהופעת הזיהום בנגיף הקורונה.

לפי הגדרות המרכז לבקרת מחלות ומניעתן בארצות הברית, הקריטריונים להגדרת תסמונת דלקתית רב-מערכתית בילדים כוללים גיל מתחת ל-21 שנים, נוכחות חום, עדות מעבדתית לדלקת ועדות קלינית לתחלואה חמורה הדורשת אשפוז, עם מעורבות רב-מערכתית הכוללת פגיעה בלפחות 3 מערכות בגוף. בנוסף, נדרשת עדות לאבחנה בהווה או בעבר בנגיף הקורונה או חשיפה לחולה עם COVID-19 בארבעת השבועות שקדמו להופעת התסמינים. עוד נדרש לשלול אבחנה סבירה אחרת. חלק מהחולים עשויים לענות באופן מלא או חלקי על הקריטריונים המקובלים לקביעת אבחנה של מחלת קוואסקי.

למרות הדיווחים על הדמיון הרב בין התסמונת הדלקתית הרב-מערכתית ובין מחלת קוואסקי, ישנם מספר הבדלים בולטים בין שתי המחלות, כולל העובדה שמחלת קוואסקי פוגעת בעיקר בילדים מתחת לגיל 5 שנים, בעוד שמקרים של MIS-C תועדו גם בבני נוער.

בשונה מ- MIS-C פריחה באזור ההחתלה היא עדות מקדימה למחלת קוואסקי. צילום: שאטרסטוק

חשוב להדגיש כי מדובר בתסמונת נדירה ולא כל הילדים שפיתחו מחלה חמורה עקב נגיף הקורונה פיתחו את התסמונת הנ"ל. על-פי נתוני המרכז לבקרת מחלות ומניעתן בארצות הברית, נכון לשבוע השני של חודש אוקטובר, דווח על מעט יותר מ-1,000 מקרים של התסמונת הדלקתית בארצות הברית, המדינה שנפגעה בצורה הקשה ביותר ממגפת הקורונה.

ד"ר עמית עקירוב, רופא מומחה ברפואה פנימית ובאנדוקרינולוגיה, רופא בכיר במכון לאנדוקרינולוגיה, סוכרת ומטבוליזם בבית חולים בלינסון, מרכז רפואי רבין.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום