עקמת ילדים: כיצד תזהו בשלבים המוקדמים?

(0)
לדרג
תוכן מקודם

עד לפני שנים ספורות אחיות מוסדות החינוך היו אמונות על ביצוע בדיקות לגילוי מוקדם של עקמת בעמוד השדרה, כיום השירות אינו פעיל וישנה עליה במקרים של עקמת קשה בקרב בני נוער, אשר מחייבת טיפול ניתוחי. בדיקה פשוטה שמבצע כל רופא ילדים יכולה לסייע בגילוי מוקדם ומתן טיפול מוצלח בהתאם. על חשיבות הגילוי המוקדם של עקמת ילדים ודרכי הטיפול

רופא אורטופד ,מומחה לכירורגיה אורתופדית
077-2307073 (מספר מקשר)

עקמת היא עיוות של עמוד השדרה אשר כולל שני מרכיבים: הטייה הצידה וסיבוב  של החוליות שבמרכז העקמת. העקמת יכולה להיווצר באזור הגבי, המותני או בשילוב של שניהם. העקמות באזור הגבי של עמוד השדרה גורמות לשינוי במבנה בית החזה ולכן הנראות שלהן גבוהה יותר. לעומת זאת עקמות באזור המותני פחות בולטות לעין, מה שמקשה על הגילוי המוקדם.

הגילוי המוקדם של העקמת הוא בעל חשיבות רבה. איחור באבחון עלול לפגוע באיכות החיים והיכולת הפיזיולוגית של האדם. את עקמת הילדים אפשר לחלק לשני סוגים עיקריים:

  • עקמת המתפתחת סביב גיל 6
  • עקמת מתבגרים בגילאי 13-15, כאשר היחס בין בנים לבנות עומד על 1:3.
  • העקמת שכיחה יותר בקרב ילדים שנולדו להורה שסבל אף הוא מעקמת.

חשיבות האבחנה המוקדמת

כאשר עקמת מאובחנת בשלביה הראשוניים ניתן, ברוב המקרים, לעצור את החמרתה. תיקון מלא של העקמת ניתן לבצע אך רק באמצעות טיפול ניתוחי פולשני. עקמת מחמירה כל עוד הילד(ה) נמצא(ת) בתהליך הגדילה וככל שפרק הזמן עד תום הגדילה ארוך יותר כך גם גדל הסיכון להחמרת העקמת, לכן מומלץ להביא את הילד/ה לבדיקה הראשונה סביב גילאי 6-7. בקרב הבנות הסכנה הגבוהה ביותר לעקמת היא בתקופת טרום התבגרות עד לקבלת הוסת הראשונה, בפרק זמן זה קיים סיכוי ממשי להחמרה בעקמת. עם השנים, לאחר קבלת הוסת ועד סוף הגדילה הסיכוי להחרמת העקמת פוחת. אי לכך חיוני לבצע בדיקת גב לכל הילדים בגיל טרום התבגרות.

כיצד לזהות סימנים ראשוניים לעקמת

לצערנו, רק כאשר העקמת גורמת לעיוות אסתטי היא ניתנת לזיהוי בעין שאינה מיומנת,  חשוב שהורים יגלו ערנות בנושא ויבחנו את יציבת הילד כשהוא ללא חולצה. הבדיקה רפואית הראשונית היא פשוטה, ויכולה להיעשות הן על ידי רופא הילדים והן על ידי אורתופד ילדים. מומלץ לבצע את הבדיקה בשתי נקודות זמן: הראשונה לפני גיל 6 שנים והשנייה לקראת גיל ההתבגרות. (גיל 11 ,12)  לבנים ובנות כאחד.

צילומי רנטגן כעזר לגילוי מוקדם

צילומי הרנטגן מהווים  את הדרך היחידה שעומדת לרשות האורתופד לקביעת את מאפייני  העקמת לצורך תכנון הטיפול בה. במקרים מסוימים אף נדרשה בדיקת MRI של עמוד השדרה כדי לוודא שאין גורמים סמויים לעין בתוך חוט השדרה שהביאו לעקמת. צילומי עמוד שדרה חושפים את הילד למנת קרינה לא מבוטלת, שמזיקה לבריאות והנזק הזה הולך וגדל בעת ביצוע צילומים חוזרים וחמור יותר  כשהמטופל צעיר יותר. לכן מומלץ שלא לבצע צילום רנטגן כאשר עולה רק חשד לעקמת ויש לנקוט בשני צעדי זהירות: הראשון להביא את הילד לבדיקת אורטופד ילדים, שייקבע את הצורך בצילום כדי למנוע צילומים מיותרים ומסוכנים. הצעד השני הוא לדרוש לבצע את הצילום באמצעות מכשיר בעל קרינה מופחתת הנקרא EOS הקיים ברוב בתי החולים הגדולים בארץ. את הבדיקה ניתן לבצע באמצעות התחייבות מטעם קופות החולים. אין כל סיבה לבצע צילום עמוד שדרה עם מכשור רגיל.

הטיפול השמרני בעקמת ילדים

טיפול שמרני ניתן בעקמת ראשונית מדרגה נמוכה ובינונית. מטרת הטיפול היא לעצור את התקדמות העקמת . טיפול שמרני אינו  מיישר את העקמת, וכל טענה על טיפול לא פולשני שעושה זאת היא חסרת בסיס. הטיפול נעשה באמצעות מחוך בהתאמה  אישית. כאשר הילד נדרש "ללבוש" את המחוך לאורך שעות היום והלילה. המחוכים העכשוויים אסתטיים ומסתיימים בבית השחי. השימוש במחוך נמשך לאורך תקופת הגדילה.  אצל בנות תקופה זו מסתיימת בערך שנתיים אחרי הופעת הווסת. בנים גדלים לגובה זמן רב יותר, בערך עד גיל 16. מחקרים רבים  שבוצעו ברחבי העולם על אלפי מקרים הראו שרוב הנערים והנערות מסתגלים לשימוש במחוך, מפנימים את חשיבות שיתוף הפעולה ולא נגרמת להם פגיעה נפשית עקב הטיפול. בנוסף הטיפול השמרני כולל פיזיותרפיה ופעילות  ספורטיבית לשמירת תנועתיות עמוד השידרה. חשוב לציין, שלא הוכח מדעית שקיימת פעילות גופנית מסוימת אשר עלולה לגרום להחמרה ולכן כל פעילות ספורטיבית  מותרת.

טיפול פולשני באמצעות הליך ניתוחי

הטיפול הניתוחי מתמקד בשתי מטרות: הראשונה לתקן את העקמת באופן משמעותי והשנייה, לקבע את עמוד השדרה באופן כזה שהעקמת לא תחזור. הטיפול נעשה על ידי חיבור בין החוליות בעמדה תקינה באמצעות מתקנים מתכתיים- מה שמבטיח שהעקמת לא תחזור. מחיר ההליך הרפואי הוא באובדן הגמישות באזור המנותח, שכן האזור הופך לקשיח. יחד עם זאת הילד מרוויח סנטימטרים נוספים לגובה ומשפר באופן משמעותי את הנראות האסתטית. הטיפול הניתוחי נדרש  אצל נערים שאצלם העקמת לא הגיבה לטפול שמרני או שהגיעו לטיפול בשלב מתקדם של המחלה  ואין לטיפול הלא ניתוחי סיכוי  להצלחה.

ד"ר אלן ענר, בוגר בית ספר לרפואה באוניברסיטת אורוגואי, אשר התמחה בכירורגיה אורטופדית באוניברסיטת תל אביב, סיים את לימודיו בשנת 1983 ומאז ועד שנת 2017 שימש כרופא בכיר במחלקה האורטופדית בבית החולים "וולפסון". ד"ר ענר הקים את יחידת האורתופדיה לילדים בבית החולים בוולפסון ואף ניהל אותה בין השנים 2001- 2017 . כיום הוא משמש כיועץ בכיר באורטופדית ילדים בבית החולים "וולפסון", קופת חולים "מכבי", קופת חולים "כללית" ובמסגרת קליניקה פרטית בקרית אונו.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום