מילון המונחים החדש בעידן נגיף הקורונה

(0)
לדרג

עם התפרצות נגיף הקורונה ומחלת ה-COVID-19 (ובשמה המלא, Coronavirus Disease 2019, על-שם הנגיף והשנה בה זוהה לראשונה) החלו לצוץ בתקשורת מונחים רפואיים שאת מרביתם שמענו כולנו בפעם הראשונה. כיום, אחרי חודשיים של התמודדות עם הנגיף והמושגים, הגיע הזמן להסברים

אגודות וארגונים
053-9374656 (מספר מקשר)

נגיפי קורונה (Coronavirus) - למעשה, לא מדובר בנגיף אחד אלא במשפחה של נגיפים היכולים להדביק בני אדם. מקור השם הוא במראה דמוי כתר (מלשון Crown) של הנגיף תחת מיקרוסקופ. נגיפי קורונה יכולים לגרום להצטננות, כמו גם מחלה מסוכנת דוגמת ה-SARS (קיצור של Severe Acute Respiratory Syndrome) או MERS (Middle East Respiratory Syndrome). המגפה הנוכחית נובעת מנגיף SARS-CoV-2, נגיף קורונה שהתגלה לראשונה בדצמבר 2019 וגורם למחלה המוכרת בשם COVID-19.

SARS-CoV-2 (קיצור של Severe Acute Respiratory Syndrome Coronavirus 2) – נגיף הקורונה החדש הגורם ל-COVID-19, כאשר הסברה היא כי מקורו בבעלי חיים מהם התפשט לבני אדם. החשד להתפשטות מחיות לאדם עלה בעקבות התפרצות בדצמבר בקרב אנשים שהיו במגע עם שוק חיות ומאכלי ים בווהאן שבסין.

COVID-19 – נגיף SARS-CoV-2 גורם ל-COVID-19 (Coronavirus Disease 2019), כאשר התסמינים האפשריים כוללים שיעול, חום וקוצר נשימה.

אילוסטרציה: שאטרסטוק 

אפידמיה (מגיפה) – עליה פתאומית במקרי מחלה זיהומית, המתפשטת במהירות בקרב האוכלוסייה ופוגעת בחלק גדול ממנה. מחלת COVID-19 הגיעה לשיעורי מגיפה בסין באמצע חודש ינואר.

התפרצות – ההגדרה די דומה לזו של מגיפה, פרט לכך שהתפרצות לרוב מתייחסת לאזור גיאוגרפי מוגבל יותר. מחלת COVID-19 החלה כהתפרצות בווהאן, עיר הבירה של מחוז חובאיי בסין ובסוף דצמבר 2019, הממשלה הסינית אישרה כי טופלו באזור אלפי חולים עם דלקת ריאות מסיבה לא-ידועה.

פנדמיה (מגיפה כלל עולמית) – מוגדרת כמגיפה אשר התפשטה למספר מדינות או יבשות ופגעה בחולים רבים. ארגון הבריאות העולמי הכריז בחודש מרץ כי COVID-19 הינה מגיפה כלל עולמית.

תקופת דגירה – מרווח הזמן בין הדבקה של אדם בנגיף ועד שהחולה שם לב לתסמיני המחלה. על-פי ההערכות, תקופת הדגירה של COVID-19 נעה בין 2-14 ימים, אך דרושים נתונים נוספים בנושא.

צילום: שאטרסטוק

הדבקה טיפתית – צורה של הדבקה ישירה, מדובר ברסס המכיל חלקיקים גדולים הנעים למרחק קצר ונוצרים עקב עיטוש, שיעול או דיבור, בעיקר כאשר חולה עם תסמינים נשימתיים בא במגע קרוב עם אדם אחר.

חולה אסימפטומטי – כאשר אדם נושא מחלה אך אינו סובל מתסמינים של המחלה. על-פי ההערכות, התקופה בה קיים הסיכון הגבוה ביותר להדבקה היא כאשר החולים מציגים את התסמינים המשמעותיים ביותר של הזיהום הנגיפי, אם כי יש עוד ועוד מחקרים הבוחנים את הסיכון להדבקה עוד בתקופת הדגירה וגם לאחר שהתסמינים חלפו.

השטחת העקומה – האטת התפשטות זיהום נגיפי. כאשר מנסים למפות את מספר מקרי COVID-19 לאורך הזמן, הצפי הוא כי בשלב מסוים יהיה שיא מקרים, המשקף את העליה במספר החולים בבתי חולים. השטחת העקומה הוגדרה כיעד של גישות שונות להפחתת ההדבקה בזיהום הנגיפי, אשר יובילו למספר חולים קטן יותר בתקופת השיא וכך בתי חולים יוכלו להתמודד טוב יותר עם עומס החולים.

ריחוק חברתי – הקפדה על מרחק גופני בין אנשים שונים. המשמעות היא הימנעות מהתקהלויות, עמידה בתורים או הליכה על מדרכות צפופות והקפדה על מרחק של לפחות 2 מטרים האחד מהשני, ככל הניתן. מדובר בגישה מרכזית למניעת הדבקה ב-COVID-19 ולהשטחת העקומה.

בידוד עצמי – מדובר בהסכמה מרצון של אדם להישאר בביתו ולא לצאת למקום עבודתו או ללימודים. ההנחיה במקרים של COVID-19 הייתה להגביל את התנועה מחוץ לבית ולעקוב אחר תסמינים למשך 14 ימים לאחר חזרה מטיול לאזור בו מספר רב של מקרי הדבקה בנגיף הקורונה החדש.

ציוד מיגון אישי – מדובר בביגוד או ציוד ייעודי, המשמש עובדים להגנה מפני חומרים מזהמים. בתנאי טיפול רפואי, ציוד מיגון אישי כולל בין היתר, כפפות, חלוקים, מסכות, משקפי מגן ומגני פנים.

מנשם – מדובר במכונה המסייעת לחולים לנשום במקרים בהם הריאות שלהם ניזוקו ואינן מתפקדות באופן מספק. מנשם מסייע בפעולת הנשימה ומאפשר לריאות שניזוקו להחלים. מאחר ואין טיפולים מאושרים ל-COVID-19, חולים המפתחים מחלה חמורה נדרשים לטיפול תומך, כולל מתן חמצן והנשמה מכאנית.

חסינות העדר – תופעה בה חלק גדול מהאנשים באזור או בקהילה פיתחו חסינות כנגד מחלה זיהומית, אשר למעשה מובילה להפסקת התפשטות המחלה ומגנה על כלל הקהילה. חסינות העדר יכולה להתפתח בשני מקרים: כאשר חלק גדול מהאנשים בקהילה נדבקים במחלה ועם הזמן מפתחים תגובה חיסונית טבעית או כאשר חלק גדול מהאנשים בקהילה מקבלים חיסון כנגד המחלה הזיהומית.

בדיקות PCR (Polymerase Chain Reaction) – פרוטוקול בדיקה המשמש לזיהוי מקרה הדבקה ב-SARS-CoV-2. הבדיקה מבוססת על זיהוי הדנ"א של הנגיף בתהליך PCR, המזהה סמנים ייחודיים לזן הנגיף. ניתן להשלים את הבדיקה על דגימה מהלוע או מהאף.

אסטרטגיית יציאה – גישה הכוללת הקלה הדרגתית בהגבלות במטרה לשוב בהדרגה לשגרה שקדמה להתפרצות מחלה זיהומית. אסטרטגיית היציאה תבוצע באופן הדרגתי ותכלול כמה שלבים במטרה להימנע מהתפשטות חוזרת של הזיהום ועליה ניכרת במספר מקרי ההדבקה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום