כיצד ניתן לסייע לילדים לשרוד את המעבר לשעון חורף?

(0)
לדרג

חלק גדול מהציבור שמח על המעבר לשעון חורף מאחר והמשמעות היא שעת שינה נוספת בליל שינוי השעון. עם זאת, הזזת השעון עשויה להשפיע על הילדים באופן משמעותי, כאשר הדבר בולט במיוחד בילדים הסובלים מהפרעות פסיכיאטריות

מאת: מערכת Zap Doctors זאפ דוקטורס

המעבר לשעון חורף כולל הזזת השעון שעה אחת לאחור בלבד, עם זאת, אפילו שינוי קל זה עשוי להשפיע רבות על זמני השינה של תינוקות וילדים. סוגיה זו עשויה להיות מתסכלת עבור הורים רבים, בעיקר אלו שהצליחו לאחר מאמצים רבים להביא לסדר בשעות השינה של ילדיהם, וכעת צריכים להתמודד עם ילד המתעורר שעה מוקדם יותר.

חשוב להבין כי בדומה לכל תהליך אחר, גם ההסתגלות של תינוקות וילדים לשינוי השעון הינו תהליך כאשר ייתכן ויידרשו מספר ימים בלבד עד שהתינוק יחזור למשטר השינה הרגיל שלו, בעוד שאחרים עשויים להיות רגישים יותר לשינוי הנ"ל ונדרשים לפרק זמן ארוך יותר עד שמתרגלים לשעון החדש.

ישנן מספר המלצות שנועדו לסייע להורים להתמודד עם המעבר לשעון חורף:

  • הכנה לקראת וכמה ימים אחרי שינוי השעון – עוד טרם שינוי השעון לשעון חורף ניתן להכין את הילד לקראת השגרה החדשה. בימים שטרם המעבר לשעון חורף ניתן לדחות את מתן ארוחת הבוקר בשעה, כאשר במידה והילד מתקשה להתמודד עם זאת, ניתן לשקול לאפשר לו לצפות עוד שעה בטלוויזיה או לצאת להליכה או למשחק. לאחר מכן, יש להקפיד כי ארוחת הצהריים והערב יהיו גם הן שעה מאוחר מהרגיל. עם הזזת שעות הארוחה עוזרים לילדים להתרגל לאט לשינה בשעה מאוחרת יותר.

מה איתנו ההורים? איך לעבור את החורף בלי קילוגרמים מיותרים? כל הפרטים בכתבה>>

  • שמירה על השגרה – ישנה חשיבות רבה לשמור על השגרה גם לאחר שינוי השעון עד שהילד מתרגל לשעה חדשה. המשמעות היא כי יש להקפיד על אותן שעות השכמה, אכילה, משחק ושינה כפי שהיה טרם שינוי השעון. ייתכן כי הילד יהיה עצבני מעט בתחילה, אך בסופו של דבר יסתגל לשעון החדש.

  • שמירה על שעת השינה ללא שינוי – תינוקות וילדים קטנים זקוקים לשעת שינה קבועה, כולל טקסי שינה מסודרים העשויים לכלול קריאת סיפור, שיר או חיבוק. חשוב להקפיד על שעת השינה ועל טקסי השינה.

  • התאמת התאורה בחדר – השינוי בשעת השינה מלווה בשינוי זמני אור וחושך בחוץ, כך שהשמש זורחת בשעה מוקדמת יותר. החשכת החדר ע"י סגירת החלונות והתריסים לאחר שהילדים נרדמו עשויה לסייע בשמירה על החושך כך שהילדים לא יתעוררו בשעה מוקדמת מהרגיל.

  • שקלו לוותר על תנומות במהלך היום – רבים מתפתים לאפשר לתינוק או לילד לישון במהלך היום בכדי להתגבר על ההפרעות בשינה בעקבות הזזת השעון, אך הדבר לא מומלץ. למרות שהרעיון של לפספס תנומה של הילד במהלך היום גורם לרבים לנוע באי-שקט בכיסא, הדבר יקל על הילד להירדם לאחר שינוי השעה.

  • שינויים קטנים והדרגתיים – במידה והילד רגיש לשינוי השעון, יש לשנות בהדרגה את שעת ההרדמה וההשכמה לאורך מספר ימים. השינוי ההדרגתי לאורך מספר ימים בשעת השינה וההשכמה עשוי להקל על הילד להסתגל לשעון החדש ולאחר מספר ימים ישוב לישון ולהתעורר באותן שעות כפי שהיה טרם שינוי השעה.

בסופו של דבר, אין צורך לדאוג יתר על המידה או לחשוש מפני ההשפעה של מעבר לשעון חורף על השגרה היומית ושגרת השינה של הילדים. עם מעט סבלנות והתאמות מינוריות, ניתן להקל על ההסתגלות של התינוקות והילדים לשעון החדש בהצלחה רבה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום