צואה שחורה – תמרור אזהרה!

(245)
לדרג

שינוי בצבע הצואה לצבע שחור כהה, או צבע זפת, עשוי לנבוע מסיבות פשוטות דוגמת שינוי בהרגלי התזונה או התחלת טיפול תרופתי חדש. עם זאת, לעיתים צואה שחורה עשויה להעיד על בעיה רפואית משמעותית וחשוב לעדכן את הרופא המטפל בכל מקרה של צואה דמית או בצבע-שחור על-מנת לשלול מצבים רפואיים מסוכנים.

מאת: מערכת Zap Doctors זאפ דוקטורס

צואה שחורה עשויה להופיע כתופעת לוואי של טיפול בתוספי ברזל או טיפול בתרופות מסוימות, דוגמת Bismuth. שינוי הצבע במקרים אלו אינו מעיד על כל נזק ושינוי צבע הצואה יחלוף זמן קצר לאחר הפסקת התוספים או התרופות. לעיתים, מזונות בעלי צבע כהה עשויים להוביל להופעת צואה שחורה, כולל ליקריש שחור, עוגיות שוקולד, או אוכמניות, כאשר גם במקרים אלו, הצבע השחור נעלם לאחר שמפסיקים לאכול את האוכל האחראי לשינוי הצבע.

עוד בנושאי גסטרואנטרולוגיה ופרוקטולוגיה: 

מחלות מעי דלקתיות והריון: כל מה שחשוב לדעת. 

האם ניתוח הריאטרי מאריך את תוחלת החיים?

כיב מדמם בקיבה או במעי הדק הינו גורם חשוב להופעת צואה שחורה, שכן כיבים או תהליכים דלקתיים במערכת העיכול העליונה עשויים לגרום לדימום ומגע של הדם עם נוזלי מערכת העיכול מקנה את הצבע השחור האופייניים במקרים אלו. כיבי קיבה או תריסריון פעמים רבות מלווים בתחושת כאב שורף בבטן העליונה, בחילות ו/או הקאות, או גיהוקים. גם גידולים ממאירים בוושט או בקיבה עלולים להוביל לדימום ולהופעת צואה בצבע שחור. במקרים של דימום ממערכת העיכול העליונה, הצואה בצבע שחור, או בצבע זפת, קרויה מלנה (Melena).

צילום: שאטרסטוק

הקאות ממושכות או שיעול אינטנסיבי עלולים להוביל לקרעים בוושט עם דימום, מצב הקרוי קרע על-שם מלורי-ווייס (Mallory Weiss Tear). מרבית הקרעים הללו מחלימים ללא התערבות, אך במידה והדימום לא נפסק, נדרש לעיתים טיפול לעצירת הדימום. דליות (ורידים בולטים) בוושט, המופיעות לרוב בחולים עם מחלת כבד מתקדמת, עשויות גם לדמם ולהוביל להופעת צואה שחורה.

הרופא המטפל ישאל מספר שאלות וישלים בדיקה גופנית במטרה לקבוע את הגורם לשינוי בצבע הצואה. במקרים רבים יושלמו גם בדיקות דם ודגימת צואה. בדיקות הדמיה, דוגמת צילומי רנטגן, בדיקת CT או MRI, עשויות לסייע בהערכת זרימת הדם למערכת העיכול וזיהוי הפרעה בזרימת הדם העלולה להוביל לדימום ממערכת העיכול. פעמים רבות, הרופא יפנה את המטופל לגסטרוסקופיה או קולונוסקופיה להערכת מערכת העיכול.

הטיפול במקרים של צואה שחורה תלוי בגורם לשינוי בצבע היציאות. כאשר המקור לצואה השחורה הוא בהפרעה באספקת הדם ייתכן צורך בהתערבות ניתוחית במידה והדימום אינו נפסק לבדו. בחלק מהמקרים, הדימום עלול להוביל להתפתחות אנמיה וצורך במתן עירוי דם.

ד"ר עמית עקירוב, רופא מומחה ברפואה פנימית ובאנדוקרינולוגיה, רופא בכיר במכון לאנדוקרינולוגיה, סוכרת ומטבוליזם בבית חולים בלינסון, מרכז רפואי רבין.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום