חוזרים לגנים ולבתי הספר: מקומם של ילדים בהפצת נגיף הקורונה

(0)
לדרג

עם סיום הסגר השני והחזרה לשגרה, הורים רבים חוששים מפני הסיכון להעברת הנגיף במסגרת הגנים או בתי הספר ועולה השאלה האם ילדים נוטים להדביק אחרים יותר או פחות ממבוגרים?

מאת: מערכת Zap Doctors זאפ דוקטורס

מגפת הקורונה הובילה לשינויים נרחבים בחייהם של כלל האוכלוסייה, כאשר גם שגרת היום של ילדים ברחבי העולם השתנתה באופן ניכר בעקבות סגירת בתי ספר וגנים, ביטול חוגים ומפגשים למשחק. מחקרים מוקדמים הציעו כי לילדים אין השפעה רבה על התפשטות נגיף הקורונה. עם זאת, מחקרים שפורסמו בשלב מאוחר יותר העלו חשש כי גם ילדים עלולים להפיץ את הנגיף לאחרים. למרות הבדלים בשיטות המחקר בין המחקרים השונים, התוצאות היו דומות והעידו כי ילדים שנדבקו בנגיף הקורונה נשאו בדרכי הנשימה העליונות כמות נגיפי קורונה דומה, אם לא גדולה יותר, בהשוואה לזו שתועדה במבוגרים.

יש לציין כי אין קורלציה בין כמות הנגיפים שזוהו בילדים (העומס הנגיפי) ובין חומרת התסמינים. במילים אחרות, כמות גדולה יותר של נגיפים בדרכי הנשימה העליונות בילדים לא העידה על תסמינים חמורים יותר.(צילום: שאטרסטוק)

ילדים, כולל ילדים קטנים מאוד, יכולים להידבק בנגיף הקורונה אך לרוב לא יפתחו כלל תסמינים של המחלה הזיהומית. גם כאשר הם מתפתחים תסמינים של הזיהום, לרוב מדובר במחלה קלה, הכוללת בעיקר חום נמוך, עייפות ושיעול. חלק קטן מהילדים עלול לפתח סיבוכים חמורים, אך מדובר במקרים נדירים. מנתונים מארצות הברית עולה כי ילדים מהווים כ-10% מכלל הנדבקים בנגיף הקורונה. מחקרים מעידים כי בקרב ילדים מתחת לגילאי 10-14 שנים סיכוי קטן יותר להדבקה בנגיף הקורונה, בהשוואה לאלו בגילאי 20 שנים ומעלה.

יש לך שאלה? כל התשובות לכל השאלות בפורום קורונה באתר דוקטורס>>

במדינות רבות שהשלימו סקר נוגדנים דווח כי שכיחות הנוגדנים כנגד נגיף הקורונה מעט נמוכה יותר בילדים, בהשוואה למבוגרים. עם זאת, מדובר בהבדלים קטנים ודרושים מחקרים נוספים המתמקדים בילדים במטרה להבין טוב יותר את הזיהום באוכלוסיה זו ואת השינויים ברמות הנוגדנים.

ילדים המפתחים תסמינים עשויים להיות מדבקים לאחרים באופן דומה למבוגרים, כאשר העדויות בנוגע לשאלה אם ילדים ללא תסמינים עלולים להדביק אחרים הן פחות חד-משמעיות. (צילום: שאטרסטוק)

לקריאה נוספת: הקורונה בחוץ אבל לילד יש חום בבית. מה עושים?

יש לציין כי למרות שתועדו יחסית מעט התפרצויות משמעותיות של מקרי הדבקה בנגיף הקורונה בבתי ספר, אלו בהחלט ייתכנו וייתכן כי בשל מיעוט התסמינים בילדים קשה יותר לזהות מקרים אלו. עם זאת, מספר מחקרים מצאו כי הדבקה מילד לילד בבתי ספר אינה נפוצה וכי זו אינה הסיבה העיקרית להדבקה בנגיף הקורונה בילדים, גם כאשר מקרי ההדבקה זוהו כאשר הילדים הלכו לבית הספר. מומחים רבים סבורים כי עם הקפדה על ריחוק חברתי ואמצעי היגיינה, לא צפויה עליה משמעותית בהיקף ההדבקה בבתי הספר, בהשוואה למקומות אחרים בהם ישנה צפיפות דומה של משתתפים.

בספרות הרפואית ישנן עדויות סותרות בכל הנוגע להשפעה של סגירה או פתיחה מחדש של בתי ספר על היקף התחלואה באוכלוסיה, כאשר מספר מחקרים מאירופה מצאו כי פתיחה מחדש של בתי הספר לא לוותה בעליה משמעותית בהיקף ההדבקה באוכלוסיה. עדויות נוספות מצביעות על כך שסגירת מוסדות חינוך ומעונות יום אינה צפויה לשמש כאמצעי יעיל למניעת הדבקה בנגיף הקורונה באוכלוסיה או לספק הגנה נוספת על בריאות הילדים, מאחר ומרבית הילדים הנדבקים בנגיף מפתחים תסמינים קלים מאוד, אם בכלל.

בסופו של דבר, ההמלצות של כל הארגונים המובילים היא כי גם לאחר הירידה בתחלואה ופתיחת בתי הספר, המורים והתלמידים יקפידו על כללי הזהירות, כולל שימוש במסכה, ריחוק חברתי והקפדה על היגיינה, במטרה לסייע לצמצם את הסיכון להדבקה בנגיף.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום