מחלות מעי דלקתיות והריון: כל מה שחשוב לדעת

(2)
לדרג
תוכן מקודם

האם מחלת מעי דלקתית משפיעה על סיכויי קליטת הריון? מהן ההמלצות לאישה החולה במחלת מעי בזמן הריון? האם מותר להניק ומה לגבי המשך הטיפול התרופתי? לרגל יום המודעות למחלות מעי דלקתיות (19.5), כל מה שחשוב לדעת על הריון בצל המחלה

רופא גסטרואנטרולוג
09-9592555

קרוהן וקוליטיס הן שתי מחלות הפוגעות במעי ובתפקודו, ומתבטאות בדרגות חומרה שונות. הראשונה שבהן – מחלת הקרוהן, עלולה לגרום לדלקת בכל אחד מחלקי מערכת העיכול. ברוב המקרים היא פוגעת בעיקר במקטע שבין המעי הגס למעי הדק; לעומתה, קוליטיס היא מחלה הפוגעת רק במעי הגס - לעיתים בחלקו ולעיתים בכולו.

הסימפטומים הקשורים למחלות אלו יכולים להיות: שלשולים, כאבי בטן, ירידה במשקל ועוד. כמו כן, לעיתים מתפתחות תופעות מחוץ לאזור המעי הכוללות, למשל: כאבי מפרקים, דלקת עיניים, פריחות בעור ועוד.

החדשות הטובות: ברוב המקרים, מחלות מעי דלקתיות אינן אמורות להשפיע על סיכויי האישה להיכנס להריון או על מהלכו.

המדריך הבא מאגד את כל המידע החיוני אודות שלבי ההריון בצל המחלה – החל משלב טרום ההיריון ועד להנקה.

 ברוב המקרים, מחלות מעי אינן אמורות להשפיע על סיכויי החולה להרות. צילום: שאטרסטוק

פוריות | האם מחלות מעי דלקתיות משפיעות על פוריות האישה?

כאמור, ברוב המקרים, מחלות מעי, כמו קרוהן וקוליטיס, אינן אמורות להשפיע על סיכויי החולה להרות. אף על פי כן, בהחלט מומלץ לנשים הסובלות ממחלת מעי דלקתית המתכננות הריון, לבצע בדיקת "הערכת תפקוד שחלתי". בדיקה זו מאפשרת להעריך את סיכויי האישה להרות. במקרים שבהם תאותר בעיה, לעיתים תוצע לחולה אלטרנטיבה טיפולית שתוכל לסייע בעניין.

חשוב לציין, כי במקרים נדירים יותר בהם החולה סובלת ממחלת מעי דלקתית קשה ומפושטת, ובעיקר לאחר ניתוחים באזור האגן, תיתכן השפעה על סיכויי האישה להרות. החדשות הטובות הן שכיום, גם במקרים נדירים שכאלה, עומדים לרשות החולה פתרונות יעילים, כמו למשל הפריה חוץ גופית, שבעזרתם לרוב ניתן להשיג הריון.

אגב, אף שמחלות אלה אינן אמורות להשפיע על סיכויי האישה להרות, ברובם המכריע של המקרים ולפי מחקרים בנושא, נראה כי נשים החולות במחלות אלה מביאות לעולם פחות ילדים בממוצע, בהשוואה לאוכלוסייה הכללית. ההסבר לכך, ככל הנראה, נובע מהקושי הכללי הכרוך בהתמודדות עם מחלה כרונית מעין זו, שלעיתים רבות משפיע גם על תפקוד ההורה בגידול הילדים.

 

מהלך ההריון | האם ייתכן הריון תקין ללא סיבוכים?

באופן כללי, נשים החולות במחלות מעי דלקתיות יכולות ליהנות מהריון תקין לכל אורכו. כדי לאפשר זאת, חשוב לדאוג לכך שהמחלה תהיה ברמיסיה (בנסיגה) במהלך קליטת ההריון. לפיכך, מומלץ לקבל טיפול תרופתי או כירורגי מתאים בטרם ההחלטה על הכניסה לתהליך.

בהקשר זה חשוב לציין, כי כאשר המחלה ברמיסיה, הסיכון להריון לא תקין וכן לסיבוכים שונים - כגון לידה מוקדמת למשל, דומה לזה של נשים באוכלוסייה הכללית. ואולם, כאשר המחלה פעילה, הסיכון לסיבוכים גדל. השכיח ביותר מבניהם הוא האפשרות ללידת תינוק קטן לגיל ההריון.

טיפול תרופתי | האם התרופות בטוחות בהריון?

למרבה המזל, כמעט כל התרופות המיועדות לטיפול במחלות מעי דלקתיות הן בטוחות לשימוש בהריון. למרות הסברה כי יש להפסיק את השימוש בהן במהלך ההריון, השימוש בהן קריטי, מאחר שהוא מונע את התלקחות המחלה במהלך ההריון. מעבר לכך, עבודות שונות שנעשו בנושא הוכיחו כי טיפול תרופתי מעין זה במהלך ההריון, אינו משפיע לרעה על העובר.

ליתר דיוק, בין התרופות הרלוונטיות אפשר לציין את התרופות שמדכאות את מערכת החיסון ואת התרופות הביולוגיות. כל התרופות הביולוגיות שקיימות היום הוכחו כבטוחות בהריון. לגבי "המדכאות", חשוב לציין תרופה בשם "מטו טרקסט" (Methotrexate), שאינה מותרת במהלכו. לכן, במקרים שבהם האישה נוטלת כדורים מסוג זה, לרוב יומלץ לה להפסיק את הטיפול כ-3 חודשים לפני מועד ההריון הרצוי, ולהמיר אותו בטיפול אחר שיוכל להוות מענה למשך תקופה זו.

כמעט כל התרופות המיועדות לטיפול במחלות מעי דלקתיות הן בטוחות לשימוש בהריון. צילום: שאטרסטוק

בדיקות | האם נדרש מעקב מיוחד?

באופן כללי, מי שסובלת ממחלת מעי דלקתית צריכה להיות במעקב צמוד יותר אצל רופא הנשים וגם אצל רופא הגסטרו המטפל. במקרים מסוימים, יומלץ על ליווי הריון אצל גניקולוג המתמחה בהריון בסיכון, אולם ברוב המקרים ניתן לגשת לגניקולוג כללי.

 

מהלך הלידה | האם צפויות מגבלות בלידה?

ברוב המקרים שבהם מדובר בנשים בהריון הסובלות ממחלות מעי דלקתית, לא צפוי מהלך לידה חריג והלידה תהיה נרתיקית, כל עוד מהלך ההריון יאפשר זאת ובהנחה שזוהי בחירת האישה. עם זאת, לחולות במחלת קרוהן אשר ממוקדת באזור פי הטבעת, לרוב יומלץ על לידה בניתוח קיסרי, כדי להימנע מפציעת האזור הבעייתי.

 

תזונה | האם ישנם מאכלים אסורים?

אמנם אין הנחייה גורפת לגבי תזונה שמותאמת לנשים בהריון הסובלות ממחלות מעי, אך עבור תת-קבוצה של חולות קרוהן הסובלות מהיצרות במעי, מומלץ להימנע ככל שניתן ממזונות עשירים בסיבים תזונתיים. בין היתר, נכללים ברשימת המאכלים האסורים מזונות אלה: פירות (בעיקר אפרסמון העלול לגרום לחסימת המעי), ירקות על קליפתם, לחמים מדגנים מלאים ועוד.

 

הנקה | האם מותר להניק?

אף שכמות זעירה מהתרופות המיועדות לטיפול במחלות מעי דלקתי עלולה לעבור באמצעות חלב אם, אין מניעה מהנקה במהלך נטילתן.

יתרה מזאת, הוכח כי תינוקות שינקו, היו בסיכון קטן יותר לפתח את מחלת המעי בעצמם; זאת ככל הנראה, הודות להשפעתה המיטיבה של ההנקה על מערכת החיסון של התינוק.

לחולות קרוהן בהריון מומלץ שלא לאכול אפרסמון העלול לגרום לחסימת המעי. צילום: שאטרסטוק

לסיכום: רוב החולות במחלות מעי דלקתיות יכולות בהחלט ליהנות מהריון תקין ובריא מתחילתו ועד סופו. כדי לאפשר זאת, חשוב לדאוג לכך שהמחלה תהיה ברמיסיה, וכן להמשיך ליטול את הטיפול התרופתי הרלוונטי ולהיות בקשר הדוק עם הרופא המטפל.

 

ד"ר תמנע נפתלי היא סגנית מנהל מכון גסטרו ב"מאיר" ומנהלת השירות למחלות מעי דלקתיות.

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל הלפרין, כתבת zap doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום