מי זכאי, איפה ואיך? כל מה שרציתם לדעת על בדיקות קורונה

(0)
לדרג

כולנו תוהים כיצד מתבצעת בדיקת קורונה? מתי מתקבלות התשובות ומהן ההנחיות לגבי מי שממתין לתוצאה? מומחה לרפואת משפחה ענה לנו על כל השאלות הבוערות בנושא

מאת: מערכת zap doctors

בימים טרופים אלה, המעבדות ברחבי הארץ פועלות בשיא המרץ. בכל יום מתבצעות עשרות אלפי בדיקות קורונה והיד עוד נטויה. "מהרגע שבו השר יולי אדלשטיין החל לתפקד כשר הבריאות, תהליך בדיקות הקורונה בארץ נכנס להילוך גבוה. מידי יום אנחנו עדים לעלייה מתמדת בכמות הבדיקות, כאשר בשבוע שעבר הגענו לשיא של 29,000 בדיקות ביום", אומר ד"ר ערן רוטמן, מנהל מחוז שרון שומרון ב"כללית" ומומחה ברפואת משפחה.

"תגבור הבדיקות חייב את כולנו להערכות חדשה, הכוללת הרחבת הפעילות באזורים שונים בארץ, וכן הרחבת שעות הפעילות. בהתאם לכך, נדרש לתגבר את כוח האדם העוסק במלאכה וגם לדאוג לשינוען של הבדיקות אל המעבדות. במילים אחרות: מדובר בפרויקט מאוד מורכב, המחייב הרבה מאוד משאבים".

אז איך מתבצעת הבדיקה? תוך כמה זמן מתקבלת תשובה ומה עושה מי שקיבל הודעה על כך שאותר בסביבת חולה מאומת? ד"ר רוטמן עושה סדר, בהתאם להנחיות העדכניות ביותר של משרד הבריאות.

אילוסטרציה/שאטרסטוק/בדיקה לא נעימה בעליל

מי רשאי לבצע בדיקה וכיצד ניתן לבצע אותה?

באופן כללי, כל מי שסובל מהתסמינים הבאים יכול לבקש הפנייה לבדיקה מרופא המשפחה:  חום מעל 38, שיעול, קשי בנשימה או כל תסמין נשימתי אחר, שינוי/אובדן חוש טעם (ללא נזלת כתסמין בודד). כמו כן, בני בית של חולים מאומתים צריכים להיבדק, מעבר להיותם בבידוד. בנוסף, צריכות להיבדק גם קבוצות שמשרד הבריאות קבע כי הן מחויבות בבידוד, דוגמת כיתות בי"ס וגני ילדים בהם התגלה חולה.

בהתאם להנחיות החדשות (15/7), הבדיקה מתאפשרת רק למי שסובל מתסמינים, למי ששהה באותו בית עם חולה מאומת או למי שמשתייך לקבוצת סיכון או עובר למסגרת טיפולית עם שיעור גבוה של אוכלוסייה בסיכון. בנוסף, יכולות להיבדק גם קבוצות שמשרד הבריאות קבע כי הן מחויבות בבידוד, דוגמת כיתות בי"ס וגני ילדים בהם התגלה חולה. כמו כן, יינתן אישור לביצוע בדיקה לאוכלוסיות בעלות נגישות נמוכה לשירותי רפואה הנמצאות בסיכון לתחלואה, וגם רופא המשפחה יוכל לאשר בדיקה במקרים מסוימים ובהתאם להקצאת הבדיקות היומיות.

אנשים הנמצאים בבידוד שלא חווים תסמינים כלשהם, אינם נדרשים לבצע את הבדיקה. הבדיקות מבוצעות בתחנות ייעודיות שפתחו קופות החולים וכן במתחמי דרייב אין שמפעיל מד"א. מובן שהבקשה לביצוע הבדיקה צריכה להיעשות באופן טלפוני. לאחר קבלת ההפניה נקבע למטופל תור ע"י הקופה המבטחת, המגדירה את מקום ביצוע הבדיקה ואת שעת ביצועה. במצבים מסוימים המוגדרים ע"י הקופה, בהם נבצר מהמטופל לצאת מביתו, הבדיקה מתבצעת בביתו.

אילוסטרציה/שאטרסטוק/בדיקה ישירות ברכבך

מהלכה למעשה

הבדיקה מתבצעת באמצעות לקיחת דגימה מהלוע ומהאף, באמצעות מטוש. היא כרוכה באי נעימות קלה, אך אורכת מספר שניות בודדות. באמצעות הדגימה, ניתן לבדוק האם נגיף הקורונה נמצא בדרכי הנשימה העליונות בזמן שבו היא נלקחת.

תוך כמה זמן מתקבלת תשובה לגבי תוצאות הבדיקה?

בין 24-60 שעות מרגע לקיחת הבדיקה.

עד כמה הבדיקה מדויקת?

הסטטיסטיקה מצביעה על כ 70% דיוק בבדיקה, וכיום מתבצעים ניסיונות לייעל אף יותר את אמינותה. כיוון שהבדיקה אינה מדויקת במאה אחוזים, חשוב לציין שביצועה אינו חוסך את הצורך בבידוד. לכן, מי שנמצא בבידוד ומבצע את הבדיקה, נדרש להמשיך להישאר בבידוד עד להשלמת התקופה המתחייבת, גם אם התוצאה המתקבלת שלילית.

תהליך המתנה

מי שביצע את הבדיקה בשל הופעת תסמינים ואינו נמצא בבידוד, חייב להיכנס לבידוד עד לקבלת תוצאה שלילית. מי שתוצאתו חיובית, מוגדר כחולה ונכנס לבידוד ולמעקב של הצוות הרפואי בקופה, הקובע האם יישאר בביתו (במקרה שהוא ללא תסמינים או שהוא במצב קל) או יאושפז בביה"ח, במקרה שמצבו הרפואי מחייב זאת.

תהליך החלמה

קביעת החלמה מתבצעת ע"י בדיקה חוזרת לקורונה, רק כעבור 12 יום מהבדיקה החיובית, ובתום 48 שעות מחלוף התסמינים, אם קיימים כאלה. שתי בדיקות שליליות ברצף של 24 שעות מגדירות החלמה. מטופלים שאינם חווים תסמינים כלל, ועדין בדיקותיהם ממשיכות להיות חיוביות, יוכרזו כבריאים אם חלף חודש מאז שנבדקו לראשונה. הרעיון מאחורי הפרוטוקול הזה נובע מההנחה שלאחר חודש חולה א-סימפטומטי אינו מדבק.

מה עליי לעשות אם קיבלתי הודעה שנחשפתי לחולה קורונה?

במקרה כזה צריך להיכנס לבידוד של 14 ימים וחשוב להיות ערים לסימנים. כאמור בדיקת קורונה מתאפשרת רק במקרים מסוימים ולרוב אינה מתאפשרת למי שאינו סובל מתסמינים.

לסיכום, לדבריו של ד"ר רוטמן: "החורף מתקרב ועימו גם המחלות העונתיות ובראשן השפעת, המלווה בתסמינים דומים לקורונה של חום, שיעול, עייפות ותחושה כללית רעה. לפיכך, יש לשער שהבלבול יגבר וכמות הבדיקות רק תלך ותגדל. לכן, על מערך הבדיקות להמשיך ולהשתכלל על מנת שנוכל לעבור את החורף בשלום". ועד החורף, נמתין בסבלנות ונייחל לבריאות טובה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום