לאם ולתינוק: מחקרים מוכיחים יתרונות נוספים להנקה

(1)
לדרג

לרגל שבוע עידוד ההנקה השנתי שחל בסוף חודש יולי, ריכזנו מספר מחקרים המצביעים על יתרונות בריאותיים החל מהגנה מפני מחלות אוטואימוניות ומניעת דיכאון לאחר לידה אצל אימהות ועד מניעת מחלות נשימה בקרב ילדים. כל הפרטים בכתבה שלפניכן

מאת: מערכת Zap Doctors זאפ דוקטורס

מחקרים קודמים הוכיחו כי הנקה עשויה להפחית את הסיכון של התינוקות לזיהומי אוזניים, זיהומים בדרכי נשימה, תסמונת מוות בעריסה, התפתחות מחלות אלרגיות ולסייע במניעת השמנה וסוכרת בצאצאים. עבור האימהות, הנקה במשך לפחות שנה אחת נקשרה עם סיכון מופחת להתפתחות דיכאון, השמנה ומחלות ממאירות מסוימות. לאור היתרונות הרבים של הנקה, רופאי ילדים ממליצים לאימהות להניק את ילדיהן עד גיל שישה חודשים, לכל הפחות, ולהמשיך להניק לפחות עד גיל שנה בשילוב עם חשיפת התינוקות למוצרי מזון.

הנקה עשויה להגן מפני סוכרת ויתר לחץ דם

מנתונים שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open עולה כי הנקה עשויה לספק הגנה מפני התפתחות סוכרת ויתר לחץ דם באימהות, לאחר שהעדויות הצביעו על ירידה של עשרות אחוזים בסיכון לסוכרת וירידה של למעלה מ-10% בסיכון ליתר לחץ דם בקרב נשים אשר הניקו את ילדיהן. במחקר הנוכחי החוקרים בחנו את הנתונים מארבעה מחקרים קודמים אשר חקרו את הקשר בין הנקה ובין סוכרת בלמעלה מ-200,000 נשים. בנוסף, הם בחנו את הנתונים מחמישה מחקרים קודמים להערכת הקשר בין הנקה ובין לחץ דם גבוה בלמעלה מ-250,000 נשים.

מניתוח הנתונים עלה כי בקרב אימהות שהניקו את ילדיהן במשך למעלה מ-12 חודשים נרשמה ירידה של 30% בסיכוי להתפתחות סוכרת וירידה של 13% בסיכוי להתפתחות יתר לחץ דם, בהשוואה לנשים שלא הניקו את ילדיהן למשך פרק זמן דומה.

ההשפעה המגנה של הנקה בקרב האימהות תועדה גם לאחר שהחוקרים לקחו בחשבון משתנים אחרים העשויים להשפיע על הסיכון להתפתחות סוכרת ויתר לחץ דם, דוגמת השמנה, עישון והיסטוריה משפחתית.

החוקרים מעלים מספר אפשרויות כהסבר להשפעה המגנה של הנקה מפני סוכרת ויתר לחץ דם. ראשית, הם מציעים כי הנקה שורפת מספר רב של קלוריות ועשויה לעודד ירידה במשקל לאחר-היריון ולמנוע עליה במשקל הגוף. עוד מציעים החוקרים כי הנקה מסייעת בהסגת הבעיות המטבוליות העלולות להתפתח בקרב נשים במהלך ההיריון, דוגמת עליה ברמות כולסטרול בדם, הצטברות שומן וירידה ביכולת עיבוד סוכר. במובנים רבים, הנקה עשויה להביא להשבת הפרופיל המטבולי לזה שהיה קיים טרם ההיריון ולהקל על השינויים השליליים שחלו בגוף האישה ההרה.

צילום: שאטרסטוק

חשוב לציין כי נשים רבות אינן יכולות להניק, אך עבור אלו המצליחות לעשות כן, מדובר בגישה מצוינת לשיפור הבריאות המטבולית ולהפחית את הסיכון של האימהות החדשות למחלות לב וכלי דם בגיל מבוגר. באשר לנשים שאינן יכולות להניק, או בוחרות שלא לעשות כן, עדיין ישנה חשיבות רבה להסברים והמלצות אודות אפשרויות אחרות להפחתת הסיכון להתפתחות סוכרת ויתר לחץ דם, דוגמת הימנעות מעישון סיגריות או צריכת אלכוהול מופרזת, לצד הקפדה על פעילות גופנית ותזונה בריאה.

לקריאה נוספת: לידה בימי קורונה: מדריך ליולדת>>

יש לך שאלה? פורום הריון ולידה>> 

האם הנקה בלבד מפחיתה סיכון לאלרגיה ואסתמה בילדים?

מנתונים שפורסמו במאמר שפורסם בכתב העת Acta Paediatrica עולה כי הנקה בלבד במהלך שלושת החודשים הראשונים לחיים מלווה בירידה משמעותית בסיכון לאלרגיה נשימתית בילדים בגילאי 6 שנים, לצד סיכון מופחת משמעותית לאסתמה.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את הקשר בין הנקה ואלרגיות נשימתיות וסוגי אסתמה בילדים בארצות הברית. המחקר התבסס על נתונים מזוהות אם-תינוק אשר לקחו חלק במחקר Infant Feeding Practices Study II בשנים 2005-2007 ובמחקר ההמשך בשנת 2012. האימהות דיווחו על היסטוריית הנקה על-בסיס חודשי במהלך השנה הראשונה לחיי התינוק, אבחנה של אסתמה בילדות ואלרגיות עד גיל 6 שנים וכן גורמים רלבנטיים אחרים. מדגם המחקר כלל 1,177 זוגות אם-ילד, מתוכם כשליש מהתינוקות (32.9%) ניזונו מהנקה בלבד עד גיל 3 חודשים. עד גיל 6 שנים, 20.8% מהילדים אובחנו עם אלרגיות נשימתיות ו-11.3% אובחנו עם אסתמה.

מניתוח רב-משתני עלה כי הנקה בלבד במהלך שלושת החודשים הראשונים לחיים לוותה בירידה של 23% בסיכון לאלרגיות נשימתיות בגיל 6 שנים (סיכון יחסי של 0.77). בנוסף, הנקה בלבד במהלך שלושת החודשים הראשונים לחיים לוותה בירידה של 34% בסיכון לאסתמה (סיכון יחסי של 0.66), אך רק בילדים ללא היסטוריה משפחתית של אסתמה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי הנקה בלבד במהלך שלושת החודשים הראשונים לחיים עשויה להפחית את הסיכון לאלרגיות נשימתיות ואסתמה בילדים עד גיל 6 שנים. עם זאת, באשר לסיכון לאסתמה, ההשפעה המגנה של הנקה תועדה רק באלו ללא היסטוריה משפחתית של אסתמה.

ד"ר עמית עקירוב, רופא מומחה ברפואה פנימית ובאנדוקרינולוגיה, רופא בכיר במכון לאנדוקרינולוגיה, סוכרת ומטבוליזם בבית חולים בלינסון, מרכז רפואי רבין.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום