יודעים שבא אביב: אלרגיות או קורונה? חשוב להבדיל

(0)
לדרג
תוכן מקודם

נזלת, גרד או פריחות? עונת האביב מאופיינת באלרגיות שונות, שעלולות להטריד מבוגרים וילדים כאחד. מה כדאי להחזיק בבית בתקופת הקורונה כדי להיערך טוב יותר למצב, וכיצד ניתן להתמודד עם התסמינים? מדריך

רופא לאלרגיה ואימונולוגיה קלינית
03-6779726
אגודות וארגונים
053-9374656 (מספר מקשר)

ד"ר ארנון אליצור, מנהל מכון אלרגיה אימונולוגיה וריאות ילדים במרכז רפואי שמיר. 

אלרגיה היא תגובה לא רצויה של מערכת החיסון המתרחשת בחשיפה לגורמים שונים (אלרגניים) כמו עקיצות חרקים, מזון ואבקנים. התגובה נגרמת כתוצאה מנוכחות של נוגדנים מסוג IGE כנגד אותם אלרגנים. נוגדנים אלה נמצאים על גבי תאי פיטום, ומביאים להפרשת חומרים שונים, ובראשם היסטמין, מתוך תאי הפיטום, בעת קישור האלרגנים.

אילו סוגי אלרגיות שכיחים במיוחד בעונת האביב?

כידוע, עונת האביב היא גם עונת הפריחה. בין הצמחים השונים פורחים ומלבלבים גם צמחים אלרגניים (כלומר בעיקר צמחים שמדיפים את אבקתם על יד הרוח ולא על ידי חרקים). העלייה בריכוז אבקני הצמחים האלרגניים (דוגמת הזית, הפקאן, דגנים שונים, כתלית יהודה ועוד), גורמת לעלייה בתסמינים האלרגיים של מערכת הנשימה ומתבטאת בעיקר בנזלת אלרגית, בדלקת עניים אלרגית ובאסתמה.

מאחר שכולנו נאלצים להיסגר בבית בימים אלה, ומנצלים את הזמן גם לניקיונות וגם להחלפת בגדי החורף והקיץ, כדאי להביא בחשבון שגם החשיפה לקרדית אבק הבית, עשויה להיות גבוהה יותר ולתרום לתסמינים האלרגיים. בנוסף, עונת האביב, על שינויי מזג האויר ושינויי הטמפרטורה שבה, עלולה לעיתים להביא גם להחמרה בתסמינים של אסתמה.

אף כי שעור החרקים בתקופה זו עולה, תגובות עוריות לעקיצות של מרבית החרקים, מרשימות ככל שיהיו, הן מקומיות בלבד ואינן מהוות תגובה אלרגית. לעומת זאת, עקיצות של דבורים וצרעות כן עלולות לגרום לתגובה אלרגית. לפיכך, מומלץ לאנשים שחוו תגובות כאלה לעבור הערכה על ידי רופא מומחה באלרגיה, ולהצטייד מראש במזרק אפיפן. מומלץ שאנשים אלה יטופלו בחיסונים ייעודיים לאלרגיה.

צילום: שאטרסטוק

כיצד אפשר לדעת אם מדובר בנזלת על רקע אלרגי או לחלופין בשל מחלה ויראלית?

לא תמיד ניתן לדעת את התשובה לשאלה זו.  אולם, נזלת אלרגית לרוב מאופיינת יותר בגרד באף, בלוע או בעיניים, ולעיתים גם באודם בעיניים ללא הפרשות. בנוסף, בעוד שנזלת אלרגית תימשך לאורך כל עונת המעבר ולעיתים אף מעבר לתקופה זו (כתלות באופי האלרגיה), נזלת ויראלית בד"כ קצרת מועד, וצפויה להיערך כשבוע – שבועיים. אנשים הסובלים מאלרגיות בד"כ יודעים לזהות את התסמינים האלרגיים שמתחילים בעונת האביב.

מה כדאי להחזיק בבית בתקופת הבידוד הנוכחית?

אנטיהיסטמינים: למי שסובל מנזלת אלרגית חשוב להחזיק בבית תכשירים מסוג אנטי היסטמינים מהדור החדש. בניגוד לאנטי היסטמינים מהדור הישן, האנטי היסטמינים החדשים פועלים למשך 24 שעות ואינם מרדימים. תרופות אלה עשויות להיות יעילות גם להקלה על פריחות אלרגיות שונות וחלקן ניתנות לרכישה גם ללא מרשם רופא.

לילדים קיימים תכשירים של אנטי היסטמינים מהסוג החדש הניתנים בצורה של סירופ אשר מצריך מרשם רופא . בדומה לאנטי היסטמינים שנרשמים לטיפול במבוגרים, גם סירופ זה אינו מרדים והוא יעיל ל 24 שעות.

ספריי סטרואידלי: ספריי זה נועד לטיפול בנזלת אלרגית והוא בד"כ יעיל אף יותר מאנטי היסטמינים, בפרט אם תסמיני האלרגיה קשים יותר או כאשר אינם משתפרים מספיק עם טיפול באנטי היסטמינים בלבד. מוצר זה מטפל בדלקת האלרגית והוא מתאים לשימוש רציף למשך תקופת האלרגיה.

משאפים לחולי אסטמה: חולי אסתמה בד"כ מטופלים במשאפים באופן קבוע או לפי הצורך. מאחר שאסטמה עלולה להחמיר בתקופת האביב, כדאי לוודא שיש בבית מספיק משאפים.

משחות מקומיות: כדי להקל על פריחות עוריות כדאי להצטייד במשחות אנטי היסטמינים מקומיות או בקרמים להרגעת גירויים, שיכולות להרגיע פריחות, גירויים או תגובות מקומיות לעקיצות.

צילום: שאטרסטוק

אלרגיה או קורונה: מתי כדאי לראות רופא?

מרבית המחלות האלרגיות אינן מהוות מצב חירום המצדיק פנייה לקופת החולים בימים אלה. ניתן להשתמש בטיפולים המוצעים במאמר זה, עד להשלמת הבירור האלרגי.

חשוב שחולים הנמצאים בתהליך טיפולי של חיסונים לאלרגיה וזקוקים לחיסון קבוע, יגיעו להמשך הטיפול על מנת שלא לפגוע ברצף הטיפולי. כמו כן, חשוב שחולי אסתמה החשים בהחמרה, וחווים תסמינים תכופים של קשיי נשימה, יגיעו להיבדק, על מנת לקבוע אם יש צורך בשינוי בטיפול. בעיקר בתקופה זו, חשוב שחולים אלה יהיו מטופלים היטב, כדי למנוע מצב של הגעה מיותרת לקופת החולים.

אמנם, חולים עם אלרגיה למזון אינם סובלים בתקופה זו באופן מיוחד מאשר בשאר השנה, אך חשוב שיוודאו שיש להם לפחות שני מזרקי אפיפן בתוקף, בנוסף לאנטי היסטמינים, למקרה הצורך.

לסיכום: אלרגיות הן תופעה שכיחה ביותר בתקופת האביב. הן עלולות לגרום בעיקר לנזלת או להחמרת תסמינים של אסתמה . לכן, בייחוד בתקופה זו שבה היציאה מהבית כרוכה בסיכון להדבקות בקורונה, חשוב להצטייד מראש בתכשירים ייעודיים ולגשת לטיפול רק בעת הצורך. מרבית התופעות האלרגיות ניתנות לטיפול בבית ללא צורך בפנייה דחופה לרופא, אולם מומלץ לחולי אסתמה הסובלים מהחמרה בתסמינים לפנות להערכת רופא.

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל הלפרין, כתבת zap doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום