הילד בבית עם חום ויש קורונה בחוץ: מתי כדאי לגשת לרופא?

(0)
לדרג

אם לא די בחדשות המטרידות המשודרות בכל רגע נתון, פתאום כל מחלת חום שגרתית הופכת להיות עוצרת נשימה עבור הורים מודאגים (ובצדק). אילו תסמינים עשויים להעיד על מחלת הקורונה? ומתי חשוב לגשת לייעוץ רפואי? כל הפרטים בכתבה

אגודות וארגונים
053-9374656 (מספר מקשר)

מחלות בקרב ילדים הדירו את שנתם של הורים מאז ומתמיד. אולם כעת, לנוכח מגפת הקורונה והחדשות המאיימות ברקע, כל שיעול וכל חום שמטפס מעוררים דאגה רבה פי כמה. פנינו לד"ר רינת כהן, מומחית ברפואת ילדים שתספק לנו המון מידע ומעט נחת שכל כך נחוצים לכולנו בימים שכאלו.

ובכן, נתחיל מכמה עובדות: ראשית, צריך לזכור שלמרות בהלת הקורונה שתופסת נתח נכבד מטרדות היום, שאר המחלות שהטרידו אותנו בעבר עדיין לא נעלמו מהשטח. ומכיוון שהחורף עדיין לא מאחורינו, לא נדיר למצוא ילדים שסובלים ממחלות עונתיות ומווירוסים וחיידקים שכיחים, הגורמים בין היתר לתסמינים כמו: חום, שיעול, צינון, הקאות, שלשולים ועוד. בנוסף, הודות לעונה גשומה במיוחד, גם הפריחה האדירה שמבשרת על בוא האביב ממלאת את האוויר באבקנים, שלעיתים רבות גורמים לתופעות אלרגיות שונות בקרב ילדים ומבוגרים כאחד.

עובדה נוספת שאולי עשויה לעודד אתכם מעט: עד כה נראה כי מחלת הקורונה פוגעת בייחוד במבוגרים. ליתר דיוק, ילדים אמנם נדבקים בנגיף, אך רוב המקרים יתבטאו בתסמינים קלים, כמו שיעול וחום, שיחלפו בתוך מספר ימים או לעיתים אפילו לא יגרמו לכל תסמין.

מכיוון שמרבית התחלואה האקוטית בקרב ילדים בד"כ מתרחשת עד גיל 6, במאמר הבא אתייחס בעיקר לקבוצת גילים זו. ההתייחסות הבאה רלוונטית לילדים בריאים, שאינם סובלים ממחלות כרוניות או צורכים תרופות באופן קבוע. במקרים כאלה, חשוב להתייעץ עם הרופא המטפל כדי לקבל הנחיות ספציפיות לטיפול בשעת חירום במהלך התקופה הנוכחית ובכלל.

מהם התסמינים שעלולים להצביע על קורונה בקרב ילדים?

כאמור, כשמדובר בילדים, לרוב המחלה מתבטאת באופן קל יחסית. הסימנים השכיחים ביותר הם: חום ממושך וגבוה – מעל 38 מעלות, והתסמין השני המוכר הוא שיעול "יבש". לעיתים השיעול ילווה בחום ובקוצר נשימה אך לא בהכרח. חשוב לציין שבילדים קטנים לעיתים קשה לדעת אם השיעול אכן עונה להגדרה זו, ולכן כדאי להתייחס לכל שיעול ממושך ובעיקר לשיעול המלווה בקוצר נשימה. לעומת זאת, נזלת וכאבי גרון הם אינם תסמינים שכיחים בקרב ילדים חולי קורונה.

צילום: שאטרסטוק

מה עושים כשהילד סובל מחום?

כשמדובר בתינוקות עד גיל חודשיים יש לפנות מידית ליעוץ רפואי.

לגבי תינוקות גדולים יותר ופעוטות - חשוב להתרשם ממצבם הכללי. כלומר: לבחון האם הילד אפאטי או שרוי באי שקט קיצוני והאם הוא סובל מקוצר נשימה ניכר.

אם מדובר בחום בלבד, מומלץ להוריד את החום. ניתן לעשות זאת באמצעים שונים כמו שימוש ברטייה פושרת על גבי המצח, שהיה של עד 20 דק' באמבט פושר בהשגחה, או באמצעות שימוש בתרופות להורדת חום. בהקשר זה כדאי לציין כי בשל הדעות החלוקות בדבר השימוש במשככים אנטי דלקתיים מסוג איבופרופנים כגון נורופן ואדוויל (שלפי חלק מהדעות מחמירים את תסמיני הנגיף), עדיף לנקוט במשנה זהירות ולהשתמש בתרופות כמו נובימול ואקמול שאינן נכללות בקבוצה זו במינונים המותאמים לגילו ומשקלו של הילד.

מתי צריך לפנות ליעוץ רפואי?

ובכן, התשובה לשאלה הזאת תלויה בגיל הילד ובמצבו הכללי. חשוב להבין שתינוקות עד גיל חודשיים חשופים יותר לפגיעה משמעותית ממחלות, ולכן כדאי להיות ערניים במיוחד ולהיוועץ רפואית באופן מידי.

לגבי תינוקות וילדים מעל גיל חודשיים - כדאי לפנות לייעוץ אם התינוק סובל מחום מעל 38 מעלות (במדידה רקטלית), במקרים בהם הוא מפגין אפתיות – כלומר ישנוני מתמיד ולא מתעורר כדי לאכול או לא מגיב, או כאשר הילד סובל מקוצר נשימה ניכר.

בנוסף, חשוב לפנות לייעוץ כאשר הילד ממעט בשתיית נוזלים. יש לבדוק את מצב החיתול: אם הוא מלא בשתן ומוחלף באופן תדיר, זהו אחד הסימנים לכך שהתינוק שותה מספיק. בנוסף, יש לשים לב האם הפה יבש.

ככל שהילד בוגר יותר, כך קל יותר להבין ממנו באופן ישיר מה מטריד אותו, היכן ומה כואב לו.

כשמדובר בפעוטות ובילדים מעל גיל חודשיים - אם החום ממושך ואינו חולף תוך שתי יממות חשוב לפנות לייעוץ רפואי. בכל מקרה, אם נראה שהילד מתאמץ לנשום, מומלץ להפשיטו ולבחון האם אכן חל מאמץ נשימתי יוצא דופן. אם בית החזה עולה ויורד באופן מהיר ומתאמץ מהרגיל או אם נראה שהשקע בין החזה לבין הבטן עמוק מהרגיל.

חשוב!: כאשר ההורה מתרשם מאחד המצבים הבאים: מצוקה נשימתית ניכרת, שינוי במצב הכרה או פרכוס: יש לפנותו מיידית לחדר מיון בבית החולים הקרוב, גם בימים אלה. כאשר מדובר במצב פחות קיצוני יש לפנות לייעוץ רפואי הניתן כיום בכל הקופות באמצעים נגישים שונים.

מתי כדאי לבקש להיבדק בבדיקת קורונה?

בכל מקרה שבו הילד נחשף לחולה קורונה ידוע וכאשר הוא מפתח סימנים כגון: חום, שיעול, קוצר נשימה – כל אלה או אחד מהם, יש לפנות ליעוץ רפואי באמצעים השונים אותם מעמידות הקופות לרשות מבוטחים – פניה טלפונית/דיגיטלית לרופא המטפל או דרך המוקדים הטלפוניים השונים.

חשוב לציין כי בדיקת קורונה אמנם תאפשר להורה לדעת באילו אמצעי זהירות לנקוט, כמו למשל להרחיקו משאר המשפחה – אך כרגע, עדיין אין טיפול יעיל כנגדה המחלה, למעט טיפול תומך: הורדת חום, נוזלים ובמידת הצורך משאפים וכו'.

לסיכום: מגפת הקורונה הובילה לסיטואציה מורכבת ביותר בכל מישורי החיים. הורים רבים מודאגים ולא תמיד יודעים כיצד לנהוג לנוכח מצבים בהם הילד אינו חש בטוב בתקופה זו. זכרו כי חשוב לשדר רוגע ובטחון, ולהיוועץ באנשי מקצוע בהתאם לצורך. כיום עומדים לרשות ההורים מרכזי מידע ומוקדים טלפוניים זמינים ונגישים של קופות החולים. אם נאלצתם להגיע עם הילד למיון, חשוב שתנקטו באמצעי זהירות: השתמשו במסכה ושמרו על מרחק והיגיינת ידיים.

שמרו על עצמכם ועל הילדים, בריאות!

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל הלפרין, כתבת zap doctors.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום