למה לי לקחת ללב: ההנחיות החדשות לטיפול בכולסטרול גבוה

(0)
לדרג

לראשונה בישראל: איגודי הרופאים יוצאים במסמך הנחיות משותף חדש שמטרתו – צמצום שיעור המחלות המופיעות על רקע טרשת עורקים, בראשן מחלות לב ושבץ

מאת: מערכת זאפ דוקטורס

"טרשת העורקים", היא תופעה הנגרמת מהצטברות של רובד שומני בדופן העורקים. תופעה זו גורמת למחלות לב וכלי דם, וכן לפגיעות מוחיות, למחלות גפיים ולשלל מחלות אחרות, והיא מהווה את סיבת המוות השנייה בשכיחותה בישראל והראשונה בעולם.

לאור כניסתן לשימוש של תרופות חדשות לטיפול בכולסטרול ולנוכח מחקרים חדשים שהוכיחו את בטיחות ויעילות טיפולים אלה במניעת  טרשת עורקים, החליטו איגודי הרופאים בישראל לעדכן את ההנחיות לטיפול בבעיה. מדובר בפעם הראשונה שבה גובשו הנחיות מסודרות בתיאום עם צוות רב מערכתי שכולל: רופאי משפחה, פנימאים, קרדיולוגים, נוירולוגים, גריאטרים, נפרולוגים, רופאי ילדים ועוד.

"ההנחיות החדשות נועדו לדאוג לרווחת החולים. עד כה הועברו לציבור מסרים שונים על ידי רופאים וגופים אחרים בתחומים שונים, שיצרו בלבול רב בקרב המטופלים. המסר החדש אחיד, ואנו מקווים שהוא יאפשר לדאוג לכך שמטופלים יזכו לטיפול ראוי וכן יוכלו להימנע מסיבוכים מיותרים", אומר פרופ' יעקב הנקין, יו"ר הוועדה לקביעת ההנחיות הישראליות.

מהו כולסטרול?

כולסטרול וטריגליצרידים הם למעשה שומנים בדם, הנוצרים בכבד ואינם מסיסים במים/בדם. לכולסטרול חשיבות רבה בתהליכים ביוכימיים בגוף. ישנם מספר סוגי חלקיקים הנושאים כולסטרול בדם, כשהחשובים ביניהם הם:

LDL – המכונה "כולסטרול רע". עודף כולסטרול מסוג זה בגוף עלול להזיק.

HDL – "כולסטרול טוב", החיוני לגוף. בין היתר, הוא מאפשר להחזיר את עודפי הכולסטרול מכלי הדם לכבד.

מהי הסכנה בערכי כולסטרול גבוהים?

כשמצטבר עודף של כולסטרול מסוג "LDL", ונוצרים התנאים המתאימים בגוף, עלולה להיגרם סתימה בעורקים. בפועל, הצטברות זו עלולה להוביל לשבץ, התקפי לב ולשלל בעיות בריאות מסכנות חיים.

מה גורם לערכי כולסטרול גבוהים?

שפע של סיבות עשויות להוביל לערכי כולסטרול גבוהים. בין היתר ניתן לציין: תזונה לא בריאה, משקל עודף, אי התמדה בפעילות גופנית, גיל וכמובן – גנטיקה. בנוסף, ישנם גורמי סיכון המגבירים את הנזק שנגרם על ידי כולסטרול גבוה, כגון: עישון, סוכרת ולחץ דם גבוה.

מהן ההנחיות החדשות ומה הוביל לשינוי?

כאמור, עד היום, ההנחיות לטיפול בערכי כולסטרול גבוהים בישראל, לא היו אחידות. בעוד שרופא המשפחה המליץ על אסטרטגיה טיפולית מסוימת, קרדיולוג היה יכול להמליץ על אסטרטגיה שונה. מטרת איגודי הרופאים בישראל ו"החברה לחקר, מניעה וטיפול בטרשת עורקים",  היא לפרסם הנחיות אחידות המקובלות על כל הארגונים הרפואיים בארץ המבססות בעיקרן על המלצות האיגוד הקרדיולוגי האירופאי, תוך התאמה לתנאי הרפואה ובהתאם לזמינות סוגי הבדיקות והתרופות הקיימים בארץ.

ההנחיות כוללות התייחסות לצעדים הבאים:

  1. איתור אוכלוסייה בסיכון: אבחון מוקדם הוא אחד הפרמטרים החשובים ביותר במניעת בעיות רפואיות על רקע עודף כולסטרול. כיום עומדות לרשות המטופלים בדיקות דם חדשות ויותר אמצעי הדמיה כגון: CT לב ואולטרסאונד.
  2. הגדרת הערכים הרצויים: ככל שהסיכון לטרשת עורקים גבוה יותר, כך יומלץ לשאוף לערכי כולסטרול נמוכים יותר. רופא המשפחה יוכל לבצע הערכה מושכלת של דרגת הסיכון של המטופל ולהמליץ לו אודות ערכי המטרה הרצויים.
  3. טיפול תרופתי: הטיפול התרופתי הנפוץ ביותר לאנשים עם כולסטרול הוא "משפחת הסטטינים", הנחשבים ליעילים ובטוחים. הבעיה בתרופות אלה נובעת מכך שבקרב חלק קטן מהמטופלים עלולות להופיע תופעות לוואי, כמו למשל כאבי שרירים. כמו כן, לא תמיד ניתן להגיע ליעדי הטיפול המומלצים באמצעות סטטינים בלבד. לעומת זאת, התרופות מהדור החדש, אינן כרוכות בתופעות לוואי משמעותיות. אמנם, תרופות אלה אינן מהוות תחליף לסטטינים, אך נטילה משולבת של שני הסוגים עשויה להפחית את הצורך בשימוש בסטטינים, וזוהי בהחלט בשורה משמחת עבור החולים.
  4. שינוי בהגדרת הערכים המומלצים: אם עד היום הסברה הייתה שכולסטרול נמוך מידי אינו רצוי, המחקרים החדשים שנעשו לאחרונה הוכיחו שככל שמספר ערכי הכולסטרול נמוך יותר, כך קטן הסיכוי לאירועי לב ושבץ. לכן, מעתה אנשים שנמצאים בסיכון מוגבר לסבול מכולסטרול גבוה יונחו לשאוף לערכים נמוכים יותר מאלה שהומלצו בעבר. חשוב להדגיש כי אין סיבה לחשוש מערכי כולסטרול נמוכים מאד.

לסיכום: ערכי כולסטרול גבוהים הם חלק מהגורמים המשמעותיים לטרשת עורקים, המובילה לשלל מחלות מסכנות חיים כמו שבץ ומחלות לב וכלי דם. לאחרונה, איגודי הרופאים בישראל פרסמו הנחיות חדשות לטיפול ולמניעת מחלות הנובעות מערכי כולסטרול גבוהים. בין היתר, הוחלט על שילוב של תרופות מהדור החדש, שינוי יעדי הטיפול ואיתור אוכלוסיות בסיכון. מטרת ההנחיות היא להפחית את שיעור הסובלים ממחלות על רקע טרשת עורקים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום