בדיקות אולטרסאונד בהיריון - כל מה שחשוב לדעת

(1)
לדרג
תוכן מקודם

בדיקות האולטרסאונד מהוות חלק חשוב בתהליך המעקב אחר ההיריון. מה כוללת כל בדיקה ומדוע חשוב לבצע את כולן? המדריך המלא לפניכן/ם

רופאת גינקולוגיה ומיילדות (נשים)
077-2310286 (מספר מקשר)

בדיקות האולטרסאונד במהלך ההיריון יכולות לעורר התרגשות רבה. באמצעותן, תוכלי לעקוב אחר תנועותיו של העובר, להבחין במיקומו וגם לגלות האם מדובר בבן או בבת בסבירות גבוהה. אולם, מעבר לכל אלה, מדובר בבדיקות בעלות משמעות רבה, שכן הן מאפשרות לעקוב אחר התפתחותו התקינה של העובר ולאתר מומים בשלב מוקדם, אם חלילה מופיעים כאלה.

כיצד פועל מנגנון האולטרסאונד?

מכשיר האולטרסאונד למעשה פועל באמצעות מתמר השולח גלי קול אל עבר העובר. גלי הקול מוחזרים ומתורגמים לתמונה המוצגת על גבי המסך.

מבדיקה וגינלית ועד לסקירת מערכות מאוחרת: כל סוגי בדיקות האולטרסאונד

במהלך ההיריון תידרשי לעבור מספר בדיקות שכוללות שימוש באולטרסאונד. בין לבין, ייתכן כי הרופא המטפל יפנה אותך לבדיקת אולטרסאונד שמטרתה להעריך את מצב הגדילה של התינוק. להלן כל הבדיקות הרלוונטיות לפי שבועות ההיריון:

תחילת ההיריון: אולטרסאונד ראשון אצל רופא הנשים

גילית שני פסים על מקלון ההיריון? בשעה טובה! כעת הגיע הזמן לתאם בדיקה ראשונה אצל רופא/ת הנשים. בדיקת האולטרסאונד הראשונה לרוב מתבצעת בגישה נרתיקית, ובמהלכה נבדק המיקום של שק ההיריון, הדופק של העובר, מספר העוברים וגיל ההיריון.

שבוע 13+6: שקיפות עורפית

במהלך בדיקת האולטרסאונד המכונה "שקיפות עורפית", נמדד עובי העורף של התינוק. הרעיון שעומד מאחורי הבדיקה נובע מהעובדה שעורף מעובה עשוי לרמז על סבירות לבעיה כרומוזומלית. לפיכך, פעולה זו מאפשרת לאתר במקרים רבים עוברים עם בעיות כרומוזומליות, וכן להעריך את הסיכוי לתסמונת דאון בסבירות של 70%. כמו כן, באמצעות השקיפות העורפית ניתן לבחון את תקינותם ושלמותם של אברים שונים כגון: עצם האף, הידיים ואפילו לאתר מומים בלב ובעיות שונות בעמוד השדרה.

שבוע 14-16: סקירה ראשונה

סקירה זו נעשית בגישה נרתיקית או דרך דופן הבטן, ולעיתים באמצעות שילוב של שתי הגישות. בדומה לשקיפות העורפית, גם בדיקה זו סוקרת את איברי העובר ומאפשרת לאתר מומים וליקויים מבניים בעובר. כמו כן, נבדקת כמות מי השפיר. חשוב לציין שהבדיקה אינה מאבחנת מומים כרומוזומליים או גנטיים, כמו תסמונת דאון. כמו כן, כיוון שהעובר עדיין לא סיים את התפתחותו בשלב זה, וחלק מהאברים עדיין לא התפתחו כראוי, הבדיקה אינה מהווה תחליף לסקירה השנייה. מקרה שמאותרים מומים, ייתכן כי יהיה צורך לשקול את המשך ההיריון.

שבוע 20-24: סקירה שנייה (מאוחרת)

כיוון שכאמור הסקירה הראשונה לא מאפשרת לאתר את כל המומים, קיימת חשיבות רבה לביצוע הסקירה השנייה. בשלב זה, אברי העובר מפותחים יותר, ולכן לעיתים קל לאתר מומים שונים במערכת הלב, במערכת העצבים, בפנים ועוד.

שבוע 32: סקירה שלישית

במהלך הטרימסטר השלישי מתרחשת התפתחות משמעותית של מוח העובר, לרבות המעטפת שלו. מטרת הבדיקה היא בעיקר לוודא את התפתחותו התקינה של המוח בשלב חשוב זה.

אילוסטרציה/שאטרסטוק/הבדיקה שתעזור לך להיות בקשר עם תינוקך

מדוע חשוב להקפיד לבצע את כל הבדיקות?

כאמור, בשלב הראשון של ההיריון הבדיקות מאפשרות להעריך באיזה שבוע של היריון מדובר, לאתר את מיקומו של העובר וכן לוודא שקיים דופק. בהמשך הדרך, בדיקות אלה מאפשרות לעקוב אחר התפתחותו התקינה ולאתר מומים ובעיות כרומוזומליות.

כמו כן, בכל שלב ניתן לבחון את כמות מי השפיר ולוודא שהיא תקינה, ובהתאם להערכת המשקל ניתן לאתר עיכוב בגדילה. לא בכל שלב ניתן להבחין במומים או בבעיות אחרות, ולפיכך קיימת חשיבות רבה לביצוען של כל הבדיקות. עם זאת, חשוב להדגיש כי הבדיקה היחידה שמאפשרת לשלול תסמונת דאון במאה אחוזים היא בדיקת מי שפיר.

מי מבצע את הבדיקות?

הבדיקה הראשונית ובדיקות הסקר השונות, מבוצעות ע"י רופא/ת הנשים. לעומת זאת, בדיקת אולטרסאונד שמטרתה להעריך מצב גדילה בלבד יכולה להיעשות על ידי טכנאי.

האם הבדיקות כרוכות בסיכון?

לא, מדובר בבדיקות בטוחות המבוצעות כבר שנים רבות.

לסיכום: בדיקות האולטרסאונד המבוצעות במהלך ההיריון מאפשרות לעקוב אחר התפתחות העובר, לאתר מומים וגם לוודא שכמות מי השפיר תקינה. חשוב לזכור שהעובר גדל ומתפתח לאורך כל שלבי ההיריון ולכן חשוב להקפיד על ביצוע כל סוגי הבדיקות ולא לוותר על אף שלב.

ד"ר מוקארי מגי, בעלת ניסיון של 30 שנה במיילדות ובגניקולוגיה ובעלת ניסיון של 15 שנים בתחום הסקירה.

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל הלפרין.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום