האם לנגיף הקורונה השפעה ישירה על השתלות ומח עצם?

(0)
לדרג

לנגיף הקורונה השפעה משמעותית על השתלות מוח עצם וטיפולים תאיים. נמצא כי הסיבוכים לאחר השתלה מדם טבורי נמוכים יותר. חולים אונוקלוגיים והמטולוגיים נמצאים כקשים לאבחנת הנגיף. נתונים חדשים ומסקרנים מעידים כי לדם הטבורי יתרון משמעותי רחב היקף ואף מושיע

מאת: פרופסור ארנון נגלר

למגפת ה - covid-19 לה אנו עדים, השפעות רבות על המערכת הרפואית והיא מציבה בפניה אתגרים לא פשוטים. מגפה זו בעלת השפעות ייחודיות על תחום ההשתלות של מח העצם, הטיפולים התאיים האימונולוגיים ותחום ההמטולוגיה בכללותו. החולים ההמטולוגיים, כמו גם אלו האונקולוגים, מדוכאי חיסון מעצם מחלתם ומהטיפולים אותם הם מקבלים, לכן הם חשופים יותר להדבקות בנגיף והסיכון לסיבוכים בחולים אלו גדול יותר, דבר שמביא לסיכויי החלמה נמוכים יותר. בנוסף כתוצאה מהכימותרפיה והטיפולים האחרים שהחולים אלה מקבלים, נראה כי תסמיני הקורונה עשויים להיות שונים מחולים רגילים ואף להקשות על האבחנה.

חולים המטולוגיים הזקוקים להשתלת מח עצם או טיפולים תאיים ב - CART cells מהווים אתגר מיוחד. בשל המצב והיעדר טיסות, לא ניתן להטיס שתלי מח עצם טריים להשתלה בחולים ממאגרי תורמים בחו"ל, כמו גם לימפוציטים טריים למניפולציה מולקולרית ויצור ב- CART cells.

אילוסטרציה/שאטרסטוק/מעלה את ספירת תאי הדם הלבנים

כמו כן, יש לבדוק את התורמים הבריאים של תאי האב להשתלה אלוגנאית (מתורם) לנגיף ה- covid-19, עוד לפני תרומת מח העצם או תאי האב, כמו גם את החולה. במקרה של איסוף תאי אב מתורם בריא, התהליך מחייב מתן G-CSF, זהו הורמון אשר מעלה את הספירה הלבנה ומנייד תאי אב להשתלה ממח עצם לדם הפריפרי והגעה חוזרת לביה"ח. בנוסף, ההשתלה כשלעצמה, הטיפולים הנלווים כמו גם הסיבוכים לאחר ההשתלה, מביאים לדיכוי חיסוני עמוק ולכן לא ניתן לחשוף חולה הנושא את הנגיף לטיפולים אלו. גם איסוף תאי אב המנוידים ממח העצם בעזרת G-CSF (בחולה הנזקק להשתלה עצמית, עשוי להיות בעייתי, מכיוון שהדבר מגביר את הצורך של החולים מדוכאי החיסון להגיע פעמים חוזרות לביה"ח).

אילוסטרציה/שאטרסטוק/לא ניתן להטיס בימים אלה שתלי מח עצם

דם טבורי - פתרון מושיע

אחד הפתרונות האטרקטיביים האפשריים לכל שורת הבעיות הנ"ל ומאפשר השתלה בחולים המטולוגיים הנזקקים להשתלה בתקופה לא פשוטה זו, היא השתלה מדם חבל הטבור. השתל מדם טבורי נמצא קפוא בבנק הדם הטבורי. הדם הטבורי אינו מודבק ב-  covid-19. השתל מהדם הטבורי קפוא ולכן לא נזקקים לטיסה של שתל טרי עם בלדר וניתן להטיסו בקרגו. אין צורך שהחולה או התורם יגיעו פעמים רבות לביה"ח כנדרש בהליך רגיל. אין צורך לנייד תאי אב לא מהחולה או התורם הבריא. לבסוף, שכיחות מחלת השתל נגד מאכסן בו מערכת החיסון של השתל תוקפת את החולה המושתל וגורמת לדיכוי חיסוני קשה ביותר ומהווה סיבוך קשה לאחר השתלת מח עצם נמוכה ופחותה לאחר השתלה מדם חבל טבור. היתרון של השתלה ושימוש בתאים מוקפאים מדם חבל הטבור, מודגש ביותר לנוכח הפנדמיה ב-  covid-19 אותה אנו חווים בימים אלו.

תוכן המאמר באדיבות פרופסור ארנון נגלר - פרופסור לרפואה ומנהל המערך ההמטולוגי, השתלת מח עצם ובנק דם חבל הטבור, המרכז הרפואי שיבא, תל השומר.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום