האם בטוח להיכנס להריון בעידן הקורונה?

(8)
לדרג
תוכן מקודם

את נמצאת בהריון או מתכננת להיכנס להריון? חוששת מפני סיכון מוגבר לך ולעובר? אל דאגה, מהמידע הרפואי שהצטבר עד כה נראה שאין מקום לחשש. אספנו עבורכם את כלל האינפורמציה הנדרשת שתרגיע אתכן אם הינכן בהיריון או מתכננות להיכנס למסע מרתק שכזה

רופא גינקולוגיה ומיילדות (נשים) ,מומחה ליילוד וגינקולוגיה
077-2310221 (מספר מקשר)

הניסיון שהצטבר עד כה, בעיקר בסין, מורה כי נשים בהריון לא מצויות בסיכון מוגבר להידבק בנגיף הקורונה החדש, בהשוואה לנשים בנות גילן שאינן בהריון. עם זאת, יש לזכור שמסקנה מעודדת זו מבוססת על מידע ממספר קטן של מקרי הדבקה של נשים בהריון, שרובן היו בשליש השלישי.  מחקרים שנערכו בעת התפרצויות של נגיפי קורונה אחרים, הסארס וה-MERS , מצאו עליה בשיעור ההפלות העצמוניות, הלידות המוקדמות וגם הפרעה בגדילה תוך רחמית. כאמור, עד כה אין כל עדות לקשר כזה עם נגיף הקורונה החדש.

מדוע חלק מהרופאים ממליצים לנשים בהריון על זהירות יתר?

ההמלצה נובעת מכך שידוע כי מערכת החיסון עוברת שינויים בהריון. מקובל לראות נשים בהריון כקבוצה המועדת יותר להידבקות במחלות ויראליות, כגון שפעת עונתית וסוגים אחרים של נגיף הקורונה.

בנוסף, ידוע שכל מחלת חום בהריון עלולה להיות קשורה בסיכון ללידה מוקדמת. לכן, יש מי שסבור שנשים בהריון צריכות להיזהר יותר מהדבקה בנגיף הקורונה. כולם מסכימים שעל נשים בהריון להקפיד על רחיצת ידיים ובידוד חברתי, כדי לצמצם את סכנת ההידבקות.

אילוסטרציה/שאטרסטוק/החרדה ולה בזמן ההיריון?

מה צפוי במקרה של הידבקות בנגיף הקורונה החדש בהריון?

באופן כללי, נשים בהריון אינן צפויות להיות יותר חולות ממבוגרים אחרים. צפוי שמרבית הנשים בהריון יחוו רק תסמינים קלים או מתונים, דמויי שפעת. תסמינים חמורים יותר, כגון דלקת ריאות, שכיחים יותר בקרב אנשים מבוגרים, ואנשים עם מערכת חיסונית מוחלשת או מחלות כרוניות. עד כה, אין עדויות כי נשים בהריון שנדבקות בנגיף, מצויות בסיכון יתר לסיבוכים חמורים של המחלה, בהשוואה לנשים בריאות אחרות.

האם אני זכאית ל"שמירת הריון" לנוכח המגיפה?

נשים רבות אמנם נתבקשו ע"י המעסיק לשהות בבית, לעתים לשביעות רצונן, אך התפשטות הנגיף לא הוכרה עד כה כסיבה לאישור שמירת הריון על ידי הביטוח הלאומי. למעשה, אפילו אחיות ורופאות בהריון, הבאות לעתים במגע פנים אל פנים עם חולים, לא קיבלו הנחיה שלא לעבוד בבתי החולים.

כמובן, יש להקפיד על כל אמצעי הזהירות שהומלצו במקום העבודה, כגון שמירת מרחק מהעובדים האחרים ורחיצת ידיים תכופה. חבישת מסכה וכפפות הן אפשרות נוספת שיש לשקול. אם את מרגישה חשש גדול מהגעה לעבודה בהריון, ניתן לפנות למעסיק בבקשה שיאפשר לך לעבוד מהבית.

אילוסטרציה/שאטרסטוק/אל תתנו לקורונה להרוס לכם את תכנון העתיד

האם הידבקות בנגיף במהלך ההריון כרוכה בסכנה שהעובר יידבק לפני הלידה?

ישנם נגיפים, כמו CMV, שידוע שהם עלולים לפגוע בעובר במקרה של הידבקות, במיוחד בשליש הראשון להריון. עם זאת, ידוע כי מרבית הנגיפים הנפוצים, כולל אלה שגורמים לשפעת או להצטננות, וסוגים אחרים של נגיפי קורונה, אינם בעלי השפעה שלילית על התפתחות העובר. בנוסף, חשוב להדגיש שאין קשר בין נגיפי הקורונה ונגיף הזיקה, שהוכח בבירור כמסוכן לעובר.

מחקרים ראשונים הראו שנגיף הקורונה החדש לא עובר לעובר ברחם או חלילה פוגע בו.  למשל, מחקר ראשוני מסין (Lancet 2020; 395: 809–15) בדק תשע נשים שילדו בניתוח קיסרי לאחר שחלו בנגיף הקורונה החדש. בבדיקה לאחר הלידה הנגיף לא נמצא במי השפיר, בדם הטבורי, במשטח גרון מהתינוק ובחלב האם.  החוקרים הסיקו מכך שהנגיף לא עובר ישירות דרך השליה לעובר ולא מופרש בחלב האם.

נתונים אלה בהחלט מעודדים עבור כל מי שכעת בהיריון, אך יש להתייחס בזהירות לממצאים, מאחר שלאחרונה דווחו מספר תיאורי מקרה, שמעלים בכל זאת את האפשרות של מעבר ישיר של הנגיף לעובר מהאם ההרה עוד לפני הלידה (doi:10.1001/jama.2020.4621).  עד שתובהר המחלוקת בנושא זה, ניתן להתנחם בהסכמה שקיימת, שגם אם העובר ידבק לפני הלידה, לא צופים לעובר פגיעה חמורה בעקבות ההדבקה.  חשוב גם לזכור שמאחר שהנגיף החדש זוהה רק בסוף שנת 2019, אין עדיין נתונים על השפעת הנגיף בעקבות מחלה של האם בשליש הראשון והשני של ההיריון.

אני בהריון. איך אני יכולה להגן על עצמי מפני נגיף הקורונה?

אותם הכללים החלים על נשים שאינן בהריון, חלים גם עליך. עליך להימנע מכל מגע עם אנשים החשודים כחולי קורונה או כנשאי קורונה. עליך להקפיד לרחוץ את הידיים עם סבון במשך 20 שניות, ואם אין אפשרות לכך, יש להשתמש במחטא ידיים המכיל אלכוהול (אלכוג'ל).

מומלץ לנסות להישאר ככל הניתן בבית ולהימנע ממפגש קרוב עם אנשים במקומות הומים. גם בהריון, כלל שמירת מרחק של שני מטר בהחלט חשוב. בנוסף, מומלץ לחטא משטחים שאת נוגעת בהם ביומיום: שולחנות, מתגים, משטחי עבודה, ידיות, מקלדות, טלפונים, שירותים וברזים.

אני בהריון וחוששת שאולי נדבקתי בנגיף, מה עלי לעשות?

עליך לפנות לרופא המטפל כדי שיעריך את חומרת התסמינים שלך והאם יש לך גורמי סיכון רלוונטיים. בכל מקרה של תסמיני דלקת בדרכי הנשימה, כגון חום ושיעול, הרופא ימליץ שתישארי בבידוד עצמי. בהתאם לחומרת התסמינים, הרופא ימליץ לך להתפנות לבדיקה רפואית ולניסיון בידוד של הנגיף. יודגש כי לא כל חשיפה חשודה או מחלת חום קלה תצדיק הפניה מהרופא לבדיקה לנגיף.

האם כדאי לוותר על מעקב הריון אצל הרופא?

הקפדה על מעקב רפואי במהלך ההריון ולאחר הלידה חיונית להבטחת בריאותך ולשלום התינוק. אם את חשה בטוב, מומלץ להמשיך כרגיל במעקב הריון. המעקב הסדיר אצל הרופא חשוב במיוחד עבור נשים עם גורמי סיכון, כגון הריון מרובה עוברים, גיל מתקדם או עבר מילדותי כושל. מי שחוששת מחשיפה יכולה כמובן להגיע לרופא עם מסכה וכפפות.

יש להדגיש שהרופאים במרפאות נוקטים כיום בשורה של צעדי זהירות: חיטוי משטחים והקפדה על מרחקים גדולים בין המטופלות בחדר ההמתנה.

האם ניתן להגיע לרופא במקרה של חשש להידבקות בנגיף?

אם את חוששת שנדבקת בנגיף והתסמינים שלך קלים, או שנחשפת לחולה קורונה, תתבקשי לדחות את הביקור ולבודד את עצמך בבית למשך שבועיים. במקרה זה, או בכל עת שנבצר ממך להגיע במועד למרפאה, מומלץ להיוועץ עם הרופא בעזרת וידיאו (FaceTime, Hangouts Zoom,).

אם את חולה ותרצי להיבדק על אף המחלה, לא תוכלי להגיע למרפאה. ניתן לתאם לך בדיקה בבית חולים, במקום שמאפשר לצוות הרפואי להתמגן.

לסיכום: נכון להיום, אין עדויות מדעיות לכך שהריון מגביר את הסיכון של האשה לחלות בקורונה. במקרה של הידבקות, הסיכון להעברת הקורונה לעובר אינו גדול. יחד עם זאת, כמובן, מומלץ לאשה בהריון להקפיד לקיים את כל אמצעי הזהירות המומלצים לשאר האוכלוסיה ואף יותר מכך (למשל: מסיכת הגנה, כפפות).

פרופ' דניאל זיידמן הוא רופא נשים בכיר ביחידה להפרייה חוץ גופית באגף הנשים והיולדות במרכז הרפואי שיבא בתל השומר, ופרופסור חבר בפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב.

 

שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום